اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ Covid-19 به استفاده بیشتر از روبات‌‌ها در فرآیند تزریق سرعت داد

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر با دانستن این‌‌که هیچ‌‌گاه نمی‌‌توان بهره‌‌وری را حتی در طی یک بیماری همه‌‌گیر (pandemic) فدا کرد، بسیاری از صاحبان دستگاه‌‌های قالب‌‌گیری تزریقی روی روبات‌‌ها (robot) و هم‌‌خانواده آن‌‌ها یعنی هم‌‌بات‌‌ها (cobot، روبات‌‌های همکار یا collaborative robotics که برخلاف روبات‌‌ها مستقل عمل نمی‌‌کنند و برای انجام وظیفه با یک شخص همکاری می‌‌کنند، مترجم) سرمایه‌‌گذاری کرده‌‌اند. در این مقاله پیشرفت‌‌های موجود در این زمینه بررسی شده است.

خودکارسازی (Automation) از مراحل (blocks) ابتدایی خارج شده است، تا به‌‌طور قابل‌‌توجهی بر محیط کار امروز تاثیر بگذارد. شرکت Statista (یک شرکت آلمانی که متخصص داده‌‌های بازار و مصرف‌‌کننده است) در گزارش جدیدی در مورد بازار جهانی از دستگاه‌‌های روبات و حوزه‌‌های کاربردی می‌‌گوید. کارخانه‌‌های هوشمند چیزی بیش از چشم‌‌انداز برای آینده هستند. رویدادهای اخیر، از جمله بیماری همه‌‌گیر Covid-19 و اختلاف و نزاع در تجارت چین و آمریکا، این تکامل دستگاه‌‌های روبات را شکل داده است.
کارخانه‌‌های هوشمند، تولید انعطاف‌‌پذیرتر، آماد (logistics) بهینه‌‌شده، محصولات (solutions) مشتری‌‌محور، استفاده هوشمندانه از داده‌‌ها و صرفه‌‌جویی در منابع را به ارمغان می‌‌آورند. هم‌‌چنین Statista به کارشناسان صنایع بیشماری اشاره دارد که آینده‌‌ای با گرایش به همکاری روزافزون انسان‌‌ها و روبات‌‌ها، همان هم‌‌بات‌‌ها را پیش‌‌بینی می‌‌کنند.
مدیرعامل شرکت Sumitomo (SHI) Demag در بریتانیا می‌‌گوید، مانند اکثر اختلالات، این بیماری همه‌‌گیر، تمرکز بر بهره‌‌وری و اجبار تصمیم‌‌گیرندگان صنعت قالب‌‌گیری تزریقی را برای بررسی مجدد این‌‌که چگونه خودکارسازی و فناوری‌‌های دیجیتالی‌‌شده (digitalised) می‌‌توانند کار هوشمندانه را تسهیل کند، افزایش داده است. شرکت Sumitomo نیز مانند بسیاری از سازندگان ماشین‌‌آلات قالب‌‌گیری تزریقی، خودکارسازی را نیز ارایه می‌‌دهد.
مدیر اجرایی فروش شرکت Fanuc America می‌‌گوید، سازندگان ماشین‌‌آلات قالب‌‌گیری تزریقی اثر بیماری همه‌‌گیر Covid-19 را مانند سایر سازندگان تجربه کردند. بعضی از آن‌‌ها شاهد افزایشی چشم‌‌گیر در حجم تولید برای پشتیبانی محصولات تولیدی مرتبط با نیازهای بیماری همه‌‌گیر مانند ماسک‌‌‌‌های تنفسی (respirators) و دستگاه‌‌های تهویه (ventilator) بودند. بسیاری از سازندگان ماشین‌‌آلات قالب‌‌گیری تزریقی سریعا در جهت پاسخ به این نیازها چرخیدند و روبات‌‌ها نقشی اساسی را برای همراهی سازندگان ماشین‌‌آلات قالب‌‌گیری تزریقی در وضعیت متغیر اجبارکاری کارمندان که توسط بیماری همه‌‌گیر ایجاد شده بود، ایفا کردند. روبات‌‌ها اجازه دادند تا این شرکت‌‌ها در شرایطی که از نظر کاهش کارمندان در مضیقه بودند و در بعضی موارد مجبور به اجرای شرایط فاصله‌‌گذاری اجتماعی در عملیات‌‌های تولید در کارخانه خود بودند، به تولید ادامه دهند.
به گفته شرکت، مهم‌‌تر از این، پیشرفت‌‌های اخیرتر مانند هم‌‌بات‌‌ها، اجازه به‌‌کارگیری سریع روبات‌‌ها در این عملیات‌‌ها را می‌‌دادند. هم‌‌بات‌‌ CRX شرکت Fanuc، دارای رابط کاربری قابل برنامه‌‌ریزی آسان و ساده می‌‌‌‌باشد که به برنامه‌‌ریزی سریع حتی توسط کاربران جدید که در گذشته هیچ روباتی را برنامه‌‌ریزی نکرده‌‌اند، کمک می‌‌کند (شکل1).

 

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 228 ماهنامه بسپار که در نیمه مهر ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا