اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با محسن محلوجیان، مدیرعامل نوآوران مهندسی پویا: پلیمرها راه ورود تجهیزات پزشکی به بازار را باز می کنند

بسپار/ایران پلیمر شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا، بیش از ۱۴ سال سابقه در زمینه طراحی، شبیه سازی، بهینه سازی، ساخت و تولید قطعات پیچیده صنعتی دارد. به گفته محلوجیان، مدیرعامل یک شرکت فناور و بر پایه دانش است که موضوع اصلی فعالیت آن، قالب سازی و تزریق پلاستیک است.

محلوجی: ما به صورت تخصصی بر روی ساخت پنل، باکس و بدنه دستگاه های تجهیزات پزشکی و الکترونیکی فعالیت می کنیم.
تمامی هیات مدیره شرکت فارغ التحصیلان رشته مهندسی مکانیک در گرایش ساخت و تولید هستند. شرکت ما پنج ثبت اختراع داخلی و یک ثبت اختراع بین المللی در زمینه های مرتبط با فعالیتمان دارد و به صورت کاملا علمی به موضوعات پرداخته می شود.

بسپار – بخش تولید قطعات و تجهیزات پزشکی پلیمری اصولا با سایر تولیدات پلیمر چه تفاوت هایی در استانداردها و … دارد؟
محلوجیان: تولید قطعات و تجهیزات پزشکی پلیمری در دو بخش استفاده می شود. ابتدا در بحث ظاهری و یا بدنه دستگاه ها و تجهیزات پزشکی است که خوشبختانه در سالهای اخیر ایران در این بخش پیشرفت های چشمگیری داشته و شرکت های بسیار فعالی در زمینه تجهیزات پزشکی وارد تولید شده اند و در بخش تخصصی الکترونیکی هم پیشرفت قابل ملاحظه ای بوده. اما برای اینکه محصول رقابتی را تولید کنند، علاوه بر عملکرد ظاهر و بعد بصری، سایر موارد هم بسیار مورد اهمیت قرار دارد. ما در این بخش فعالیت خود را انجام می دهیم. شرکت های بسیاری در این حوزه مشتری ما هستند که بدنه تجهیزات آنها در دست تولید شرکت ماست که برای مثال می توان به دستگاه های لیزر، اکسیژن ساز، دستگاه های نمونه برداری، دستگاه های الکتروسرژری اشاره کرد. جنس پلیمر هایی که در بدنه استفاده می شود متناسب با نیاز مشتری و بازار به صورت معمول ABS یا پلی کربنات است و کیفیت محصولات را بر حسب بازار رقابتی می توانیم افزایش بدهیم.

بسپار- چه قطعاتی را برای چه ادوات و کاربردهایی تولید می کنید؟
محلوجیان: بدنه، پنل، باکس تجهیزات پزشکی نیاز به فرآیند های میکروب زدایی ندارد اما یک بخشی از مشتری های ما وسایل پزشکی که در عمل های جراحی استفاده می شود مثل پورت لاپروسکوپی و … و قطعات پلاستیکی که داخل بدن می رود و تماس با بدن دارد، استفاده می کنند که نیاز به گرید های پزشکی پلی کربنات دارد و باید در فرآیند استریل تولید و استفاده بشود. نکته مهم در تجهیزات پزشکی که با بدن تماس دارند این است که علاوه بر انتخاب متریال که باید قابلیت میکروب زدایی داشته باشد، قطعه به هیچ عنوان نباید پلیسه (لبه های تیزی که هنگام ورود به بدن و خروج از آن بیمار دچار مشکل بشود) داشته باشد.

بسپار – اهمیت پلیمر ها در بخش پزشکی و سهم آنها در این بازار چه قدر است؟
محلوجیان: پلیمر ها در بخش پزشکی، دستگاه های پزشکی در ظاهر از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که ورود دستگاه ها را به بازار میسر می سازد. در بخش تجهیزات اتاق عمل و به نوعی تماس با بدن جنس تجهیزات مهم می شود که پلیمر ها انتخاب مناسبی هستند.

بسپار – سهم شما در بخش پلیمر های پزشکی در ایران و در بازارهای احتمالی صادراتی چه قدر است؟
محلوجیان: یک سری از شرکت ها در بحث تجهیزات پزشکی صادرات خوبی دارند که در تیراژ بالا بدنه و قطعات پلاستیکی آنها را شرکت ما تولید می کند. یکسری شرکت های نوپا و دانش بنیان هم وجود دارند که در تیراژ محدود کار خود را دنبال می کنند. شرکت ما تنها شرکتی است که در بخش قالب های موقت تزریق پلاستیک فعالیت می کند و این موضوع باعث شده تولید در تیراژ محدود برای شرکت ها مقرون به صرفه بشود.
شرکت ما یک شرکت فناورانه است که عضو کریدور پارک علم و فناوری پردیس هستیم. شرکت ما در حال طی کردن مراحل دانش بنیان شدن است. را در حال طی کردن است و مقالات علمی در تشریه های مخلف در کشور های مختلف چاپ شده است.

بسپار – طرح های توسعه ای شما در بخش تجهیزات پزشکی به چه سمت و سویی خواهد بود؟
محلوجیان: شرکت ما فعالیت خود را سه سال است آغاز کرده. در این سه سال بیش از 400 قطعه تولید داشتیم که 75 درصد قطعات در موضوع تجهیزات پزشکی بوده است. ما در حال حاضر به صورت اخص در این بخش ورود کرده ایم و دپارتمانی تحت عنوان “تجهیزات پزشکی” در مجموعه ما در حال راه اندازی است. یک شراکتی در بخش تجهیزات پزشکی در دست داریم که محصولات مشترکی به زودی تولید و عرضه خواهد کرد. بخش پلیمری این شراکت در دست ماست و بخش پزشکی بر عهده شرکت ثانویه است.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 253 ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا