اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ ساخت نمونه اولیه (پروتوتایپ) موتور هوایی UltraFan توسط رولزرویس

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر نمونه اولیه UltraFan که تا پایان سال 2021 تکمیل می شود، شامل بزرگترین تیغه های روتور فن در جهان است که از مواد چند سازه (کامپوزیت) ساخته شده اند.
رولزرویس (لندن، انگلیس) در تاریخ 29 مارس اعلام کرد که ساخت  نمونه اولیه UltraFan خود را در مرکز DemoWorks در دربی انگلستان رسما آغاز کرده است. تکمیل این نمونه اولیه تا پایان امسال پیش بینی شده است.
UltraFan ، که به گفته این شرکت بزرگترین موتور هوایی جهان خواهد بود و در سفرهای هوایی بدون توقف و بین قاره ای نقش مهمی خواهد داشت، دارای بزرگترین تیغه های فن چرخان (روتور) ساخته شده از پلیمر تقویت شده با فیبر کربن (CFRP – carbon fiber reinforced plastic) خواهد بود. رولزرویس در سال 2020 اعلام کرده بود که تولید تیغه ها در تاسیسات آن در بریستول، انگلیس آغاز شده است.
طبق گفته رولزرویس، این موتور مبنایی برای یک خانواده بالقوه جدید از موتورهای UltraFan است که می توانند هواپیماهای باریک و پهن پیکر را تأمین کنند و در مقایسه با نسل اول موتور Trent ، 25 درصد بهبود بهره وری سوخت را ارائه دهند.
رولزرویس می گوید، این بهبود عملکرد برای دستیابی به هوانوردی پایدار بسیار مهم است، زیرا انتظار می رود بهره وری UltraFan به بهبود اقتصاد در دوره انتقالی صنعت هوایی به استفاده از سوخت های پایدار  و به طور کلی گران تر  کمک کند. این شرکت می گوید، اولین آزمایش موتور با 100٪ سوخت هواپیمای پایدار و جدید انجام می شود.
علاوه بر این، UltraFan بخشی از چشم انداز موتور هوشمند (IntelligentEngine ) در رولزرویس است. هر تیغه فن دارای یک دوقلوی دیجیتال است که داده های آزمایش واقعی را ذخیره می کند و به مهندسین اجازه می دهد عملکرد حین سرویس دهی تیغه هارا پیش بینی کنند. هنگام آزمایش در امکانات جدید 90 میلیون پوندی رولزرویس، گفته می شود داده ها را می توان از بیش از 10،000 پارامتر گرفت و کوچکترین ارتعاشات را با سرعت حداکثر 200000 نمونه در ثانیه تشخیص داد.

گفته می شود که ویژگی های کلیدی مهندسی اضافی موتور شامل موارد زیر است:

• پره های فن تیتانیوم  کربن و یک کامپوزیت ریخته گری، باعث کاهش وزن تا 1500 پوند در هر هواپیما می شود.
• اجزای کامپوزیت ماتریس سرامیکی پیشرفته (CMC ceramic matrix composite -) که در دماهای توربین در فشارهای بالا کارایی بیشتری دارند.

• یک معماری جدید و اثبات شده و پیشرفته 3 هسته ای ( Advance 3 core architecture) ، همراه با سیستم احتراق سوخت ALECSys این شرکت، برای ایجاد حداکثر بازده سوختن و تولید گازهای گلخانه ای کم.

• طراحی دنده ای که قدرت کارآیی را برای موتورهای با رانش بالا و نسبت برگشت ( (bypass بهینه در آینده فراهم می کند.

رئیس هوانوردی رولزرویس میگوید “این لحظه هیجان انگیزی برای همه ما در رولزرویس است. اجزای اولین نمایشگر ( demonstrator ) موتور ما، UF001، اکنون گرد هم آمده و من واقعاً مشتاقانه منتظر دیدن نمونه ساخته شده و آماده ان برای آزمایش هستم. این در حالی است که دنیا به دنبال راه های پایدارتر برای سفر در جهان پس از COVID-19 است و باعث می شود من و همه تیم ما بسیار افتخار کنیم که بدانیم بخشی از راه حل هستیم. ”

سرمایه گذاری در ساخت و توسعه نمایشگر UltraFan و فن آوری های مرتبط با آن توسط رولز رویس و آژانس های بودجه ای از جمله موسسه فناوری هوافضا در دانشگاه Cranfield انگلستان) و Innovate UK ، LuFO (آلمان) و شرکت مشترک آسمان پاک در اتحادیه اروپا انجام شده است. همزمان با شروع ساخت موتور، سایر قسمتهای اصلی در حال گردآوری برای تحویل به دربی انگلیس هستند. کار بر روی سیستم فن تیتانیوم کربن UltraFan در بریستول، انگلستان و جعبه دنده 50 مگاواتی آن، که برای کارکردن 500 اتومبیل خانوادگی از قدرت کافی برخوردار است، در Dahlewitz (آلمان) در حال انجام است.

 

ترجمه: مسعود خلج

عکس اصلی: تصویری هنری از نمونه اولیه موتور UltraFan که تا پایان سال 2021 تکمیل می شود./ رولزرویس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا