اختصاصی بسپار/ گفت و گو با یوسف پیکری، مدیر فروش دن پلیمر: با توجه به تغییر شیوه نامه های گمرکی ترکیه باید به فکر بازارهای بین المللی جایگزین بود

بسپار/ایران پلیمر نمایشگاه پلاست اوراسیای استانبول از سال ۱۹۹۰ آغاز به کار کرده و به مرور زمان به یکی از بزرگترین رویدادهای نمایشگاهی صنعت پلاستیک در منطقه اوراسیا تبدیل شده است.
سی و سومین دوره این نمایشگاه از ۴ تا ۷ دسامبر ۲۰۲۴ (۱۴ تا ۱۷ آذر ۱۴۰۳) در مرکز همایشها و نمایشگاههای تویاپ (Tüyap Fair Convention and Congress Center) برگزار شد.
حضور در این نمایشگاه فرصتی مناسب برای آشنایی با فناوریها و نوآوریهای صنعت پلاستیک و برقراری ارتباط با شرکتها و متخصصان این حوزه شناخته می شود.
نزدیک به 50 شرکت ایرانی در این نمایشگاه غرفه در سه قالب غرفه داشتند. در پاویون شرکت های دانش بنیان، پایون انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند و بالاخره به صورت انفرادی. در میان آنها از تاپیکو و مجتمع های دولتی و غیردولتی پتروشیمی تا شرکت های فعال خصوصی در صنایع پلیمر حضور داشتند.
طبق آمار رسمی ارایه شده از سوی سایت نمایشگاه غرفه گذارانی از حدود 45 کشور و بازدیدکنندگانی از 115 کشور، به جنبه بین المللی نمایشگاه پلاست اوراسیا اعتبار می بخشند.
ترکیه برای این نمایشگاه برنامه داشته، تعاملات این کشور در فضای بین المللی همواره بر اساس منفعت ملی بوده و نهایتا خروجی آن را می توان در حضور شرکت های ترکیه ای در این نمایشگاه به خوبی دید.
متاسفانه پاویون دانش بنیان، هر چند امکان خوبی برای حضور شرکت ها ایجاد کرده بود، فضای بسیار کوچک اختصاص یافته به هر شرکت عملا توجهی را از سوی بازدیدکنندگان جلب نمی کرد و حتی تا حدودی بازدارنده بود.
باید دید که چرا در صورتی که دو پاویون یاد شده در نمایشگاه برپا بود، برخی شرکت ها حضور مستقل را ترجیح داده بودند؟
آیا اصولا از سوی متولیان امر در کشور، اراده ای برای حمایت از حضور متمرکز نقش آفرینان صنعت پلیمر در نمایشگاه های تخصصی در بازارهای هدف صادراتی وجود دارد؟
نمایشگاه پلاست اوراسیا برای کسانی که تغییرات و توسعه این نمایشگاه را به عنوان بازتابی از صنعت کشور ترکیه، دنبال می کنند، جز غبنی دیگر نداشت. نام ها و برندهایی که یک به یک رقبای خود را کنار می زنند …
و در مقابل، انزوای ایران که پتانسیل بازارهای صادراتی را به شدت تحت تاثیر منفی قرار داده است.
یوسف پیکری، مسوول فروش دن پلیمر
هدف ما از شرکت در این نمایشگاه حفظ و ارتباط با مشتریان قدیم و جذب مشتریان و بازار جدید بود و بیشتر تمرکز روی محصولاتی بود ک تقاضای صادراتی بیشتری داشتند.
سومین دوره حضور شرکت صنایع ورق ایران با برند دن پلیمر در پلاست اوراسیا را داشتیم. این دوره نسبت به دوره قبل کمی کم رنگ تر بود، علت هم تغییر در قوانین گمرکی صادره از جانب کشور ترکیه بود که باعث شد خیلی از کامپاندرها نتوانند به خوبی فعالیت کنند و عمده بازار ترکیه را از دست بدهند.
ایران عمدتا تامین کننده خوبی برای مواد پلی اتیلن شناخته می شود و مواداولیه آن نسبت به کشورهای دیگر از قیمت خوبی برخوردار است و عمدتا مشتریان در نمایشگاه هم به دنبال محصولی از این گروه بودند. باز هم اشاره میکنم که به علت تغییر در شیوه نامه گمرکی صادره از کشور ترکیه، بازار بین المللی به دنبال جایگزین است.
بسپار- آیا فشار های بین المللی روی درخواست خرید شرکتها برای خرید از ایران اثر داشته است؟
پیکری: قطعا فشارهای بین المللی تاثیر گذار است و با وجود تحریم ها متاسفانه نمی توان از طریق بانک ها و روش های پرداخت دیگر تجارت کرد.
اما محصولات ایرانی در گروه های پلی اتیلن و پلی پروپیلن قابل رقابت هستند و به لحاظ کیفی جایگاه خوبی دارند. تنوع در گریدها همواره جزوه منابع اصلی جهت تامین مواد اولیه برای کشورهای همسایه است.
بسپار- آیا در زمان نمایشگاه مذاکرات نتیجه بخشی داشتید؟
پیکری: بله خداروشکر نتایج خوبی حاصل شد و توانستیم با مشتریان جلسات متعددی داشته باشیم و به نوعی نیاز سنجی کامل تری شکل گرفت.
قطعا دن پلیمر سعی دارد که بتواند سهم خود از بازار بین المللی را گسترش دهد و در همین راستا در این جهت اقداماتی صورت خواهد گرفت.
در نمایشگاه ایران پلاست بیشتر تمرکز روی بازارهای داخلی است اما در نمایشگاه های بین المللی شناخت و ورود به بازار صادراتی مد نظر است و این تفاوت عمده این دو نمایشگاه است.