اختصاصی ایران پلیمر از نهمین دوره کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند/ دکتر شروین احمدی، عضو کمیته علمی و عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند: ایده بازار کنفرانس فرصتی برای ارایه دستاوردهای دانشگاهیان و جذب سرمایه گذار است

بسپار/ ایران پلیمر کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری نهمین دوره خود را در روزهای 28 و 29 بهمن ماه در هتل المپیک تهران برگزار می کند.
گفت و گوی خبرنگاران ایران پلیمر با برخی از فعالین این بخش به تدریج منتشر خواهد شد. محور این گفت و گوها به شرح زیر است:
ایران پلیمر – جایگاه کنفرانس های تخصصی را در توسعه علوم، مهندسی و صنایع چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا کنفرانس مستربچ و کامپاند توانسته است در 8 دوره برگزار شده این جایگاه را محقق کند؟ رشد این صنعت در سالهای اخیر را نتیجه چه عواملی می دانید؟
دکتر شروین احمدی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه های پلیمری و عضو کمیته علمی نهمین دوره و دبیر کنفرانس هشتم: رویدادهای تخصصی هر کدام به نوبه خود وظیفهای دارند. ما در نمایشگاهها دستاوردهای شرکتها را میبینیم ولی در کنفرانسها، نمود علمی و عصاره کارهای تحقیقاتی مشهود است. به عنوان وظیفه اجتماعی در این انجمن میتوانیم به یکدیگر آگاهی دهیم که موقعیت فعلی، حال و آینده صنعت مستربچ و کامپاند در ایران و جهان، و همچنین جایگاه آن در کل زنجیره ارزش پلیمر چگونه است. این وظیفه اجتماعی هر کدام از ماست که در کنفرانسها اطلاعات بیشتری را منتشر و در اختیار همکاران قرارداده و عملاً باعث ارتقای این صنعت شویم.
در دید اول ممکن است شرکتها حس رقابت داشته باشند ولی باید به عنوان یک خانواده عمل کنیم تا صنعت مستربچ و کامپاند ایران در دنیا هم ببالد و ارتقا پیدا کند. قاعدتاً این پیشرفت باعث میشود شرکتهای کوچکتر هم منتفع شوند زیرا امکان ارتباط با جهان به واسطه شناسایی بیشتر این صنعت را به دست می آورند. بنده گمان میکنم، کنفرانس یاد شده، فرصت بسیار مناسبی است تا دستاوردها و هم افزایی علمی بین شرکتها را داشته باشیم.
ایران پلیمر – میزان انگیزه اساتید و دانشجویان مهندسی پلیمر و رشته های مرتبط برای مشارکت در این کنفرانس چه قدر است؟ چگونه این همکاری می تواند به نتایجی ملموس در صنعت مستربچ و کامپاند در کشور منتهی شود؟
دکتر شروین احمدی: بحث دانشگاه و صنعت نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا دچار چالش است. در دانشگاهها اساتید تمایل دارند در لبه علم و مرز دانش حرکت کنند و کاری که در صنعت اتفاق میافتد، بطن صنعت و اقتصاد را تکان میدهد. هر کدام از ما، در نمایشگاهها محصولات خود را به نمایش میگذاریم تا فروش بهتری داشته باشیم. خوب است از این دید به قضیه نگاه کنیم که این کنفرانسها میتواند Market Place و نقطه شروعی برای اساتید و دانشجویان باشد و عملاً به فروش دستاوردهای دانشگاهی منتهی شود. ما ایده بازارها را در کنفرانس پیش بینی کرده ایم که میتواند گوشهای از این کار باشد و به نظر بنده در آینده میتواند محل خوبی برای ارائه توانمندیهای علمی بخش دانشگاهی کشور و کوتاه کردن راه تحقیق توسعه در صنعت باشد که با هزینه کمتر، دستاوردهای بیشتری را به نمایش بگذارد.
ایران پلیمر- به عنوان عضو کمیته علمی این دوره از کنفرانس چه روندی تا کنون طی شده است؟ برای این دوره یا ادوار آینده چه پیشنهادهایی برای ارتقای سطح کیفی کنفرانس دارید؟
دکتر شروین احمدی: ما در هر دوره جهشی را نسبت به دورههای قبل در کمیته های تخصصی داریم. این دوره هم از این حیث با دورههای گذشته تفاوتی نمیکند. در کمیته علمی سعی ما این است که تجربیات را انتقال دهیم و افراد بیشتری را برای برگزاری اینگونه همایش ها و کنفرانس ها آماده کنیم تا همه بتوانند داخل این بستر فعالیت کنند. خوشبختانه امسال هم با وجود آقای دکتر خاکپور توانستیم در تعیین سرفصلها، روند مناسبی داشته باشیم و مقالات مناسبتری بگیریم. بحث تبلیغات هم خوب پیش رفته است و فکر میکنم امسال هم افزایی بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.
ایران پلیمر- با توجه به اینکه این کنفرانس یکی از پرمخاطب ترین رویدادهای این شاخه از علوم و صنایع در این صنعت در منطقه است، گمان می کنید در مناسبات بین المللی چه دستاوردهایی می تواند برای هر دو گروه آکادمیک و صنعتی داشته باشد؟
دکتر شروین احمدی: در گذشته قبل از دوران تحریمها، وقتی سمینار یا نمایشگاهی برگزار میشد تعداد زیادی از خارجیها و اروپاییها، و تعداد کمتری آمریکاییها، حضور پیدا می کردند. ما باید بدانیم که ایران هم از لحاظ تاریخی، موقعیت جغرافیایی، زیرساختهای اقتصادی، علم و فناوری و جامعه پویا، از همسایگان خود چیزی کم ندارد و میتواند در دنیا حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد. مسالهای که برای ما حائز اهمیت است، آمادگی برای دوران پساتحریم است. درنهایت این مشکلات مرتفع میشود اما باید آماده روز فردای تحریمها باشیم تا بتوانیم بازارهایی که برای ما مزیت نسبی دارند را فتح کنیم و مشابه چینیها شعاری داشته باشیم تحت عنوان “بازار ایران برای همه دنیا، بازار همه دنیا برای ایران”.