اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ رامین صدر، عضو هیات مدیره و مدیر بازرگانی شرکت شیمیایی بسپار لیا: همه کسب و کارها با درجه خیلی زیادی از ابهام رو به رو هستند

بسپار/ایران پلیمر نمایشگاه رنگ و رزین تهران: ویترینی از نام های نو

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی رنگ، رزین، پوشش‌های صنعتی، مواد کامپوزیت و صنعت آبکاری در اواسط آذرماه (۱۳ تا ۱۶ آذرماه ۱۴۰۳) در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد.
این نمایشگاه یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای صنعت رنگ و رزین در خاورمیانه شناخته می‌‌شود و امسال بیش از ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی در فضایی بالغ بر ۴۰۰۰۰ متر مربع (در سالن‌های ۸ و ۹، ۱۰ و ۱۱، ۷، ۶، ۵، ۳۱آ، ۳۱ب و ۳۸ و فضای باز،) آخرین دستاوردها و خدمات خود را در زمینه‌های رنگ‌‌های صنعتی، ساختمانی و تزئینی، انواع چسب‌های، رزین‌‌های طبیعی و مصنوعی، پوشش‌‌های صنعتی، مواد کامپوزیتی، تجهیزات و ماشین‌ آلات صنعت رنگ و پوشش، مواد اولیه و افزودنی‌‌های صنعت رنگ و خدمات فنی و مهندسی و… در معرض دید قرار دادند. در این نمایشگاه، ۱۶ درصد از شرکت‌کنندگان خارجی بودند که این موضوع نشانگر جایگاه بین‌المللی و اهمیت این رویداد در صنعت رنگ و رزین است.
بازدیدکنندگان شامل متخصصان، تولیدکنندگان، بازرگانان و علاقه‌مندان به صنعت رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی بودند که برای آشنایی با نوآوری‌ها و ایجاد ارتباطات تجاری در این رویداد شرکت کردند.
در حاشیه نمایشگاه، برنامه‌های متنوعی از جمله پنل‌های تخصصی و جلسات B2B برگزار شد که فرصتی برای تبادل دانش و تجربیات بین شرکت‌کنندگان فراهم کرد. همچنین، فضایی برای مذاکرات تجاری و عقد قراردادهای همکاری مهیا بود.

پنل‌های تخصصی هم با موضوعات متنوعی همزمان با روزهای نمایشگاه برگزار شد:
• تحول صنعت رنگ و رزین ایران در مسیر توسعه پایدار: این پنل به موضوعاتی نظیر تغییرات بازار داخلی و جهانی، چالش‌ها و فرصت‌های صادرات، تأثیر تحریم‌ها بر صنعت رنگ و رزین ایران، روندهای نوظهور در فناوری‌های پوشش‌دهی و پیشرفت‌های محیط‌زیستی پرداخت.
• سرمایه‌گذاری، شاه‌کلید توسعه زنجیره تأمین در صنایع رنگ و پوشش‌های صنعتی : در این نشست نقش سرمایه‌گذاری هدفمند در بهبود عملکرد زنجیره تأمین و افزایش توان رقابتی صنایع بررسی شد.
• آموزش؛ قدرت محتوا در صنعت رنگ و رزین: این پنل به تأثیر مقالات تخصصی و ویدئوهای آموزشی بر بازاریابی، اهمیت تقویت هویت برند در بازار رقابتی و نقش استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال در رشد کسب‌وکارها پرداخت.
در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه (که همزمان با نمایشگاه شیلات، آبزیان و ماهیگیری برگزار می شد) ابراهیم شیخ، معاون صنایع عمومی وزیر صمت، صدیف بیک زاده سرپرست شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و جمعی از فعالان و متخصصان این حوزه حضور داشتند.
اما همزمانی دو نمایشگاه بین‌المللی در حوزه رنگ و پوشش، یکی در ایران (بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی رنگ، رزین، پوشش‌های صنعتی، مواد کامپوزیت و صنعت آبکاری) و دیگری در چین نمایشگاه (Chinacoat2024)، انتقاداتی را هم به همراه داشت. محور اصلی این انتقادات عبارت بودند از:
کاهش مشارکت بین‌المللی در نمایشگاه ایران: بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی به دلیل اهمیت و سابقه طولانی Chinacoat، آن نمایشگاه را ترجیح دادند. این موضوع باعث کاهش حضور برندهای مطرح خارجی در نمایشگاه ایران شد، که می‌تواند بر فرصت‌های توسعه بازار و ارتقای ارتباطات تجاری تأثیر منفی داشته باشد.
• رقابت نابرابر: انتخاب تاریخی مشابه برای نمایشگاه ایران، این رویداد را در تقابل مستقیم با Chinacoat قرار داد و به چالش‌هایی در جذب مخاطب و اعتبار نمایشگاه ایران منجر شد.
• محدودیت حضور بازدیدکنندگان و شرکت‌های داخلی: برخی شرکت‌های ایرانی که به‌طور سنتی در Chinacoat شرکت می‌کردند، مجبور به انتخاب یکی از دو نمایشگاه شدند که این موضوع به کاهش فرصت‌های صادراتی و حضور در بازارهای بین‌المللی برای ایران منجر شد.

در خصوص این انتقادات صالح سپاسدار، مدیرعامل شرکت بانیان امید و برگزارکننده نمایشگاه، گفت: یکی از چالش‌‌های مهم ما، تداخل زمانی نمایشگاه پوشش کشور چین با نمایشگاه رنگ و رزین تهران بود. این همزمانی موجب بروز برخی مشکلات برای شرکت‌‌کنندگان ایرانی شد که قصد حضور در هر دو رویداد را داشتند. با توجه به این موضوع، شرکت بانیان امید و سایر دست‌اندرکاران مکاتبات گسترده‌ای با شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران انجام دادند تا تاریخ برگزاری نمایشگاه تغییر یابد. اما به دلیل محدودیت‌های تقویمی، امکان جابه‌جایی نمایشگاه در سال جاری فراهم نشد.
وی افزود: برای سال آینده، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت جلوگیری از تداخل زمانی با نمایشگاه Chinacoat انجام شده است. هدف این است که فرصت حضور گسترده‌تر شرکت‌های ایرانی در هر دو رویداد فراهم شود.
امید می‌رود در سال‌های آتی با هماهنگی‌های بیشتر از بروز این قبیل تداخل ها جلوگیری به عمل آید تا شاهد حضور هر چه گسترده‌تر بازدیدکنندگان و شرکت‌ها در این نمایشگاه‌ باشیم.
تلاش کردیم با انجام مصاحبه‌های تخصصی در زمان برگزاری نمایشگاه انعکاس صدای این صنعت باشیم. در ادامه می‌خوانید:

 

رامین صدر، عضو هیات مدیره و مدیر بازرگانی شرکت شیمیایی بسپار لیا

صدر: شرکت شیمیایی بسپارلیا از سال 1368 با تولید خمیر رنگ‌های فینیشینگ چرم طبیعی کار خود را آغاز کرد، در طی زمان کار خود را گسترش دادیم و در چندین صنعت مختلف فعالیت داریم که شامل چرم مصنوعی، چرم طبیعی، صنعت پلاستیک، صنعت رنگ و رزین، ابر صنعتی، خودرو و … است. حدود هفت سال است که در 11 دسته از محصولات، گواهینامه دانش بنیانی داریم.
ما دو سری ادتیو برای سیستم‌های پایه حلالی و یک ادتیو برای سیستم پایه آبی را اخیرا توسعه دادیم و به ثمر رساندیم و تلاشمان این است که بتوانیم در این نمایشگاه به مراجعین معرفی کنیم.
آینده صنعت رنگ ورزین
صدر: خیلی سوال سختی است. خیلی بستگی به شرایط کشور دارد یعنی پارامتر های خیلی زیادی روی این موضوع تاثیر گذار است. به هر حال ایران از لحاظ زیرساخت پتانسیل پیشرفت را دارد ولی با توجه به اینکه شریط اقتصادی بسیار برای تولید کنندگان دشوار شده، نمی توان با قطعیت چیزی را بیان کرد چون همه ما با درجه خیلی زیادی از ابهام با شرایط سر و کله میزنیم.
چالش‌ها در مسیر تولید
صدر: حقیقت امر این است که ما در شرایطی با چالش‌ بسیار بالا مشغول تولید هستیم و با چالش های زیادی دست و پنجه نرم می کنیم، از بخش واردات مواد اولیه و تخصیص ارز تا نقدینگی کم به دلیل سیاست های انقباضی بانکی.
نمایشگاه امسال یک مقدار ضعیف و کمرنگ بود. شاید یکی از دلایل آن این است که این نمایشگاه با نمایشگاه چایناکوت همزمان بود و خیلی از همکاران ما رسما اعلام کردند که نمی‌توانند در این نمایشگاه حضور داشته باشند. دلیل دیگر شاید وضع اقتصادی است. اقتصاد بسیار کوچک شده و فکر می‌کنم نسبت به سال‌های گذشته با استقبال کمتری روبه رو بودیم.
ما پای کار هستیم و تلاش می‌کنیم و امیدواریم شرایط برای کل کشور و تولید بهتر بشود تا هم برای خود و هم برای توسعه کشور قدمی برداریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا