اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با میثم حاتمی مدیرعامل شرکت فیدار بسپار ارک: شتابدهنده ها نهاد حمایتی از صاحبان ایده هستند

بسپار/ایران پلیمر شرکت فیدار بسپار ارک فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ با هدف تجاری‌سازی، انتقال و تبادل دانش فنی در حوزه پلیمر، رنگ، رزین و کامپوزیت آغاز کرد و با تمرکز بر نانو فناوری و همکاری با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پس از گذراندن دوره های توانمندسازی کارگزاران اعم از حقوق مالکیت فکری، فرآیندهای تجاری سازی فناوری، حقوق قراردادها و مالیات، بازرگانی و … به عنوان کارگزار شبکه تبادل فناوری نانو فعالیت خود را ادامه می‌دهد.
گفت و گوی بسپار با مهندس میثم حاتمی، مدیرعامل شرکت فیداربسپارارک و دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر در ادامه آمده است.

حاتمی: تاریخچه شرکت ما بر می گردد به سال ۱۳۹۶ که بنده و دو تن از دوستان، همکاران و همراهانم در صنعت پلیمر به نام های جناب آقای مهندس امیرحسین داوودی که در حال حاضر رئیس هیات مدیره ما هستند و جناب آقای رضا کریمی که نایب رئیس شرکت هستند، تصمیم گرفتیم که شرکتی در حوزه انتقال فناوری و تجاری سازی ثبت کنیم. از طرفی در حال همکاری با ستاد توسعه فناوری نانو هم بودیم که در نهایت مجموعه ما را به کارگزار تبادل فناوری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در معاونت ریاست جمهوری تبدیل کرد.
در سال ۹۸ موفق شدیم که به عنوان شرکتی دانش بنیان برای تجاری سازی ثبت شویم. این موضوع را هم ذکر کنم که هر سه ی ما مهندس پلیمر هستیم (از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و تربیت مدرس) و علت این که وارد این بخش فعالیت شدیم این بود که در صنعت کار کرده بودیم، مقاله علمی ارایه داده بودیم و متوجه شده بودیم که در صنعت چه خلاهای کاری وجود دارد مثل تبادل فناوری یا تجاری سازی محصول، به همین دلیل وارد مبحث تجاری سازی شدیم.
درمورد شتابدهنده هم در سال ۹۸ استارت این موضوع خورد که ما یک شتاب دهنده ی تخصصی در صنعت پلیمر ایجاد کنیم. بررسی کردیم و متوجه شدیم که بعضی از طرح ها قابلیت رشد دارند و شاید در دانشگاه ها بی اثر مانده و خاک می خورند و وارد صنعت نمی شوند. برای همین تصمیم به تاسیس یک شتاب دهنده تخصصی پلیمر گرفتیم و چون با ستاد نانو نیز همکاری محوریتمان روی نانو فناوری بود.

بسپار_ اصولا تعریف شتابدهنده چیست؟ برای مخاطبین ما در صنعت پلیمر و پوشش شاید تا حدی شفاف نباشد …
حاتمی: در ارتباط با تعاریف شتاب دهنده ها و تاریخچه آنها باید عرض کنم که شتاب دهنده ها در حقیقت آخرین حلقه از نهاد تقویت کننده نوآوری و خلاقیت اند. مراکزی که به ارائه خدماتی مانند مربی گری، فضای کار اشتراکی، اصلاح طرح کسب و کار برای شرکت ها یا هسته های نوپا و استارتاپی می پردازند و از زمان شکل گیری ایده آنها را تحت حمایت خود قرار می دهند. این مراکز در ازای خدمات ارائه شده و همچنین تامین تمام یا بخشی از سرمایه اولیه مورد نیاز درصدی از سهم شرکت در مالکیت را می گیرند و یا مشارکتی در درآمد ناخالص شان دارند.
شتابدهی به معنای مجموعه ای از خدمات کارآفرینی برای حمایت از ایجاد یک کسب و کار اطلاق می شود. شتابدهنده ها از طریق آموزش، مشاوره، مربی گری، تامین فضای کار اشتراکی، تیم سازی، شبکه سازی، معرفی به سرمایه گذارها و همچنین تامین بخشی از نیازهای مالی اولیه شرکت های نوپا یا هسته های فناور، موجب تسریع در تولید محصول، ورود به بازار و رشد کسب و کار می شوند و در ازای آن بخشی از سهام کسب و کار را به تملک خود درمی آورند. طول دوره شتابدهی در شتابدهنده ها با توجه به خصوصیات صنعت پلیمر ۱۲ ماه در نظر گرفته شده که در موارد خاص ما تا ۱۸ ماه هم برای آن، در نظر می گیریم و قبول می کنیم.
شتابدهده نانوپل با هدف کشف نیازهای متقاضیان صنعتی، جذب و معرفی فناوران کارآمد در حوزه علوم و مهندسی پلیمر، کامپوزیت های پلیمری، پوشش های پلیمری و رزین ها شروع به فعالیت کرده است.

بسپار- یک شتابدهنده تخصصی تفاوتش با سایر شتابدهنده ها چیست؟
حاتمی: شتابدهنده های عمومی در حوزه های خاصی متمرکز نیستند و هر استارتاپی با هر موضوعی که طبق شرایط شتابدهده مورد قبول باشند را جذب می کنند. این نوع شتابدهنده ها بیشتر در مناطقی وجود دارند که اکوسیستم کارآفرینی در آن منطقه به طور کامل شکل نگرفته و تنوع قابل قبولی در حوزه های تخصصی استارتاپی وجود ندارد.
امروزه بیشتر شتابدهنده ها هم در سطح جهانی و هم ایران شتابدهنده های حوزه ی IT هستند. شتابدهنده هایی که بیشتر در حوزه ی توسعه ی نرم افزاری در حال کار هستند.
شتابدهنده های حوزه ی تخصصی پلیمر یا شتابدهنده های مهندسی، تعداشان در کشور بسیار محدود است. شتابدهنده های زیادی در این زمینه وجود ندارند که صرفا در زمینه های مهندسی، صنعتی و تولیدی بتوانند کار کنند. یک موضوعی که مطرح است این است که شتابدهنده های تخصصی بر خلاف شتابدهنده های عمومی تنها استارتاپ های دارای ایده یا طرح مشخص را جذب می کنند . اگر این نوع شتابدهنده ها در هر منطقه ای بر اساس نیاز واقعی ایجاد شوند نشان می دهد که آن منطقه به بلوغ کارآفرینی اکوسیستمی رسیده است که توانسته تعداد مشخصی شتابدهده تخصصی ایجاد کند. ما در سطح کشور بیشتر شتابدهنده های عمومی داریم. شتابدهنده های عمومی ما هم در حوزه های مهندسی و صنعتی و تولیدی و هم در حوزه های ای تی و فناوری اطلاعات جود دارند. شتابدهنده های تخصصی ما خیلی کم هستند. یک نقل قولی از مدیر شتابدهنده ی استارتاپ بوت کمپ هست که می گوید: برای رسیدن به کلاس جهانی و موفق بودن در عرصه شتابدهی و ایجاد شبکه ی منتور ها و تیم ها بهتر است در یک حوزه مشخص متمرکز شد تا یک شتابدهنده ی عمومی ایجاد کرد! چون باعث می شود که استارتاپ ها و فناورانی که استعداد خاصی دارند جذب این شتابدهنده های متخصص بشوند و خیلی بهتر بتوانند موفقیت کسب کنند.

بسپار- به ارتباط مجموعه با ستاد توسعه فناوری نانو اشاره کردید … این رابطه چگونه تعریف شده؟ چه حمایت هایی از این ستاد دریافت می شود؟
حاتمی: شرکت فیدار بسپار ارک از سال ۹۶ به عنوان کارگزار تبادل فناوری و تجاری سازی شروع به همکاری با ستاد کرد. پس از برسی های صورت گرفته و مطالعات انجام شده شرکت، خلا وجود یک شتابدهنده تخصصی در حوزه پلیمر را احساس کرد و چون با ستاد نانو همکاری های خوبی در حوزه مهندسی پلیمر داشتیم طرح تاسیس یک شتابدهنده تخصصی به نام نانو پل را به ایشان ارایه دادیم و پس از بررسی های انجام شده توسط ستاد نانو حمایت از این طرح مورد قبول این ستاد قرار گرفت. در حال حاضر ستاد نانو در تجهیز فضای اداری، معرفی مشاوران و منتورها، امکان استفاده از شبکه های ازمایشگاهی و کارگاهی و معرفی سرمایه گذار، شتابدهنده نانوپل را حمایت می کند.

بسپار_ شتابدهنده نانوپل یک شتابدهنده نوپای تخصصی است. آیا تاکنون خروجی داشته است؟
حاتمی: باتوجه به ماهیت صنایع پلیمر و پروژه های تعریف شده در این صنعت که نیازمند آزمون ها و راستی آزمایی های متعدد و زمان بر هستند در حال حاظر هیچ یک از طرح ها به سطح آمادگی فناوری لازم برای رهاسازی از شتابدهنده نرسیده اند.
اگر بخواهم نمونه های موفقی از خروجی شتابدهنده ها معرفی کنم می توانم اپلیکیشن های آپ و اسنپ را مثال بزنم، به عنوان معروف ترین استارتاپ هایی که توانسته اند تا امروز با حمایت و همراهی شتابدهنده ها وارد فضای کسب و کار شوند. در خارج از کشور هم تعداشان زیاد است مثل Airbnb، Doordash، dropbox و … .

بسپار- تا کنون چند فراخوان از سوی شما اعلام شده؟ در چه موضوعاتی بوده؟ و میزان استقبال چگونه بوده است؟

 

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۲۳ ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا