اخبار

ابزارهای توسعه صنعتی از دیدگاه رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران بر این باور است که برای توسعه صنعتی باید از دو ابزار «مدیران خارجی» و «اصول مدیریت نوین» استفاده کرد. مهدی پورقاضی با اشاره به اولویت‌های دولت آینده در بخش صنعت گفت: تهیه و تدوین راه و استراتژی صنعتی باید از اولویت‌های مهم دولت دوازدهم باشد. وی افزود: در بخش صنعت نقشه راه و استراتژی توسعه صنعتی وجود ندارد و به همین دلیل دقیقا مشخص نیست که از چه بخش‌هایی از صنعت باید حمایت شود. رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران ابهام در چگونگی حمایت‌ها و اینکه باید در چه بخش‌های صنعتی توسعه انجام شود را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این بخش دانست.

 پورقاضی در ادامه خاطرنشان کرد: واقعیت این است که هنوز هم نمی‌دانیم گلوگاه اصلی مشکلات صنعت در کشور کجاست و چرا صنعت از نظر کیفیت و قیمت توانایی رقابت با رقبای خارجی را ندارد. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه مهم‌ترین اقدامی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت آینده باید انجام دهد آسیب‌شناسی شرایط کنونی است، گفت: بعد از انجام یک آسیب‌‌شناسی دقیق می‌توان نیاز اصلی صنعت را تشخیص داد و برمبنای آن برنامه‌ریزی و استراتژی توسعه صنعتی کشور را تدوین کرد. رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با اشاره به تعطیلی کارخانه‌های بزرگی همچون ارج و بیان اینکه هیچ بنگاه اقتصادی را نباید به هر قیمتی حفظ کرد، گفت: باید بنگاه‌های اقتصادی کشور رقابتی باشند، اگر در حال حاضر کارخانه‌های باسابقه همچون ارج، داروگر، روغن جهان و شرکت‌های دیگر در شرایط سختی قرار گرفته‌اند یا تعطیل شده‌اند، به دلیل مشکلات مدیریتی است.

وی در ادامه افزود: به‌طور مثال کارخانه ارج که با مدیریت دولتی اداره می‌شود را با یک برند دیگر داخلی که مدیریت خصوصی دارد مقایسه کنید. این مقایسه نشان می‌دهد که شرکت خصوصی هم صادرات داشته و هم اینکه سهمی از بازار داخل برای خود دست و پا کرده است. پورقاضی دلیل اصلی حال و روز بد برخی از کارخانه‌های داخلی مانند ارج را مدیریت نادرست آنان ارزیابی ‌کرد. رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در ادامه اظهار کرد: برخی‌ بر این باورند که مدیریت یک موضوع ساده است و لازم نیست مدیران حرفه‌ای در کشور وجود داشته باشند؛ اگر به یک واحد صنعتی بگویید روی نوسازی ماشین‌آلات و کیفیت مواد اولیه خود کار کند، بدون شک این تغییرات محقق خواهد شد، اما زمانی که بحث مدیریت به میان می‌آید این شرکت‌ها حتی تصور نمی‌کنند که در این زمینه ضعفی داشته باشند. پور قاضی با اشاره به اینکه باید از مدیران خارجی و دانش مدیریت به روز جهانی برای اداره واحدهای صنعتی در کشور بهره گرفت، گفت: اگر می‌خواهیم در رقابت جهانی جایگاه قابل اتکایی داشته باشیم، باید از مدیران خارجی و اصول مدیریتی نوین استفاده کنیم. واقعیت این است که نیازمند اصلاحات اساسی در سیستم مدیریتی هستیم، این در حالی است که متاسفانه تاکنون تنها به دنبال تغییرات در سخت‌افزار بوده‌ایم و به مدیریت نوین هرگز فکر نکرده‌ایم.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

 

[EasyDNNnewsLink|62]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا