اخبار

اختصاصی بسپار/ استفاده از فناوری چاپ سه بعدی جلوگیری از التهاب پس از عمل با استفاده از بایومش

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  یک نوع بایومش از جنس فسفات پلی وینیل الکل شبکه ای شده (X-PVA) که با استفاده از چاپ سه بعدی تولید شده است می تواند از عوارض پس از عمل فتق جلوگیری کند. این مش جذب نمی شود و با استفاده از عمل جراحی در بدن قرار گرفته و بخیه زده می شود. این کار موجب ترمیم بافت های نرم و جراحت ها خواهد شد.
این مطالعه در دانشکده ی پزشکی Baylor انجام شده است. در این پژوهش، محققان دریافتند که این بایومش با وجود منعطف بودن مستحکم است و می تواند به عنوان یک عامل برای به دام انداختن cytokines پیش التهاب، از ایجاد التهاب پس از عمل جلوگیری کند. این بایومش همچنین از التهاب های دوره ای و ایجاد چسبندگی های کوچک نیز جلوگیری می کند.
دکتر Crystal Shin، استادیار جراحی در bAYLOR در این باره بیان می کند، ما این بایومش را طوری طراحی کردیم که مدول الاستیک آن معادل عضلات شکم باشد و بتواند در طول ترمیم فتق در شکم قرار داشته باشد. همچنین این بایو مش قدرت و دوام مورد نیاز را برای پایداری در مقابل فشارهای موجود در فضای شکم را دارد. این بایو مش با نمونه هایی که تا کنون وجود داشته اند کاملا متفاوت است. برای مثال PROLENE یکی از مش هایی است که از جنس پلی پروپیلن بوده و مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که این مش در بدن قرار می گیرد به عنوان یک جسم خارجی شناخته شده و ملتهب می شود. این موضوع می تواند باعث ایجاد عوارضی مانند چسبندگی، سفت شدگی و جمع شدگی شود و معمولا برای برداشتن آن به عمل مجدد نیاز است.
دکتر Crystal Shin همچنین توضیح می دهد اصلاح شیمیایی که بر روی این بایو مش انجام گرفته است موجب ایجاد بار منفی بر روی سطح می شود. این بار مانع از دسترسی Cytokines هایی می شود که بار مثبت داشته و عامل ایجاد التهاب هستند. این تعدیل در التهاب موجب کاهش چسبندگی و تسریع فرایند بهبودی می شود.
ما از یک عامل شبکه ای کننده به نام سدیم تری متافسفات (STMP) برای بهبود پایداری PVA و ایجاد بار منفی بر روی سطح استفاده کردیم. STMP یک عامل شبکه ای کننده ی غیر سمی است که بیشتر برای شبکه ای کردن پلی ساکاریدها در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. ما از محلول PVA و STMP برای چاپ سه بعدی بایومش استفاده کردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا