اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ بازطراحی بَستارها جهت دست‌یابی به درپوش‌هایی سازگار با اقتصاد چرخشی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر امروزه فرایندکاران دستگاه تزریق برای تولید درپوش‌ها (Cap) و بَستارهای بطری‌های پلاستیکی (Closure یا بَستار، درپوش و سایر اجزایی که روی دهانه ی بطری قرار می گیرند و آن را می بندند. مترجم)، به پیدایش راه‌حل‌ها و طراحی‌های مناسب‌تری جهت فایق آمدن بر طیف وسیعی از مشکلات نیاز دارند؛ در این مقاله به مهم‌ترینِ این مشکلات مانند بازطراحیِ درپوش‌هایِ متصل (Tethered Cap، درپوش‌هایی هستند که پس از باز کردن بطری، هم چنان چسبیده باقی می مانند و اتصالشان از مجموعه بَستار بطری قطع نمی‌شود. مترجم) و مواد بازیافتی پسامصرفی (Post-Consumer Recyclate) و راه‌حل‌های غلبه بر آن‌ها اشاره خواهد شد.
همواره صاحبان کسب‌وکارِ درپوش‌ها و بَستارهایِ بطری‌های پلاستیکی نیاز دارند که محصولاتشان از عملکرد و طراحی جذب‌کننده‌ای برای مشتری برخوردار باشد؛ چرا که همین طراحی و عملکرد مناسب، تبیین‌کننده‌ی نام تجاری تولیدکننده برای مصرف‌کننده است. اما با این وجود قابلیت ماندگاری (Sustainability، به قابلیتی از ماده گفته می‌شود که در یک کاربرد مشخص بتواند بدون ایجاد آسیب‌های زیست‌محیطی در مدت‌های طولانی؛ ماندگاری، پایداری و کاربرد داشته باشد. مترجم) و هم چنین نیاز به داشتن پلاستیک‌هایی با قابلیت اقتصاد چرخشی (Circular Economy، یک نظام اقتصادی است که هدف آن کمینه نمودن ضایعات و بیشترین استفاده از منابع است. این رویکرد اساسی در مقابل رویکرد سنتی اقتصاد خطی قرار می‌گیرد که در آن مدل تولید به صورت “دریافت مواد اولیه، تولید و دور انداختن ” است. مترجم)، چالش‌های متعددی را برای تزریق کاران، تامین‌کنندگان بسپار و سازندگان دستگاه‌های قالب‌گیری تزریق به وجود آورده است. هم چنین از آن جا که پلاستیک‌های مورد استفاده در این نوع کاربردها سبک‌وزن هستند و نیز به راحتی قابلیت تبدیل به مواد بازیافتی را دارند، باعث افزایش تولید بَستارهای متصل و مواد بازیافتی پسامصرفی خواهند شد.
اکنون شماری از مهم‌ترین روندهای قابل‌توجه بازار مانند ایمنی و سلامت، برای قالب‌گیری تزریق درپوش‌ها و بَستارها در حال ظهور است. به طور پیش‌فرض، لازم است طرح ‌بَستار و گردن در بطری‌های پلاستیکی (Neck، به ناحیه‌ای از بطری که بَستار روی آن قرار می‌گیرد اتلاق می‌شود. مترجم) به گونه‌ای تنظیم شوند تا تجربه نوشیدنِ بهداشتی را از اولین زمان باز کردن بطری تا زمانی که بسته بندی در جعبه بازیافت‌ها گذاشته می شود، فراهم کند. به علاوه، تلاش‌های قانونی و سبک‌وزنی محصولات نیز به‌منظور بهبودی قابلیت ماندگاری درپوشِ نهایی افزایش یافته است؛ برای مثال این مهم سبب شده تا بَستارهای متصل مبتنی بر استاندارد، روی دهانه بطری مستحکم قرار گرفته و جدا نشوند. هم چنین باید خاطرنشان نمود که خلق یک محصول ممتاز هم عاملِ مهمی محسوب می‌شود. برای مثال نشان داده شده است که گردن بلند‌تر بطری ها، تجربه باز کردن خوشایندتری را برای مصرف‌کننده به ارمغان می‌آورد.

 

برگردان: مهندس سید حمیدرضا صباغی
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 220 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا