اخبار

استقرار واحدهای HSE در بنگاههای تولیدی بالای 500 نفر اجباری شد

بسپار به نقل از شاتا می نویسد، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت از ضرورت استقرار واحدهای HSE در بنگاههای تولیدی بالای 500 نفر خبرداد. 

بهروز ریاحی گفت: وزارتخانه ساختاری را به عنوان راه اندازی مدیریت زیست محیطی یا تحلیل مدیریت زیست محیطی در کلیه بنگاههای تولیدی شروع کرده  است.


وی افزود: دراین خصوص وزیر بخشنامه ‌ای را به کلیه بنگاههای تولیدی بالای 500 نفر ابلاغ کرده است که استقرار واحد HSE در این بنگاهها اجباری شده است و آموزشهای مستمر برای مدیران زیست محیطی در بنگاهها گذاشته شده است .

ریاحی در ادامه ضرورت توجه دولتمردان به تدوین استراتژی جامع کیفیت در برنامه ششم توسعه را مورد تاکید قرار داد وگفت: ما جز معدود کشورهایی هستیم که استراتژی جامع کیفیت در کشور ما هنوز تعریف نشده است و یکی از خلأ های مهم که باید دولتمردان در برنامه ششم توسعه به آن توجه کنند،‌ بحث تدوین استراتژی جامه کیفیت است .


وی با اشاره به اینکه برای ارتقای کیفیت تولیدات داخلی رضایتمندی مشتریان لازم است، افزود: در جریان تدوین و اجرای این استراتژی باید نظام اندازه گیری نرخ کیفیت محصول ،‌رتبه بندی و اولویت بندی محصولات و فراهم کردن شرایط زیرساخت کیفی در کشور فراهم شود.

ریاحی با اشاره به ضرورت پرداختن به موضوع کیفیت تصریح کرد:  در حوزه کیفیت سه عنصر کلیدی وجود دارد که اگر آنها به طور کامل در فرایند تولید یا ارایه خدمت به کار گرفته نشوند قطعا محصول نهایی با کیفیت نخواهد بود.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ؛‌ سه عنصر را عبارتند از انسان، سیستم و محصول دانست و گفت:‌ تاکنون در دنیا به بحث محصول و سیستم توجه زیادی شده است و ما انواع و اقسام استانداردها را برای محصول تعریف کردیم.

به گفته ریاحی ، حدود 29 هزار استاندارد بین المللی در حال حاضر برای تولید محصول و ارائه خدمت در جهان تدوین شده است که اکثر کشورها این استانداردها را به عنوان استاندارد ملی پذیرفتنه اند.

وی ادامه داد: در خصوص سیستم نیز سری استانداردهای 9000 و 14000 هزار برای استقرار سیستم مدیریت کیفیت در سازمانها و بنگاههای تولیدی پیاده شده  است که علرغم اینکه بیانگر تولید با کیفیت یک محصول نیست اما بیانگر یک سیستم با کیفیت هست، عنصری که به نظر می رسد مغفول مانده است.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد:  به اعتقاد ما هیچ وقت کیفیت تصادفی به دست نخواهد آمد یعنی ما نمی توانیم با ارایه یک سیستم یا با ایجاد یک فرایند درسازمانی یا نصب تجهیزات و ماشین آلات مدرن، یک محصول با کیفیت را تولید بکنیم .

وی اضافه کرد: بلکه این تجهیزات و امکانات را باید یک انسان با کیفیت در سازمان به کار بگیرد و نتیجه تلاش هوشمندانه و عالمانه این انسان می تواند یک محصول یا ارایه یک خدمت با کیفیت باشد. 

ریاحی یادآور شد: در این راستا،‌ از حدود 5 سال پیش جشنواره ای تحت عنوان جشنواره تجلیل از تلاشگران کیفیت کشور در بخش غیر دولتی طراحی شد که هدف اصلی آن شناسایی انسانهایی است که در رفتار ،‌کردار ،‌منش و خلق خوی خودشان می توانند به عنوان الگوی کیفیتی در جامعه معرفی شوند.

وی افزود:‌ این افراد  الزاما تولید کننده نیستند و می‌توانند هنرمند،‌ نویسنده، معلم، کشاورز، پرستار و … باشند که در این زمینه ما در پنجمین دوره جشنواره که امسال برگزار شد مجموعاً حدود 1200مخاطب داشتیم که مورد ارزیابی قرار گرفتند و در بین آنها از شخصیتها و مشاغل مختلف موجود بود که 35 نفر مورد تجلیل قرار گرفتند که از این تعداد 8 نفر در سطح لوح تقدیر ،‌20 نفر در سطح نشان کیفیت و 4 نفر در سطح دریافت تندیس بودند. 

به گفته ریاحی؛‌ درجشنواره امسال معرفی الگوی کیفیتی از برنامه هایی بود که به اجرا در آمد ضمن اینکه تجلیل شوندگان در هشت سطح معرفی شدند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود با تاکید بر اهمیت جایگاه رضایتمندی مخاطب در بحث کیفیت خاطرنشان کرد:  در بحث کیفیت، اولین هدفی که دنبال می کنیم رضایتمندی مشتری است چرا که  زمانی یک محصول می تواند با کیفیت باشد که نیازها، الزامات و خواسته های مشتری را برآورده کند.

وی ادامه داد: الزاما تدوین یک استاندارد به منزله ارتقای کیفیت نیست  و بسیاری معتقدند که یک کالا می تواند استاندارد داشته باشد ولی نتواند همه الزامات یک مشتری را برآورده کند. 

ریاحی تصریح کرد: در بحث دانش کیفیت در کشور خوب پیش رفته ایم و آموزش های لازم داده شده و همچنان وجود دارد اما در ارایه تولید برخی محصولات با کیفیت، قدری ضعیف عمل کرده ایم .

وی اظهار کرد: یکی از اهدافی که ما در این جشنواره دنبال می کنیم پیدا کردن و معرفی افرادی است در جامعه که این باور و ارتقای کیفیت را در رفتار و عمل آنها ببینیم . 

ریاحی افزود: اگر جامعه ببیند که محصولات با کیفیت در سطح بازار و هنگام عرضه و تولید رعایت می شود و نظرات و نیازهای مشتریان، مورد توجه قرار می گیرد قطعا محصول و تولید ملی را در اولویت خرید خود قرار خواهند داد.

مشاور وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در ادامه گفت:‌ با بررسی های انجام شده  طی سالیان گذشته،‌ تولیدکنندگان ما برای ورود به بازارهای جهانی ناگزیر به توجه بیش از پیش به کیفیتند چرا که امروزه برخی کشورهای معتبر دنیا حدود 7درصد هزینه ها را صرف زیرساخت کیفی شامل نمونه برداری، آزمایشگاه، تست، روشهای آزمون، صدور کالا و بسته بندی می کنند.

ریاحی همچنین به برگزاری نشستهای وزارتخانه با  تشکل های کیفیتی به عنوان دیگر اقدامات حمایتی نام برد و گفت:‌ موضوع ضرورت ارتقای کیفیت و پرداختن به این مهم از اولویتهای اصلی وزارتخانه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا