مقالات

آیا صنعت بسته ­بندی، به میوه های فاسد، شانس تبدیل شدن به کودهای مغذی را می دهد؟

یک جعبه میوه آووکادو از کالیفرنیا به بریتیش کلمبیا ارسال ­می­شود. حین دریافت محموله، مسئولان به فاسد و غیر قابل فروش بودن میوه ­ها پی می­برند.

چه اتفاقی برای آووکادوها می ­افتد؟ میوه ­ها ناچار باید به کودهای مغذی تبدیل شوند.

متاسفانه، برچسب میوه ­ها (تولید شده از پلی ­اتیلن و چسب­های معمول) که بر روی تک تک آووکادوها چسبانده شده، پوسیدنی نبوده و قابلیت تبدیل شدن به کود را ندارند. آن­ها زباله هستند. هم­چنین زمانی که برای کندن برچسب­ها لازم است، اصلا مقرون به صرفه نیست.

واقعا چه اتفاقی برای آووکادوها می­افتد؟ کل صندوق میوه به زباله تبدیل می­شود که منجر به افزایش حجم زیادی زباله و ایجاد متان در اتمسفر می­شود.

 

اثر انباشتی

اگر اتفاقی که برای آووکادوها افتاد، فقط یک مرتبه رخ می­داد، ارزش بررسی کردن نداشت. اما این اتفاق همواره در حال رخ دادن است، که اثر انباشتی فراموشی مشتریان در مورد برچسب­ها باشد و یا زباله کردن صندوق­ها.

صرف­نظر از متخلفان، وقتی برچسب میوه ­ها کنده نمی­شوند، سبب ایجاد مشکل در ضایعات می­شود. این­ها یا به ضایعات آلی در زباله­ ها و یا به ضایعات پلاستیکی در کودها تبدیل می­شوند. در مورد کودها، با رسیدن مواد آلی در کارخانجات کودسازی، با آغاز تجزیه مواد خوراکی،  به دلیل غیرممکن بودن جداسازی تمامی برچسب­ها، قسمت­هایی از پلاستیک­ها در بسته ­های خاک باقی می­مانند.

یک تولیدکننده کود مستقر در سیاتل، Cedar Grove Compost، یک برنامه تشویقی کندن برچسب­ها، برای مصرف­ گنندگان تهیه کرد. این شرکت ورقه ­هایی از کات­های بینگو را تهیه کرده، هر خانواده­ ای که تمامی مربع­ ها را با برچسب­های میوه ­ها پر کند، برنده یک بسته کود رایگان می­شود.

 

یک شانس شیرین

چرا زمان زیادی را به صحبت درباره برچسب میوه ­ها اختصاص می­دهیم؟ زیرا این موقعیت فرصتی را برای صنایع مافراهم آورده است تا یک مشکل واقعی را مرتفع کنند و به سوی نوآوری و رشد پایدار حرکت نمایند. این یک نیاز آشکار است و این مواد امروزه  وجود دارند. تنهالازم است صنایع مختلف از وجود این پتانسیل آگاه شوند. آن­دسته که این امر را جدی بگیرند، جایگاه پایداری در میان صنایع خواهند داشت.


(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 175 ام دوماهنامه پوشرنگ (از گروه مجلات بسپار) که در فروردین ماه منتشر شده است بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا