اختصاصی بسپار/ گفت و گو با محمد علی آبادی، مدیرعامل آریا پلیمر پیشگام: بخشی از فناوری در خدمت رفع چالش قیمت برای بازار است
بسپار/ ایران پلیمر شرکت آریا پلیمر پیشگام در سال 1387 تاسیس و کار خود را به عنوان یک شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آغاز کرد. محصولات تولیدی آریا پلیمر پیشگام بخش بزرگی از صنایع مرتبط با پلیمر نظیر صنعت پلاستیک، کامپاند، بسته بندی، خودروسازی، لوله و اتصالات و ده ها صنعت دیگر را پوشش می دهد.
محمد علی آبادی فراهانی، مدیر عامل شرکت آریا پلیمر پیشگام می گوید: شرکت ما تولید کننده افزودنی های صنعت پلیمر نظیر سازگارکننده های مالئیکه، چسب های بین لایه ای، مستربچ های افزودنی و نانو افزودنی ها است که در حال حاضر سبد محصولی ما دارای بیش از 50 محصول متمایز است.
بسپار- همانطور که اشاره کردید، تولید کننده افزودنی در این صنعت هستید، لطفا از محصولات تولیدی و سبد محصولات خود در این بخش برای خوانندگان ما بفرمایید. بومی سازی این گروه محصولات با چه هدف و برنامه ای در سازمان شما آغاز شد؟
علی آبادی: محصولات ما در چهار دسته قابل دسته بندی هستند که سازگارکننده های مالئیکه جهت دیسپرس بهتر مواد در کامپاندهای مهندسی استفاده می شود و بخشی از آنها به عنوان بهبود دهنده خواص ضربه برای برخی گریدها نظیر پلی آمید نیز کاربرد دارند.
چسب های بین لایه ای با گریدهای متمایز در صنایع مختلف بسته بندی (فیلمهای چند لایه)، لوله های پنج لایه و بخشی نیز جهت چسبندگی بهتر پوشش لوله های فولادی استفاده می شوند.
مستربچ های افزودنی نظیر لیزکننده ها، آنتی یو وی ها، آنتی اکسیدانت، کمک فرآیند و براق کننده نیز در مجموعه ما تولید و به بازار عرضه می شود، البته مستربچ هایی نیز در سبد محصولی وجود دارد که بنا به نیاز مشتری تولید شده است که از این دسته می توان به بهبود دهنده های ضربه، بهبود دهنده شرینک و اعوجاج و پایدار کننده ابعادی اشاره کرد. محصول ضد خش پایه PP و محصول بهبود دهنده ضربه محصولات UPVC محصولات نانو فعلی ما هستند.
مستربچ های سفید و مشکی نیز محصولات جدید در سبد محصول ما می باشند.
مجموعه ما از سال 1387 آغاز به کار کرد و هدف اولیه تولید محصولاتی بود که تولید با کیفیت داخلی ندارند و برای تولید آنها نیاز به دانش فنی خاص می باشد. در حال حاضر نیز هدف ما افزایش سبد محصولات با رویکرد محصولات نوآورانه و همچنین افزایش صادرات محصولات به دیگر کشورها است.
بسپار- در بحث نانوافزودنی ها بفرمایید چه مواردی را دنبال می کنید و این طیف قرار است چه ویژگی هایی را به محصولات پلیمری ارائه کنند؟ اصولا چرا در افزودنی ها به سراغ نانوافزودنی ها می رویم؟
علی آبادی: نانوافزودنی ها محصولات خاصی هستند که مشتریان خاص خود را نیز می طلبد. ما نیز با توجه به نیاز بازار و خواصی که مشتری برای محصول خود نیاز دارد اقدام به تولید محصولات نوآورانه می کنیم، که برای برخی از این نیاز ها باید از تکنولوژی نانو استفاده شود.
بسپار- آنچه در دنیای پیشرفته صنعتی بر روی افزودنی ها در حال کار است چیست؟ ترند فناوری دنیا در این حوزه کدام است؟
علی آبادی: پاسخ به این سوال بسیار گسترده خواهد بود، از این رو که ما با صنایع بسیار مختلف و متنوعی روبرو هستیم و امکان دارد برخی نیازها که برای یک صنعت یا حتی یک محصول ارزش ایجاد می کند، برای صنعت یا محصول دیگر ارزش نباشد. دنیای پلیمر برای هر محصولی با توجه به نیاز مشتریان و بازار، برنامه های توسعه خود را طرح ریزی می کند. ما نیز به عنوان یک شرکت دانش بنیان با تکیه بر دانش فنی و نیروهای متخصص در تلاش هستیم نیازهای نوآورانه بازار را کشف و در پاسخ به آنها اقدام به تولید محصول و توسعه کنیم.
بسپار- بازار های صادراتی شما چند کشور را تحت پوشش قرار میدهد؟ اصولا حضور در نمایشگاه ها چه میزان از اهداف صادراتی را محقق می کند؟
علی آبادی: در حال حاضر بیش از 5 کشور، جزو هدف های صادراتی ما هستند و در حال توسعه می باشند.
نمایشگاه ها به عنوان یکی از راه های ارتباطی اولیه و جذب مخاطبان بالقوه قابل استفاده هستند و از حیث حضوری بودن بیشترین اثرگذاری را دارند. به علاوه اینکه می توان با مشتریان بالفعل نیز دیدار تازه کرد. اما قطعا همه چیز صرفا به نمایشگاه ختم نمی شود و نیازمند اقدامات و پیگیری های بعدی نیز هست.
بسپار- آیا چالش های مشخص و خاص در زمینه تامین مواد اولیه و یا روند تولید و صادرات خود دارید؟
(ادامه دارد …)
متن کامل این گفت و گو را در شماره 254 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.