اخبار

افزایش سهم ایران از ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی خاورمیانه

بسپار می نویسد، سهم ایران از ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی خاورمیانه به 23.64 درصد رسید.

بر اساس اعلام معاونت برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سهم صنعت پتروشیمی ایران از ظرفیت تولید محصولات عمده پتروشیمی منطقه خاورمیانه و جهان در دولت یازدهم با وجود برخی چالش های موجود رشدی مطلوب را تجربه کرد.
سهم ایران از ظرفیت تولید در خاورمیانه درحالی که در سال 1392 به 22.21 درصد رسیده بود در سال 1395 این رقم توانست به رکورد جدید 23.64 درصد برسد و این روند در سال جاری نیز با توجه به تولیدی شدن چند طرح بزرگ پتروشیمی تداوم خواهد یافت.
گفتنی است که سهم ایران از ظرفیت تولید محصولات مختلف پلیمری و شیمیایی جهان در سال 1392 به 2.26 درصد رسید و در سال 95 شاهد بودیم که این رقم به 2.54 درصد رسید .
براساس اعلام معاونت برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اکنون پس از گذشت بیش از نیم قرن از فعالیت رو به رشد صنعت پتروشیمی در کشور، ظرفیت اسمی تولید محصولات به حدود 62 میلیون تن رسیده و اقدامات صورت گرفته موجب شد تا ایران در این صنعت استراتژیک، از جایگاه ویژه ای در منطقه و جهان برخوردار باشد.
طبق آمارهای سال 1395، سهم هیدروکربورهای مصرف شده در صنعت پتروشیمی حدود 6درصد کل هیدروکربورهای مصرفی در کشور بوده است، که در نتیجه آن حدود 50.6 میلیون تن محصول پتروشیمی تولید شده است. صادرات این محصولات حدود 34.7 درصد صادرات غیر نفتی کشور و 39.1درصد صادرات محصولات صنعتی کشور را از لحاظ ارزشی تشکیل می دهد، که نشاندهنده ارزش افزوده بالای این صنعت و نیز کاهش خام فروشی از طریق صنعت پتروشیمی است.

 منبع:نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا