اختصاصی بسپار از ایران پلاست/ گفت و گو با محمدرضا شاکری، مدیرعامل ماشین سازی پارسیان: طراحی و ساخت اولین ماشین تزریق 550 تن های اسپید هیبریدی در کشور/ نمایش یک خط کامل ماشین و اجزا و قطعات ایرانی با مشارکت چند سازنده
بسپار/ ایران پلیمر ایران پلاست هجدهم از 18 تا 21 شهریورماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپاست. گفت و گوی همکاران این گروه رسانه ای را با برخی مشارکت کنندگان در نمایشگاه می خوانید.
ایران پلیمر- لطفا بفرمایید در این دوره نمایشگاه ایران پلاست چه محصولی را به مشتریان و بازدیدکنندگان معرفی می کنید؟
شاکری: برای اولین بار در ایران یک دستگاه تزریق پلاستیک ۵۵۰ تن های اسپید هیبریدی را طراحی کرده و ساخته ایم که در این دوره نمایشگاه ایران پلاست به نمایش گذاشته شده است. این ماشین با سرعت تزریق ۳۵۰ میلیمتر بر ثانیه برای تولید ظروف جداره نازک تا ضخامت 0.35 میلیمتر با سیکل زمانی حدود ۵ ثانیه کار می کند.
یک خط کامل ایرانی را در محل غرفه شرکت ماشین سازی پارسیان به نمایش گذاشته ایم که ماشین تزریق، ساخت خود ما، ربات، قالب، چیلر و تجهیزات جانبی ساخت دیگر دوستان است. هدف این بوده که توان ساخت داخل را به صورت عینی و ملموس برای تولید محصولات پلاستیکی در معرض نمایش و مشاهده بازدیدکنندگان بگذاریم.
ایران پلیمر- تازه ترین فناوری ها و نوآوری ها در حوزه فعالیت شما در دنیا چیست؟ در ایران چه قدر با آنها همسو هستیم؟
شاکری: آخرین فناوریهای ساخت خطوط فرآیند پلیمرها در دنیا، ماشینهای فول الکتریک و ماشینهای هیبریدی هستند. این روند در نمایشگاه چایناپلاست امسال هم قابل تشخیص بود.
ما هم در ایران این دستگاه هیبرید را در تیرماه سال قبل طراحی کردیم و مراحل ساخت پشت سر گذاشته شد و امروز در مرحله رونمایی از آن هستیم. در ایران ماشینهای فول الکتریک فقط توسط آقای غفرانی تا امروز عرضه شده. شرکت ماشین سازی پارسیان هنوز فول الکتریک نساخته ولی ماشین هیبریدی را با سرعت ۳۵۰ میلیمتر بر ثانیه از حالت پروتوتایپ خارج کرده و در خط تولید دستی قرار گرفته است.
ایران پلیمر- ظرفیت تولید شما در سال، سهم بازار شما در داخل کشور و سهم صادرات شما از تولیداتتان چه قدر است؟
شاکری: همانطور که می دانید ظرفیت تولید بستگی به سایز ماشین دارد ولی تقریبا توان ساخت بین سالی ۱۰۰ تا ۱۲۰ دستگاه سایز کوچیک را به صورت هم هیبریدی و هم سرووموتور داریم که شاید ۱۰ درصد سهم بازار باشد. البته در کل مجموعه ماشینهایی که در ایران ساخته میشود، فکر کنم نهایتاً ۲۵ درصد تا ۳۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهند و ۷۵ درصد سهم بازار در اختیار ماشینهای چینی هست.
سهم صادرات ما تقریبا سالی ۴ دستگاه است. به کشورهایی مثل سوریه، عراق، ترکمنستان، تاجیکستان تقریبا سالی ۳ یا ۴ ماشین صادر می کنیم.
ایران پلیمر- فرصت ها و چالش های صنعت ماشین سازی پلیمر چیست؟
شاکری: بزرگترین فرصتی که وجود دارد، این واقعیت است که صنعت ماشین سازی جای رشد زیادی دارد. بازار دارد. ولی این بازار امروز در دست واردکنندگان ماشین آلات است و نه در اختیار سازندگان داخلی.
هزینههای تمام شده ماشین آلات در ایران بالاست. تعرفه های ورودی قطعات و تجهیزات به نفع سازنده داخلی نیست و در مقابل تعرفه ورود ماشین آلات ساخته شده بسیار پایین و حدود 4 درصد است. تا همین 4-5 ماه پیش حتی به واردکنندگان ماشین آلات ارز نیمایی داده می شد.
متاسفانه ماشین سازهای داخلی حتی در شرایط برابر و رقابت عادلانه با ماشین سازهای خارجی نیستند. سازنده های داخلی هیچ رانتی ندارند!
البته این را هم باید اذعان کنم که کشور چین به هر حال امروز ماشین های بسیار خوبی می سازد.
ایران پلیمر- پیشنهادهای شما برای سیاست گذاران و تصمیم سازان چیست؟
شاکری: پیشنهاد من برای سیاست گذاران این است که باید شرایط واردات شرایط هوشمندی باشد. در واقع ارزی که برای واردات تخصیص داده می شود، ارز حاصل از صادرات باشد. همه در شرایط مساوی بتوانند کار کنند، چه واردکننده و چه سازنده و در نهایت تولیدکننده محصول و خریدار ماشین هم حق انتخاب داشته باشد. رانت و سوبسیدی نباید برای واردات باشد!
ایران پلیمر- پیشنهادهای شما برای سیاست گذاران و تصمیم سازان چیست؟
شاکری: نمایشگاه های تخصصی بسیار خوب هستند. نمایشگاه ایران پلاست بازار خوبی برای ماشین سازان است که آخرین دستگاههای خود را با آخرین نوآوریها عرضه کنند. ایران پلاست تعداد مراجعین و بازدیدکنندههای زیادی دارد و به عنوان یک نمایشگاه جا افتاده است.
اما متاسفانه هزینه های مشارکت در نمایشگاه امسال کمرشکن بود. بیشترین هزینه از ماشین سازهای داخلی در سالن 38 دریافت شد! ما حتی نسبت به سالنی که واردکننده های ماشین آلات هستند، 25 تا 30 درصد (و بالاتر) بیشتر اجاره بهای غرفه پرداخت کردیم!
مبلغ 720 هزار تومان سال قبل امسال به دو میلیون و 400 هزار تومان رسید یعنی نزدیک به 4 برابر افزایش! آن هم در شرایط اقتصادی موجود و فعلی. هر چه قدر هم نامه نگاری کردیم که تخفیفی قائل شوند، عملی نشد.
نه شورای سیاستگذاری بود و نه جلسه ای. مجری نمایشگاه آقای ابراهیم زاده مسیر خودش را رفت و اتفاقا خوب هم این راه پیموده شد. گرانی هم تقصیر شرکت راهکار تجارت و ایشان نبود.
افزایش بی سابقه و غیرمنصفانه قیمت ها که توسط هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاه ها گرفته شده، حضور واحدهای کوچک و متوسط را بسیار سخت کرده است.
مثالی بزنم، کسی که در سالن ۳۸ غرفه ای حدود ۱۲۰ متر داشته باشد، باید ۳۵۰ میلیون تومان پول فقط زمین خالی بدهد! حداقل ۳۰۰ میلیون تومان پول غرفه سازی ست و این یعنی یک نمایشگاه برای او بیش از میلیارد هزینه دارد!
قصد آقایانی که برای نمایشگاه تصمیم می گیرند این است که بیشتر خارجی ها بیایند و اینها ارز بگیرند یا واردکننده ها حضور پیدا کنند که توان مالی بیشتری دارند. این سیاست خوبی نیست.
ماشین سازی پارسیان در نمایشگاه ایران پلاست از 18 تا 21 شهریور در سالن شماره 38 غرفه 62 مشارکت دارد.