اختصاصی بسپار/ عوامل موفقیت یک برند در گفت و گو با دکتر علیخانزده، عضو هیات مدیره: الوان در مسیر توسعه پایدار
نصب سردیس پدر معنوی شرکت رنگ و رزین الوان، مرحوم چراغعلی علیخانزده در موزه ملی کارآفرینان
بسپار/ ایران پلیمر شرکت الوان با حدود نیم قرن سابقه فعالیت در زمینه تولید رنگ های ساختمانی، صنعتی، محصولات مهندسی، پوششهای کف و ضدحریق از جمله با سابقه ترین شرکت های فعال در صنعت رنگ ایران است که محصولاتش علاوه بر بازارهای داخلی به کشورهای مختلف منطقه نیز صادر می شود. جایگاه شرکت الوان در صنعت رنگ ایران به عنوان یکی از پیشروان این صنعت، به دلیل تعهد به کیفیت، نوآوری و رضایت مشتریان بسیار ویژه است. این شرکت با تمرکز بر تحقیق و توسعه، تلاش میکند تا محصولات خود را بهبود بخشیده و نیازهای متغیر بازار را برآورده کند.
الوان در زمینه کارآفرینی برای نخبگان دانشگاهی و ایجاد شغل برای کارگران نیز بارها به عنوان شرکت نمونه در کشور معرفی و مطرح شده است. بر همین اساس موزه ملی کارآفرینان بزرگ ایرانی سردیس پدر معنوی این شرکت مرحوم حاج چراغعلی علیخانزاده را در کنار سردیس بزرگان و بنیانگذاران برندهای صنایع دیگر نصب کرده است. به همین مناسبت چهارم آذرماه امسال طی مراسمی با حضور مسئولان، تنی چند از هنرمندان و صنعتگران این سردیس رونمایی شد.
سایت ایران پلیمر به بهانه این رویداد در حاشیه مراسم یادشده، گفت و گویی با دکتر مجتبی علیخانزاده، قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره الوان انجام داده است که حاصل آنرا در پی خواهید خواند:
در مورد صنعت رنگ و جایگاه الوان در آن توضیح بفرمایید.
دکتر علیخانزده: همانطور که می دانید صنعت رنگ یکی از صنایع پرکاربرد در جهان است که شامل تولید انواع رنگها و پوشش ها برای مصارف مختلف از جمله ساختمانی، صنعتی، خودرویی و دریایی و… میشود. در یک تعریف کلی این صنعت نقش مهمی در بهبود ظاهر، حفاظت و دوام سطوح مختلف ایفا میکند. باتوجه به نیازهای متنوع بازار، شرکتهای فعال در این حوزه به توسعه محصولات جدید و بهبود کیفیت محصولات خود میپردازند. شرکت الوان یکی از شرکتهای معتبر و شناختهشده در صنعت رنگ ایران است. این شرکت بر پایه دانش بومی و بابهرهگیری از تکنولوژیهای مدرن و مواد اولیه با کیفیت، به تولید انواع رنگهای صنعتی و ساختمانی میپردازد. الوان با داشتن تیمی متخصص و استفاده از تجهیزات پیشرفته، توانسته است محصولات متنوعی را با استانداردهای بینالمللی تولید کند. این محصولات علاوه بر بازارهای داخلی، در بازارهای خارجی مورد استقبال قرار گرفتهاند. الوان همچنین با توجه به مسائل زیستمحیطی و پایداری، در تولید محصولات خود از روشهای دوستدار محیط زیست استفاده میکند.
درباره خط و مشی شرکت در زمینه تولید رنگ های ساختمانی و صنعتی توضیح دهید؟
دکتر علیخانزده: همانگونه که می دانید الوان حدود 50 سال است که در زمینه تولید انواع رنگ و پوشش های صنعتی فعال است و از همان ابتدا چند هدف اصلی را دنبال کرده است. ارائه محصولات با کیفیت بالا، نخستین هدف تعیین شده از بدو تاسیس الوان بوده است. ما در الوان تلاش میکنیم تا محصولاتی با کیفیت بالا و مبتنی بر استانداردهای بین المللی را به مشتریان خود ارائه دهیم. بر همین اساس بازارهای هدف الوان فراتر از مرزها تعریف شده است، لذا سطح رقبای ما نیز تولیدکنندگان بین المللی می باشند و نه تولیدکنندگان داخلی. یعنی سطح کیفی الوان بر مبنای استاندارهای بین المللی و فراتر از ایران است. ما به جهانی شدن می اندیشیم که شعار اصلی الوان هم بر همین اساس تدوین شده است و به آن به شدت پایبندیم. دومین هدف الوان محافظت از محیط زیست و توجه به توسعه پایدار است. شرکت الوان به حفظ محیط زیست و کاهش اثرات منفی تولیدات بر محیط زیست و نیز سلامت کاربران و مصرف کنندگان توجه ویژه ای دارد برهمین اساس است که با وجود ایجاد هزینه بیشتر در تولید، جزو نخستین شرکت ها بودیم که سرب و فرمالین که ضرر های آن برای سلامت انسان و محیط زیست اثبات شده است را از محصولات خود حذف کردیم.
ارتقای فناوری و نوآوری هدف اصلی دیگر الوان است. شرکت الوان در طول مدت فعالیت به دنبال بهبود مستمر فناوری و نوآوری در زمینه تولید رنگها و ارتقای کیفیت محصولات خود است. بر این اساس علاوه بر بهره گیری از دانش متخصصان و نخبگان داخلی و تلاش در جذب نیروهای متعهد و دانشگاهی در زمینه توسعه فضای تحقیقات پیشرفته و آزمایشگاهی اقدامات مهمی را انجام داده است تا جایی الوان امروز مجهز به پیشرفته ترین آزمایشگاه صنعت رنگ ایران و آزمایشگاه 17025 به عنوان آزمایشگاه مرجع بین المللی است که به عنوان آزمایشگاه همکار سازمان استداندارد نیز فعالیت می کند.
آزمایشگاه 1702 الوان با چه استراتژی ایجاد شد؟
دکتر علیخانزده: آزمایشگاه 17025 الوان یک آزمایشگاه با استانداردهای بینالمللی است که به تایید و صدور گواهینامه های نمونههای محصولات میپردازد. این آزمایشگاه اطمینان میدهد که نمونههای مورد آزمایش در آن، مطابق با شاخص های استاندارد ISO/IEC 17025قابل اطمینان هستند.
اعتبار آزمایشات آزمایشگاه 17025 الوان بسیار حیاتی است و بسیاری از صنایع و شرکتها از این آزمایشگاه الوان برای اطمینان از کیفیت محصولات و خدمات خود استفاده میکنند.
هدف تعریف شده بعدی خدمات مشاوره و پس از فروش الوان و شبکه صدای مشتریان است که به واقع جزو ضروریات هر برند معتبر و جهانی است. الوان در این زمینه از هنگام معرفی محصول تا فروش آن خود را در قبال مشتری مسئول می داند. بنابراین هر مخاطبی که می خواهد با الوان در زمینه هر محصولی همکاری داشته باشد باید بداند که می تواند بهترین مشاوره و راهنمایی ها چه شفاهی و یا حتی حضوری را از کارشناسان برجسته و کارآزموده دریافت نماید. پس از آن نیز تا اجرای محصول این مشاوره ها ادامه خواهند داشت. پس از اجرا نیز هر محصول متناسب با نوع کاربرد، گارانتی های لازم را دارد. اگر محصولات الوان به خصوص محصولات مهندسی و صنعتی درست اجرا شوند دقیقا مطابق آنچه در کاتالوگ محصول اعلام می شود کارایی خواهند داشت.
الوان برای دستیابی به این هدف و جلب رضایتمندی حداکثری مشتریان چند اقدام مهم را سرلوحه کار خود قرار داده است؛ اقداماتی همچون برگزاری همایشها و کلاسهای آموزشی و فنی برای مشتریان و مصرف کنندگان و افزایش سطح آگاهی و شناخت آنان از محصول در جهت استفاده و اجرای درست محصولات، همچنین خدمات پشتیبانی مشتریان که شامل پاسخگویی به سوالات و مشکلات مشتریان از طریق تلفن، ایمیل یا چت آنلاین و نیز در صورت نیاز حضور در هر یک از پروژه ها بر اساس درخواست مشتری است. تضمین کارایی محصولات الوان و بازخورگیری از مشتریان و اصلاح احتمالی فرایندها از جمله اقدامات مهمی است که الوان برای دستیابی به هدف خود انجام داده است. به طور کلی، خدمات حین و پس از فروش الوان برای اطمینان از رضایت مشتریان و حفظ اعتبار شرکت در بازار بسیار اهمیت دارد.
در دستیابی به اهدافی که تعریف کردید، به بحث اهمیت صادرات نیز اشاره داشتید. تا چه حد الوان در این زمینه موفق بوده است؟
دکتر علیخانزده: الوان در زمینه صادرات عملکرد بسیار خوبی داشته و همانطور که می دانید سالها به عنوان صادرکننده نمونه در سطح ملی معرفی شده است. موفقیت الوان در صادرات به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله: کیفیت محصولات، تنوع محصولات، بسته بندی مناسب و متنوع و با کیفیت قدرت رقابت و شناخت بازارهای هدف و رقبا، تعیین استراتژیهای مناسب برای رقابت با آنها و ارائه پیشنهادات مناسب با توجه به شناخت هر منطقه و نیاز سنجی آن، استفاده از شبکه های توزیع و همکاری با شرکای تجاری و شبکه های توزیع موثر در صادرات، رعایت قوانین و مقررات مربوط به صادرات و در نهایت برنامه ریزی و اتخاذ استراتژی های مناسب و توجه به جزئیات از جمله عوامل موفقیت الوان در صادرات محسوب می شود.
در خصوص ارتباطات و تبلیغات الوان و روشهای اتخاذی بفرمایید؟
دکتر علیخانزده: یکی دیگر از عوامل موفقیت الوان طی سالهای طولانی فعالیت، اقدامات تبلیغی و ترویجی الوان است. هر برندی برای دستیابی به موفقیت باید به بحث ارتباطات توجه ویژه کند. در این زمینه شاید الوان نخستین برندی در صنعت رنگ باشد که بخش ارتباطات را به صورت تخصصی و سازمان یافته راه اندازی نمود و از حضور متخصصان آن بهره مند شد.
اطلاع رسانی، ایجاد و توسعه رسانه های اختصاصی همچون نشریه الوان نامه و رسانه های مجازی، بسته بندی و طراحی های مناسب، تلاش در جهت ارایه تصویری درست و واقعی از برند، اجرای ایونتها، نمایشگاهها و همایشهای سازمانی، ارتباطات درون و برون سازمانی و بسیاری اقدامات دیگر در بخش روابط عمومی و تبلیغات الوان انجام می شود. برخی از شرکتها به این نکته توجه ندارند که ارتباطات تا چه اندازه می تواند در ارائه تصویر شفاف و مناسب از یک سازمان یا یک برند موثر باشد. الوان در این زمینه تا کنون اقدامات موثر و خوبی انجام داده است و تلاش نموده است تا همگام با توسعه ارتباطات، بخش های مرتبط خود را نیز به روز رسانی نماید.
در زمینه توجه برند الوان به مقوله ارتباطات یک مثال بزنید؟
دکتر علیخانزده: اگر بخواهم یک مثال برای شما بزنم تا دریابید الوان تا چه اندازه به مباحث روابط عمومی و ارتباطات توجه داشته است شاید همین بس باشد که بدانید الوان تنها شرکتی در صنعت رنگ است که برای خود و شبکه مشتریان رسانه اختصاصی مکتوب دارد. از طرف دیگر جزو نخستین شرکتهایی بودیم که در زمان خود از رسانه های جدید اجتماعی بهره بردیم. از سوی دیگر الوان در زمینه طرح بسته بندی و شاخص های بصری آن نیز در صنعت رنگ پیشرو است. بسیاری موارد دیگر با توجه به گستردگی این حوزه وجود دارد که شاید شرح کامل آن در این بحث و در این مجال نگنجد و نیاز به فرصت مستقلی برای تشریح آن دارد.
در پایان اگر مطلبی دارید بفرمایید.
دکتر علیخانزده: ضمن تشکر از نشریه خوب بسپار و همینطور وب سایت ایران پلیمر برای انجام این گفت و گو، لازم می دانم این نکته ای را بیان نمایم که صنعت رنگ ایران از جمله صنایعی است که در صورت توجه به آن می تواند جایگاه مناسبی در صادرات داشته باشد. در واقع مزیت های نسبی در این صنعت وجود دارد که مهم ترین آن جایگاه ویژه صنایع نفت و پتروشیمی صنایع ساختمان و… نیز استادان برجسته و نخبگان دانشگاهی در ایران است. شخصا آرزو دارم که این صنعت و همه فعالان آن جایگاه واقعی خود را در بازارهای جهانی دریابند.
اگرچه باید بدانیم که برای جهانی شدن باید جهانی نیز اندیشید. پس شاید اولین و بهترین گام اصلاح اندیشه خود و بهره گیری از تجربیات خوب برندهای بزرگ جهان باشد.
#گزارش_آگهی