اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ سنتز تابشی هسته پوسته های اوره/هیدروژل 

بسپار / ایران پلیمر مطالعه جدیدی هسته پوسته های اوره/هیدروژل پوشش داده شده با سه روغن طبیعی به صورت لایه لایه را توصیف کرده و آزادسازی آرام و تاثیر آن بر بهبود رشد ریزوباکتریایی گیاه (PGPR) را بررسی می کند.

درحین مطالعه، کودهای اوره آبی تک و دو پوششی توسط اتصال عرضی اوره با هیدروژل های به ترتیب پلی آکریلونیتریل (PAN) و پلی اکریلیک اسید پایه PAN (PAAc) تولید شد. در سنتز اول گرانول اوره (هسته) با سه روغن طبیعی متفاوت (به عنوان پوسته اول) به نام های روغن سویای اپوکسیده (ESO)، اولئیک اسید (OA) و روغن بذر کتان (LO) پوشش داده شد. پوسته دوم با هیدروژل های PAN و PAAc به وجود آمد. واکنش بسپارش با استفاده از مقادیر مختلف اشعه گاما انجام شد. پس از آن، اثر مقادیر مختلف اشعه گاما بر خاصیت آزادسازی آرام اوره در آب مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج نشان داد که دو نوع بسپار بر آزادسازی اوره تاثیر دارند. به علاوه، خاصیت ابقا در آب اوره پوشش داده شده نیز مورد مطالعه قرار گرفت.

ایمن تر برای استفاده در زمینه کشاورزی

همان طور که مشاهده شد در هر سه نمونه خاصیت آزادسازی آرام اوره PAN بهتر از اورهASSc/PAN بود. نتایج بعدی نشان داد اورهASSc/PAN خاصیت آزادسازی آرام خوبی داشته و ظرفیت ابقای آب عالی از خود نشان داده، که می تواند تاثیرات بهتری بر منابع آب و کود بگذارد. به علاوه، عملکرد ضدباکتری گرانول اوره پوشش داده شده با هیدروژل در قبال PGPR در آزمایشگاه بررسی شد. پتاسیل ضدباکتریایی آزمایشگاهی نشان داد که هیچ ناحیه بازداری (ZOI) اطراف نمونه های اوره PAN و اوره PAN/ASSc مشاهده نشد.

این نتایج نشان می دهد پوشش های گرانول اوره با هیدروژل هیچ گونه اثر رقابتی با PGPR نداشته و بنابراین برای مصرف در زمینه کشاورزی ایمن تر می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا