اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ پیش بینی ارزش بازار رزین‌های اکریلیک تا سال 2025

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر به دلیل رشد صنعت ساخت‌وساز در کشورهای در حال توسعه و همچنین توسعه‌یافته تقاضای بسیاری برای رزین‌های اکریلیک بوجود آمده است. افزایش پایگاه‌های صنعتی در کشورهایی مانند چین، هند، کره‌جنوبی، استرالیا، برزیل، شیلی و سایر کشورها نیز موجب رشد بازار شده است. رزین‌های اکریلیک عمدتا در صنعت ساخت‌و ساز و بخش‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته شیوع کووید-19 این صنعت را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است. قرنطینه شدن کشورها در اثر این ویروس موجب بروز محدودیت‌های جغرافیایی و ایجاد تاثیرات منفی بر صنعت ساخت‌وساز شده است. اختلالات زنجیره تامین، در دسترس نبودن نیروی کار، محدودیت‌های جغرافیایی، محدودیت دسترسی به مواد، افت تقاضا، پایین آمدن نقدینگی شرکت‌ها و توقف تولید به دلیل در قرنطینه رفتن کشورهای مختلف همه باعث ایجاد تاثیر منفی بر صنعت شده است. تامین‌کنندگان مواد اولیه و سایر مشاغل مرتبط مجبور به بررسی مجدد استراتژی‌های خود برای تهیه مواد در این دوره بحران هستند.
ساخت‌وساز‌های مسکونی و تجاری به‌دلیل این همه‌گیری متوقف شده است. در نتیجه کم بودن تقاضا برای رزین‌های اکریلیک از این بخش در این دوره دور از انتظار نیست و همچنین برخی از مسائل مهم از قبیل تاخیر در حمل‌ونقل سفارشات، محدودیت در تامین مواد اولیه، کمبود نیروی انسانی بی‌تاثیر نیست. پس از پایان این بحران، می‌توان انتظار داشت که تقاضا برای رزین‌های اکریلیک افزایش یابد و بازار احیا شود.
تقاضا برای فعالیت ساختمانی در بخش‌ مراقبت‌های بهداشتی به‌دلیل همه‌گیری افزایش یافته است. تقاضا برای ساخت بیمارستان‌های جدید، تاسیسات دارویی و پزشکی تا حدی ثبات را در بخش ساخت‌وساز ایجاد کرده است، بنابراین بازار رزین‌های اکریلیک را تامین می‌کند. تقاضا برای خودرو نیز به‌دلیل کم شدن استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در حال افزایش است.
نیروی محرکه: افزایش فعالیت‌های زیربنایی و ساختمانی
با افزایش شهرنشینی و صنعتی شدن کشورهایی مثل هند و چین تقاضا برای رزین‌های اکریلیک در چندسال گذشته افزایش یافته است. صنعت ساخت‌وساز برای محافظت و تزئینات به موادی با کارایی بالا نیاز دارد. کیفیت و عملکرد سیستم‌های برپایه رزین اکریلیک مانند پوشرنگ، پوشش، چسب و درزگیر برای اهداف ساختمانی باید کاملا سازگار و مقرون‌به‌صرفه باشد. در نتیجه، تقاضا برای سیستم‌های برپایه رزین اکریلیک در صنعت ساخت‌و ساز در حال افزایش است. با رشد جمعیت در کشورهای در حال توسعه به‌ویژه در کشورهای آسیا و اقیانوسیه انتظار می‌رود نیاز به زیرساخت‌ها و فضاهای مسکونی افزایش یافته، این امر موجب افزایش مصرف جهانی رزین‌های اکریلیک می‌شود. جمعیت جهانی در سال 2019 حدود 7/7 میلیارد نفر تخمین زده شده است که کشورهای آسیا و اقیانوسیه 60% از کل جمعیت را در اختیار دارد. ساخت‌وسازهای مسکونی و تجاری مهمترین عامل در بازار سیستم‌های برپایه‌ی رزین اکریلیک است. ساخت‌وسازهای مسکونی در چند سال گذشته به دلیل عواملی از جمله تغییر سبک زندگی، افزایش تقاضا برای خانه‌های تک خانوار، سهولت تامین مالی و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها رشد چشمگیری داشته است.

عوامل محدودکننده: مسائل بالقوه بهداشتی و زیست محیطی
اثرات مضر سیستم‌های حلال پایه بر روی سلامت انسان ومحیط‌زیست یکی از مهمترین عوامل مهارکننده بازار است. خطرات حاد سیستم‌های حلال پایه شامل سردرد، سرگیجه، بیهوشی و تشنج است.

 

مترجم: مهندس دنیا پورحدادی، کارشناس ارشد مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۲۵ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان تیر ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا