مقالات

آخرین پیشرفت ها در فناوری راهگاه گرم

 بسپار/ایران پلیمر تامین کنندگان قالبها و سامانه های راهگاه گرم (hot runner) به دنبال رفع نیازهای صنعت برای داشتن ماشین آلاتی قوی، قابل اطمینان و کارآمد برای انواع کاربردها هستند. در این مقاله، آخرین پیشرفتها در فناوری راهگاه گرم گزارش شده است.
قالبها و راهگاه های گرم، بخش مهمی از عملیات قالبگیری تزریقی هستند و تامینکنندگان این سامانه ها به دنبال پاسخ-گویی به تقاضاها برای درخواستهای بیشتر و کاربردهای فنی هستند، ضمن اینکه این سامانه ها اطمینان دهند که از لحاظ اقتصادی کارا هستند و ضایعات را به حداقل میرسانند. تولیدکنندگان پیشرو، چندین محصول جدید برای رفع این نیازها به بازار انواع حوزه های صنعتی معرفی کردهاند.
شرکتMilacron  راهگاه گرم سِریهای ThinPAK شرکت Mold-Masters را برای کاربردهای بسته بندی دیواره نازک معرفی کرده است. سِری-هایThinPAK  دارای استحکام و دوام برای قالبگیری حتی در کاربردهای فشار زیاد تا 2800 بار است. ویژگی این سامانه ها، افشانکهای (nozzles) جدید راهگاه گرم، آب بندهای گلویی (gate seals) و طراحی چندراهه های (manifold) (راهگاهی چندشاخه برای پخش مذاب) آن است. افشانکها، آببندی گلویی قوی (robust) دارند و برای مقاومت در برابر فشارهای زیاد مورد نیاز در عملیات قالبگیری محصولات بسته بندی دیواره نازک برداشته میشوند. گلویی جدید دارای طراحی بهتری است و از مواد با استحکام زیاد و سطح تماس بزرگتر ساخته شده است. با استفاده از طراحی بوش شیر صفحه ای (valve disc bushing) جدید، هر گونه نشتی (weepage) کنترل میشود و به سطح آسان تمیزشو (easy-to-clean) هدایت میشود. این طراحی فواصل تعمیر (service) را تا سه برابر افزایش میدهد و توقف عملیاتی را به حداقل میرساند. آببندی چندراهه و افشانک جدید قابلیت اطمینان بیشتری را حتی در هنگام راهاندازی سرد فراهم میکند و در نتیجه محدوده فرایندکاری گستردهتری را ایجاد میکند. همچنین چندراهه های سِریهای جدید ThinPAK برای ایجاد استحکام و داشتن مقاومت در برابر فشارهای تزریق تا 2800 بار (40 درصد بیش از طراحی¬های چندراهه استاندارد Mold-Master) مهندسی شده است. 
این شرکت همچنین پیشرفتها برای راهگاه گرم Fusion Series G2  ازMold-Masters  را برای تولید قطعات خودرو و قطعات بزرگ معرفی کرده است که شامل انواع افشانکها و فناوری فعالگر (actuator) بدون آب است. افشانک¬هایF3000  و F8000 قابلیتها و کاربردهای این سامانه را برای تزریقهای (shot) کمتر از 15 گرم تا بیش از 5000 گرم گسترش می¬دهند.

 

برگردان: دکتر فاطمه خودکار
[email protected]
 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در ویژه نامه   200امین شماره ماهنامه بسپار در نیمه خردادماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا