اخبارمقالات

اختصاصی بسپار/مروری بر خواص فیزیکی، گرمایی و مکانیکی کامپوزیت های تقویت‌‌شده با الیاف آرکا (Areca)

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر چکیده
آرکا کاتچو (Areca catechu) نوعی نخل (palm) از خانواده‌‌ی Arecaceae/Palmae است که به صورت عمودی رشد می‌‌کند و ارتفاع آن‌‌ها به 10 تا 20 متر می‌‌رسد. تنه‌‌ی (stem) آن صاف و تک گل (solitary) و باریک و بلند است و قطر آن 15-10 سانتی‌‌متر با برگ‌‌های افتاده است. الیاف آرکا، نه تنها از میوه به عنوان پوش (husk) آرکا بلکه از ساقه‌‌‌‌‌‌های برگی و پربرگ‌‌ها (frond) نیز استخراج می‌‌شوند. در این مقاله مروری، الیاف آرکا از لحاظ خواص فیزیکی و مکانیکی با دیگر انواع خانواده‌‌ی Arecaceae/Palmae مانند درخت نارگیل و درخت نخل مقایسه شدند. همچنین این مقاله روی خواص فیزیکی و مکانیکی و گرمایی الیاف آرکا و چندسازه‌‌های آن بحث می‌‌کند. مرور داده‌‌های منتشر شده، نشان می‌‌دهد که الیاف آرکا توانایی استفاده به عنوان تقویت‌‌کننده‌‌های جایگزین در چندسازه‌‌های بسپاری را دارند. در کنار این، این نکته مورد توجه است که برخی از انواع دیگر خانواده‌‌ی Arecaceae/Palmae به عنوان الیاف طبیعی تقویت‌‌کننده در چندسازه‌‌های بسپاری بررسی نشدند، در نتیجه انتخاب‌‌های بیشتری از تقویت‌‌کننده‌‌های جایگزین طبیعی را با توجه به توانایی آن‌‌ها که در چندسازه‌‌های الیاف‌‌دار برای صنایع خودرو، هوافضا و ساختمان‌‌سازی استفاده شوند، نشان می‌‌دهد.

1. مقدمه
به علت نگرانی‌‌های زیست‌‌محیطی، استفاده از الیاف طبیعی در چندسازه‌‌ها، چه به صورت ترکیب با الیاف مصنوعی و چه به صورت الیاف منحصر به فرد، مطرح شده است. الیاف طبیعی از منابع طبیعی مانند حیوانات، گیاهان و مواد معدنی استخراج می‌‌شوند و قبل از استفاده در چندسازه‌‌ها به چندین روش مانند آمایش‌‌های شیمیایی و گرمایی اصلاح می‌‌شوند. الیاف آرکا اساسا از میوه‌‌ی آرکا و پربرگ و ساقه‌‌ی برگ استخراج می‌‌شوند. شکل 1، منابع مختلف الیاف طبیعی و منابع الیاف آرکا را نشان می‌‌دهد.

برگردان: مهندس مهسا‌‌ امیر‌‌شاهرخی

[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 228 ماهنامه بسپار که در نیمه مهر ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا