اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ تازه‌‌های بزرگ‌‌لوله‌‌ها

بسپار / ایران پلیمر قطر لوله‌‌های پلاستیکی در طول سال‌‌ها به طور مداوم افزایش یافته و در کاربردهای مختلفی از جمله برای گسترش مرزهای کشور موناکو استفاده شده است. در این مقاله پیشرفت‌‌ها در این حوزه آورده شده است.
————————
پیشرفت‌‌های مواد و فناوری رانشگری (extrusion) موجب افزایش مداوم قطر لوله‌‌های پلاستیکی در طول سال‌‌ها شده است. شرکت تولیدکننده لوله و اتصالات آلمانی Reinert-Ritz، معتقد است که صرفا اندازه (size) لوله‌‌های پلی‌‌اتیلنی (PE) تحت‌‌فشار در حال افزایش است.
به گفته این شرکت، از آن‌‌جا که لوله‌‌های تحت فشار برای اولین بار در دهه 1930 میلادی تولید شده‌‌اند، قطر این لوله‌‌ها به طور پیوسته طبق یک الگوی مشخص افزایش یافته‌‌است (شکل 1). هنگام تحقیق در این مورد، شرکت متوجه شد كه هیچ سندی در مورد پیشرفت و توسعه قطر لوله‌‌های PE در بازار وجود ندارد. بنابراین شرکت برای دستیابی به این نمودار با تولیدکنندگان مواد‌‌اولیه و تولیدکنندگان لوله‌‌های تحت‌‌فشار PE تماس گرفته است.

شکل1: روند افزایش قطر لوله‌‌های تحت فشار PE جمع‌‌آوری شده توسط شرکت Reinert-Ritz.
شرکت Reinert-Ritz به دنبال پیشینه‌‌ی توسعه سامانه‌‌های لوله‌‌های پلی‌‌اتیلن بود، زیرا این شرکت پنجاهمین سالگرد خود را در سال 2020 جشن می‌‌گیرد. به عقیده شرکت، یکی از عوامل تعیین‌‌کننده برای گسترش سریع PE در ساخت خط لوله، فراوانی مزایای اقتصادی نوع جدید لوله بود. برخلاف سایر مواد، PE فاقد خوردگی است که با گذشت زمان منجر به کاربردهای فزاینده و متنوعی حتی برای اندازه‌‌های اسمی بزرگ‌‌تر شده است.
یک جهش بزرگ رو به‌‌جلو در تولید قطرهای بزرگ‌‌تر، تولید لوله‌‌های تحت فشار PE با طول زیاد و به طور مستقیم در ساحل بود. این لوله‌‌ها سپس به‌‌طور مستقیم به دریا رانشگری‌‌شده و به سمت مقصد کشیده شدند. هم‌‌چنین این لوله‌‌ها می‌‌توانند برای اتصال یک جزیره به خشکی مورد استفاده قرار گیرند. شرکت به پروژه خط لولهPeace Water Pipeline به طول 80 کیلومتر اشاره کرد که آب شیرین را از سواحل ترکیه از طریق لوله‌‌های PE100 به جزیره قبرس می‌‌رساند که بی‌‌نظیر است.
روندها به سمت لوله‌‌ها با قطرهای بزرگ‌‌تر با توجه به نیاز به انتقال آب آشامیدنی که گاهی اوقات در مسافت‌‌های طولانی موردنیاز می‌‌باشد، ناشی شده است. علاوه بر این، کارخانه‌‌های صنعتی بزرگ‌‌تر به‌‌طور مستقیم در کنار دریا ساخته می‌‌شوند تا قادر به تولید اقتصادی باشند. استفاده از PE منجر به افزایش هر دوی قطر لوله و قطر قطعات لازم برای اتصال لوله می‌‌شود (شکل2).

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
pedrammalaekeh@yahoo.com

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۲۳ ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا