اختصاصی بسپار/ امیر شکیبا، رییس هیات مدیره بهسا پلیمر پارس: فشارها، قوانین و تعرفه های گمرکی علیه تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند است

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر نمایشگاه پلاست اوراسیای استانبول از سال ۱۹۹۰ آغاز به کار کرده و به مرور زمان به یکی از بزرگترین رویدادهای نمایشگاهی صنعت پلاستیک در منطقه اوراسیا تبدیل شده است.
سی و سومین دوره این نمایشگاه از ۴ تا ۷ دسامبر ۲۰۲۴ (۱۴ تا ۱۷ آذر ۱۴۰۳) در مرکز همایشها و نمایشگاههای تویاپ (Tüyap Fair Convention and Congress Center) برگزار شد.
حضور در این نمایشگاه فرصتی مناسب برای آشنایی با فناوریها و نوآوریهای صنعت پلاستیک و برقراری ارتباط با شرکتها و متخصصان این حوزه شناخته می شود.
نزدیک به 50 شرکت ایرانی در این نمایشگاه غرفه در سه قالب غرفه داشتند. در پاویون شرکت های دانش بنیان، پایون انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند و بالاخره به صورت انفرادی. در میان آنها از تاپیکو و مجتمع های دولتی و غیردولتی پتروشیمی تا شرکت های فعال خصوصی در صنایع پلیمر حضور داشتند.
طبق آمار رسمی ارایه شده از سوی سایت نمایشگاه غرفه گذارانی از حدود 45 کشور و بازدیدکنندگانی از 115 کشور، به جنبه بین المللی نمایشگاه پلاست اوراسیا اعتبار می بخشند.
ترکیه برای این نمایشگاه برنامه داشته، تعاملات این کشور در فضای بین المللی همواره بر اساس منفعت ملی بوده و نهایتا خروجی آن را می توان در حضور شرکت های ترکیه ای در این نمایشگاه به خوبی دید.
متاسفانه پاویون دانش بنیان، هر چند امکان خوبی برای حضور شرکت ها ایجاد کرده بود، فضای بسیار کوچک اختصاص یافته به هر شرکت عملا توجهی را از سوی بازدیدکنندگان جلب نمی کرد و حتی تا حدودی بازدارنده بود.
باید دید که چرا در صورتی که دو پاویون یاد شده در نمایشگاه برپا بود، برخی شرکت ها حضور مستقل را ترجیح داده بودند؟
آیا اصولا از سوی متولیان امر در کشور، اراده ای برای حمایت از حضور متمرکز نقش آفرینان صنعت پلیمر در نمایشگاه های تخصصی در بازارهای هدف صادراتی وجود دارد؟
نمایشگاه پلاست اوراسیا برای کسانی که تغییرات و توسعه این نمایشگاه را به عنوان بازتابی از صنعت کشور ترکیه، دنبال می کنند، جز غبنی دیگر نداشت. نام ها و برندهایی که یک به یک رقبای خود را کنار می زنند …
و در مقابل، انزوای ایران که پتانسیل بازارهای صادراتی را به شدت تحت تاثیر منفی قرار داده است.
امیر شکیبا، رییس هیات مدیره بهسا پلیمر پارس
شکیبا: شرکت بهسا پلیمر پارس با تجربه ای دیرینه در صنعت پلاستیک و با هدف ایحاد تحول در صنعت مستربچ توسط جمعی از اساتید و نخبگان دانشگاهی پایه نهاده شد. بر این اساس با تکیه بر تخصص داخلی و الهام از آخرین فناوری های روز دنیا در جهت بهبود کیفی و توسعه سبد محصولات خود گام های بزرگی برداشته است.
در حال حاضر شرکت بهسا پلیمر پارس تولید کننده مستربچ های رنگی، سفید، مشکی و جلوه ویژه، مستربچ های افزودنی و کامپاندهای پلیمری بر پایه پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی استایرن و پلی اکریلو نیتریل بوتادی ان استایرن یا ABS است.
حضور در این نمایشگاه برای نخستین بار برای مجموعه بهساپلیمر پارس بسیار مبهم بود، به همین علت اولویت ما در ابتدا کسب دید همه جانبه بر بازار مصرف و در ادامه فروش محصولات مطابق قوانین گمرکی بود.
اهداف مجموعه بهساپلیمر برای حضور در نمایشگاه اوراسیاپلاست به صورت زیر خلاصه می شود:
_ امکان سنجی صادرات مستربچ، افزودنی و کامپاندهای پلیمری به کشورهای همسایه
_ بررسی محصولات شرکت های رقیب جهت بهبود و تکمیل تولیدات شرکت
_ بررسی سیاست های مذاکره برای فروش، خرید مواد اولیه و ماشین آلات
_ شناسایی مواد اولیه شامل پیگمنت، ادتیو و … به روز برای اصلاح و بهبود محصولات
_ سازماندهی شرایط و ایجاد آمادگی های لازم به منظور داشتن حضوری موثرتر در اوراسیاپلاست سال2025
ما پیش از این سه دوره متوالی هم بازدیدکننده این نمایشگاه بودیم. جریان فکری نمایشگاه امسال با تمرکز حداکثری بر ظهور توانمندی ها در عرصه تکنولوژی های مدرن در صنعت پلاستیک بود. البته که یکنواختی در نحوه حضور تامین کنندگان مواد اولیه و یا تولیدکنندگان محصولات پلیمری امری اجتناب ناپذیر است اما نحوه برگزاری به گونه ای بود که ظهور دستاورد و شکوفایی یک تولیدکننده ارجحیت بیشتری نسبت به جلب مشتری داشت.
بسپار- بازار بین الملل در این نمایشگاه به دنبال چه محصولاتی بود؟ از ایران چه محصولاتی را طلب می کردند؟
شکیبا: محصولات مورد نظر بازار بین الملل از دیدگاه یک غرفه گذار، کامپاندهای پلیمری برای تولید فیلم، مخزن و روتومولدینگ، محصولات پلیمری زیست سازگار، ماشین آلات مربوط به Recycle.
بسپار- آیا فشارهای بین المللی روی درخواست شرکت ها برای خرید از ایران اثر داشته است؟
شکیبا: در حقیقت فشار ها و قوانین و تعرفه های گمرکی به گونه ای تنظیم شده است که مقیاس عرضه محصول توسط تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند را به حداقل رسانده است. این محدودیت در حدی بود که مصرف کنندگان کشورهایی نظیر آلبانی، روسیه، ازبکستان و ترکیه با وجود آگاهی از کیفیت و قیمت مقرون به صرفه محصولات ما، به سختی شرایط پرداخت و ارسال اشاره می کردند و به طور خود به خود بسیاری از مذاکرات به نتیجه مناسبی ختم نمی شد.
در حالیکه به دلیل دسترسی مناسب به مواد اولیه پتروشیمی با قیمت بهینه و دانش فنی به روز، کیفیت و تنوع محصولات ایرانی در زمینه کامپاندهای پلیمری، مستربچ های افزودنی و رنگی ایرانی در بازار جهانی قابل رقابت است.
بسپار- آیا در زمان نمایشگاه مذاکرات نتیجه بخشی داشتید؟
شکیبا: بله مذاکراتی از کشورهایی نظیر روسیه، فلسطین و آلبانی و همچنین تولیدکنندگان مستقر در کشور خودمان که در نمایشگاه به عنوان غرفه گذار یا بازدید کننده شرکت کرده بودند نتیجه بخش بود.
بسپار- پیشنهاد شما برای حضور در دوره های بعدی نمایشگاه چیست؟
شکیبا: برای حضور بهتر و موثرتر در ابتدا قوانین گمرک و … با زمان بندی مناسب تشریح و تا جایی که امکان دارد در راستای باز شدن دریچه صادرات تسهیل شوند. بهتر است مذاکرات انجمن مستربچ و کامپاند برای جانمایی به گونه ای باشد که غرفه ها در مکان های پر رفت و آمدتر قرار بگیرند.
_ دعوت اختصاصی انجمن مستربچ و کامپاند صرفا از تولیدکنندگان قطعات پلیمری که در نمایشگاه حضور دارند.
_ فضایی مناسب برای برقراری جلسات B2B با تولیدکنندگان محصولات پلیمری در کشور ترکیه و سایر کشورها در نظر گرفته شود.
_ همچنین حضور مترجم زبان ترکیه ای به عنوان عضو ثابت در پاویون می تواند مذاکرات بهتری را برای فروش و صادرات امکان پذیر کند.
بسپار- این نمایشگاه در مقایسه با نمایشگاه ایران پلاست چه نقاط ضعف و قوتی داشت؟
شکیبا: نقاط قوت:
_ حضور بین المللی تولید کنندگان و عرضه کنندگان تکنولوژی در مقیاس بزرگتر و به دنبال آن توانایی ایجاد دید همه جانبه بر بازار جهانی صنعت پلاستیک
_ عرضه کاتالوگ و اطلاعات به طور سریع و آنلاین با استفاده QR کد در اختیار مشتریان قرار می گرفت
_ به نمایش گذاشتن تکنولوژی های به روز در صنعت پلاستیک به گونه ای بود که تولیدگنندگان را به استفاده از سیستم های مدرن ترغیب می کرد
_ حضور تمامی تامین کنندگان مواد اولیه صنعت مستربچ و کامپاند در یک نقطه باعث می شد تولیدکنندگان بتوانند دسترسی های خود را برای تامین افزایش دهند. همچنین بهبود کیفیت و توسعه محصول که هدف اصلی بسیاری از فعالان صنعت مستربچ و کامپاند از جمله ما می باشد تحقق یابد.
نقاط ضعف:
_ تمرکز بیش از حد نمایشگاه بر عرضه کنندگان ماشین آلات و حضور کمرنگ تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند باعث می شد که مفهوم عنوان “اوراسیاپلاست” چندان قابل لمس نباشد.
_ با توجه به بین المللی بودن اوراسیاپلاست، عدم تسلط بسیاری از غرفه داران به زبان انگلیسی ایجاد ارتباط موثر با تولیدکننده را مشکل می کرد.
_ مکان های اختصاص داده شده به شرکت کنندگان غیر بومی و پاویون ها به گونه ای بود که نشان می داد که بیشترین showoff برای تولیدکنندگان بومی است.
(ادامه دارد …)
متن کامل این گفت و گو را در شماره 267 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه 1403 منتشر شده است، می خوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.