اخبار

ابداع رگ‌های الکترونیکی پلیمری برای بهبود جریان خون و ترمیم زخم

بسپار/ایران پلیمر پژوهشگران چین و سوئیس با همکاری یکدیگر موفق شده‌اند نوعی رگ الکترونیکی ابداع کنند که می‌توان از آن برای بهبود جریان خون و ترمیم زخم استفاده کرد.

 دانشمندان چین و سوئیس با همکاری یکدیگر، یک ابزار پزشکی قابل کاشت در بدن ابداع کرده‌اند که عملکرد آن شبیه به رگ‌های خونی است اما از همتای طبیعی خود چند گام نیز فراتر برمی‌دارد. پژوهشگران در آزمایش روی خرگوش‌ها نشان دادند که از این رگ الکترونیکی می‌توان نه تنها برای تسهیل جریان خون، بلکه برای کمک به دارورسانی، ترمیم زخم و حتی ژن‌درمانی نیز استفاده کرد.

دانشمندان سال‌ها تلاش کرده‌اند تا به مهندسی زیستی رگ‌های خونی بپردازند که می‌توانند به بررسی بیماری‌ها و درمان نارسایی کلیوی کمک کنند و جایگزین مناسبی برای رگ‌های خونی افرادی باشند که از بیماری‌های قلبی- عروقی رنج می‌برند.

این رگ‌های الکترونیکی جدید، با استفاده از یک میله استوانه‌ای ساخته شده‌اند که می‌تواند یک غشای رسانای فلز- پلیمر را حرکت دهد. این ابزار، انعطاف‌پذیر و قابل تجزیه زیستی هستند و مداری را در بر می‌گیرند که می‌تواند با سایر ابزارهای الکترونیکی هماهنگ شود تا وظایف متفاوتی مانند دارورسانی کنترل شده را انجام دهد.

پژوهشگران در یک آزمایش نشان دادند که چگونه شبیه‌سازی الکتریکی رگ خونی در ترمیم زخم می‌تواند به بهبود تکثیر لایه درون‌رگی که در سطح داخلی رگ‌های خونی طبیعی قرار دارد، کمک کند. آنها در یک آزمایش دیگر، رگ خونی الکترونیکی را به ابزاری متصل کردند که یک دامنه الکتریکی را ایجاد می‌کند تا سلول‌ها نفوذ پذیرتر شوند. این کار، به پژوهشگران کمک کرد تا DNA یک پروتئین فلورسنت سبزرنگ را به سه نوع متفاوت از سلول‌های رگ خونی برسانند.

پژوهشگران در مرحله بعد، توجه خود را به بررسی‌های درون‌جانداری معطوف داشتند و طی آن، رگ خونی الکترونیکی را به عنوان جایگزینی برای شریان اصلی خرگوش‌ها به کار گرفتند که خون را به مغز، گردن و صورت می‌رساند. این ابزار به مدت سه ماه مورد بررسی قرار گرفت و توانست جریان کافی خون را امکان‌پذیر سازد. تجزیه و تحلیل اندام‌های داخلی خرگوش پس از برداشتن رگ‌های کاشته شده در بدن، هیچ نشانه‌ای از التهاب نشان نداد.

پژوهشگران امیدوارند که بتوانند بررسی‌های بیشتری را بر مبنای نتایج این پژوهش ارائه دهند و ایمنی این ابزار را اثبات کنند.

این پژوهش، در مجله “Matter” به چاپ رسید.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا