اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با امیر موحدی، مدیرعامل آزمون پلیمر سپاهان: محصولات ایرانی به دلیل داشتن قیمت رقابتی و طراحی مناسب، در بازارهایی مانند کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی قابل رقابت هستند

بسپار/ایران پلیمر نمایشگاه پلاست اوراسیای استانبول از سال ۱۹۹۰ آغاز به کار کرده و به مرور زمان به یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای نمایشگاهی صنعت پلاستیک در منطقه اوراسیا تبدیل شده است.

سی و سومین دوره این نمایشگاه از ۴ تا ۷ دسامبر ۲۰۲۴ (۱۴ تا ۱۷ آذر ۱۴۰۳) در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های تویاپ (Tüyap Fair Convention and Congress Center) برگزار شد.

حضور در این نمایشگاه فرصتی مناسب برای آشنایی با فناوری‌ها و نوآوری‌های صنعت پلاستیک و برقراری ارتباط با شرکت‌ها و متخصصان این حوزه شناخته می شود.

نزدیک به 50 شرکت ایرانی در این نمایشگاه غرفه در سه قالب غرفه داشتند. در پاویون شرکت های دانش بنیان، پایون انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند و بالاخره به صورت انفرادی. در میان آنها از تاپیکو و مجتمع های دولتی و غیردولتی پتروشیمی تا شرکت های فعال خصوصی در صنایع پلیمر حضور داشتند.

طبق آمار رسمی ارایه شده از سوی سایت نمایشگاه غرفه گذارانی از حدود 45 کشور و بازدیدکنندگانی از 115 کشور، به جنبه بین المللی نمایشگاه پلاست اوراسیا اعتبار می بخشند.

ترکیه برای این نمایشگاه برنامه داشته، تعاملات این کشور در فضای بین المللی همواره بر اساس منفعت ملی بوده و نهایتا خروجی آن را می توان در حضور شرکت های ترکیه ای در این نمایشگاه به خوبی دید.

متاسفانه پاویون دانش بنیان، هر چند امکان خوبی برای حضور شرکت ها ایجاد کرده بود، فضای بسیار کوچک اختصاص یافته به هر شرکت عملا توجهی را از سوی بازدیدکنندگان جلب نمی کرد و حتی تا حدودی بازدارنده بود.

باید دید که چرا در صورتی که دو پاویون یاد شده در نمایشگاه برپا بود، برخی شرکت ها حضور مستقل را ترجیح داده بودند؟

آیا اصولا از سوی متولیان امر در کشور، اراده ای برای حمایت از حضور متمرکز نقش آفرینان صنعت پلیمر در نمایشگاه های تخصصی در بازارهای هدف صادراتی وجود دارد؟

نمایشگاه پلاست اوراسیا برای کسانی که تغییرات و توسعه این نمایشگاه را به عنوان بازتابی از صنعت کشور ترکیه، دنبال می کنند، جز غبنی دیگر نداشت. نام ها و برندهایی که یک به یک رقبای خود را کنار می زنند …

و در مقابل، انزوای ایران که پتانسیل بازارهای صادراتی را به شدت تحت تاثیر منفی قرار داده است.

 

گفت و گو با امیر موحدی، مدیرعامل آزمون پلیمر سپاهان

شرکت آزمون پلیمر سپاهان یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه طراحی و تولید تجهیزات آزمایشگاهی برای صنایع پلیمر، لاستیک، و پلاستیک است. زمینه فعالیت ما شامل طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی کنترل کیفیت انواع کامپاندهای پلیمری، تجهیزات آزمایشگاهی کنترل کیفیت انواع لوله واتصالات پلیمری، تجهیزات آزمایشگاهی آزمایشگاه کنترل کیفیت پروفیل درب و و پنجره های U.P.V.C، تجهیزات آزمایشگاهی صنایع بسته بندی و ظروف یکبار مصرف، تجهیز آزمایشگاه های صنایع لاستیک سازی و انواع فیلم و ورق می باشد. تمرکز ما بر ارائه محصولات با دقت بالا و مطابق با استانداردهای بین‌المللی است.

موحدی: حضور ما در نمایشگاه PlastEurasia با هدف معرفی محصولات و خدمات جدید، توسعه شبکه ارتباطی با مشتریان بین‌المللی، و شناسایی فرصت‌های تجاری جدید در بازارهای خارجی و ورود به بازارهای هدف بود.
ما طیف وسیعی از تجهیزات آزمون آزمایشگاهی را که برای صنایع پلیمر، پلاستیک و لاستیک کاربرد دارند، به نمایش گذاشتیم. محصولات با فناوری پیشرفته، طراحی کاربردی و کیفیت بالا ارائه شدند.
این دومین حضور ما به عنوان غرفه دار در PlastEurasia است. یکی از تفاوت‌های بارز دوره‌های اخیر، رشد مشارکت شرکت‌های آسیایی و ایرانی و افزایش رقابت در ارائه فناوری‌های نوآورانه بوده است. همچنین، افزایش حضور بازدیدکنندگان حرفه‌ای از بازارهای خاورمیانه و اروپا و نیز افزایش مشارکت شرکت های چینی قابل‌توجه بوده است.
در این نمایشگاه، بازار بین‌المللی به دنبال مواد خام پلیمری و تجهیزات پیشرفته‌ای بود که بتواند نیازهای تولید و کنترل کیفیت و بهینه‌سازی تولید را برآورده کند. از ایران، محصولاتی که کیفیت بالا و قیمت رقابتی داشته باشند، مورد توجه بودند.

بسپار- آیا فشار های بین المللی روی درخواست خرید شرکتها برای خرید از ایران اثر داشته است؟
موحدی: قطعا تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی بر درخواست برخی شرکت‌ها برای خرید مستقیم از ایران اثرگذار بوده‌اند. با این حال، شرکت‌هایی که به دنبال محصولات با قیمت مناسب هستند، همچنان تمایل به همکاری دارند.
محصولات ایرانی به دلیل داشتن قیمت رقابتی و طراحی مناسب، در برخی بازارها مانند کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی قابل رقابت هستند. با این حال، برای ورود به بازارهای اروپایی و آفریقایی، نیاز به تقویت استانداردها و کسب گواهینامه‌های بین‌المللی وجود دارد.

بسپار- آیا در زمان نمایشگاه مذاکرات نتیجه بخشی داشتید؟
موحدی: بسیاری از مذاکرات در طول نمایشگاه تاحدودی نتیجه‌بخش بوده و به ایجاد ارتباطات جدید منجر شده است. ما امیدواریم که پیگیری های منظم و موثردر راستای این مذاکرات به همکاری‌های بلندمدت تجاری و مشتریان بین المللی تبدیل شوند.

بسپار- پیشنهاد شما برای حضور در دوره های بعدی این نمایشگاه چیست؟
موحدی: تقویت برنامه‌ریزی برای ارائه محصولات به‌صورت کاربردی و همراه با نمایش عملکرد دستگاه ها و اعلام فروش در بازارهای اروپایی و افریقایی. افزایش تبلیغات قبل از نمایشگاه در شبکه‌های بین‌المللی. ایجاد بسته‌های پیشنهادی ویژه برای مشتریان جدید و تخفیفات نمایشگاهی. تمرکز بر بازارهایی که تقاضای بیشتری برای محصولات ایرانی دارند و رفع موانع موجود مثل دریافت گواهی نامه های مربوط به کشورهای هدف.
نمایشگاه PlastEurasia به دلیل بین‌المللی بودن و حضور گسترده شرکت‌های خارجی، فرصت‌های بیشتری برای ورود به بازارهای جهانی فراهم می‌کند. در مقابل، نمایشگاه ایران پلاست بیشتر بر بازار داخلی و کشورهای همسایه متمرکز است.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 267 ماهنامه بسپار که در نیمه دی‌ماه 1403 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا