اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/توسعه پوشش جدید برای حفاظت نیمه هادی ها در برابر خوردگی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر Shu Hu و گروه تحقیقاتی اش پوشش جدیدی برای حفاظت مواد نیمه هادی در برابر خوردگی توسعه داده اند. برای تولید سوخت خورشیدی ، مواد نیمه هادی در معرض تابش نور خورشید قرار می گیرند. در این فرآیند آب بوسیله مواد ویژه موجود در نیمه هادی ها به اکسیژن و هیدروژن تجزیه می گردد. در این فرآیند تجزیه فتوکاتالیستی آب ، انرژی تولید می شود.

این مواد مستعد خوردگی می باشند و بطور مرتب به علت خوردگی باید تعویض گردند. Hu و همکارانش یک پوشش جدید بر پایه دی اکسید تیتانیم توسعه داده اند که می تواند از این نیمه هادی ها در برابر خوردگی حفاظت نماید. این پیشرفت تولید سوخت خورشیدی در مقیاس بزرگ را عملی خواهد کرد. با استفاده از این پوشش جدید پایداری فتوکاتالیست ها از چند ساعت به بیش از 150 ساعت افزایش پیدا می کند. همچنین بازده solar-hydrogen conversion به بالای 1.7 درصد افزایش پیدا می کند. بدون این پوشش حفاظتی ، نیمه هادی ها تنها برای چند ساعت عمل می کنند و به دلیل خوردگی باید تعویض گردند. روش های قبلی برای حفاظت نیمه هادی ها در فرآیند جداسازی ذرات باردار در نیمه هادی ها تداخل ایجاد می کردند اما این پوشش جدید اثر منفی بر روی جداسازی نمی گذارد.

به گفته Tianshuo Zhao ، تبدیل 1.7 درصد (که نشانگر میزان انرژی تولید شده بوسیله دستگاه می باشد) یک رکورد در این دستگاه ها می باشد و با بهینه سازی بیشتر فرآیند می توان به بازده بالاتر نیز دست یافت. به گفته Hu با تحقیقات بیشتر در آینده نزدیک میزان تبدیل انرژی به بالای 10 درصد خواهد رسید. تولید هیدروژن خورشیدی در حال حاضر عمدتا بوسیله موادی چون اکسید ها و نیترید ها انجام می شود. این مواد بسیار پایدار تر از مواد نیمه هادی می باشند اما کارایی آنها پایین تر می باشد. به منظور تولید سوخت خورشیدی در مقیاس بزرگ نیاز به مواد با پایداری و بازدهی بالا می باشد. با استفاده از فتوکاتالیست ها بزودی سوخت هیدروژن با قیمت قابل مقایسه با قیمت بنزین تولید خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا