اخباراخبار ویژهمقالات

افزایش کارایی و بهره‌وری پلاستیک‌ها، با رشد روزافزون وسایل نقلیه برقی!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر امروزه، دنیا با وجود دستیابی به کاربردهای جدیدی در وسایل نقلیه برقی و تجهیزات الکترونیکی، شاهد افزایش تقاضا در پلاستیک‌ها برای استفاده در قطعات الکتریکی و الکترونیکی است. در این مقاله به بررسی آمیزه‌ها و بسپارهای جدید مورد استفاده قالب‌گیران دستگاه تزریق به‌منظور فایق آمدن بر چالش‌های پیشِ‌رو، پرداخته شده‌است.

قطعات الکتریکی و الکترونیکی پلاستیکی امروزی به خواص مهم‌تری علاوه‌بر خواص خوب ضدبارساکن (Antistatic) و یا رسانایی نیازمند دارد. آن‌ها هم­چنان که به پایداری گرمایی و تاخیراندازی شعله بیشتر احتیاج دارند، باید بتوانند خواص مکانیکی خوب، مقاومت شیمیایی و ضد آب بودن را در یک ماده سبک‌وزن حفظ کنند. تولیدکنندگان بسپار و آمیزه­کار‌ها در حال تولید پلاستیک‌های جدیدی برای قالب‌گیران دستگاه تزریق برای بخش الکتریکی و الکترونیکی (E&E) هستند تا بتوانند این تقاضای شدید قالب‌گیران را تامین نمایند. به‌خصوص با توجه به رشد متداوم در کاربردهای تجهیزات الکتریکی در وسایل نقلیه برقی، این اجزاها نیازمند خواص بهتر در شرایط ولتاژ-زیاد و هم­چنین بهبود پایداری رنگ قطعه در بلندمدت برای اهداف اخطارگونه هستند. (طبق قوانین جامعه بین‌المللی مهندسان خودروساز (SAE International) و انجمن تولیدکنندگان تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی آلمان (ZVEI)، رنگ نارنجی به عنوان یک کد رنگ بحرانی (که نیازمند پایداری بلند مدت است) برای سامانه‌های ولتاژ زیاد معرفی شده‌است. مترجم)

بخش کسب­ وکار مواد با کارایی عالی شرکت Lanxess بازه گسترده‌ای از محصولات مرتبط با وسایل الکتریکی را پدید آورده است. هدف آن‌ها این است که از طریق این مواد بتوانند به انواع گوناگونی از بخش‌های درگیر با بحث الکتریکی خودروها کمک نمایند و از این طریق، بر بازار این تقاضا غالب شوند. آن‌ها متمرکز بر دسته متفاوتی از فناوری‌ها مانند فناوری خودرو دوپیشرانه (خودرویی که نمی‌تواند فقط با موتور برقی کار کند بلکه برای تامین نیروی ثابت حرکت، نیاز به احتراق داخلی دارد. مترجم) هستند تا بتوانند از خودروهای دوپیشرانه به سوی خودروهای فقط برقی متمرکز شوند. هم­چنین توسعه‌های آن‌ها به سوی روندهای پیشرفته‌تری از جمله سامانه‌های رانندگی خودران و اتصال دیجیتالی است.

موادِ با کاراییِ عالی جدیدی که در این شرکت تولید شده شامل آمیزه‌های پایدارشده گرمایی با‌ رنگ نارنجی برای کاربردهای با ولتاژ زیاد است؛ این مواد مانع از خوردگی الکتریکی روی سطح تماس با قطعات فلزی زنده خواهند شد (خوردگی الکتریکی یا برق‌شیمیایی، به واکنش شیمیایی که بین فلز و محیط رخ می‌دهد گفته می‌شود که منجر به وادادگی فلز و خواص آن خواهد شد. مترجم)؛ و مواد تاخیرانداز شعله فاقد هالوژن، برای قطعاتی مانند نگهدارنده‌های سلول باتری و بدنه‌های پریز برق هستند.

استفاده از رنگ نارنجی در قطعات با روکش پلاستیکی جهت اعلام هشدار جانی، به خوبی در وسایل نقلیه برقی تثبیت شده است، اما هم­چنان به عنوان یک چالش برای تولیدکنندگان آمیزه‌های نارنجی مطرح است، زیرا باید بتوانند آمیزه‌هایی را تولید کنند تا از پایداری رنگی مناسب در بلندمدت برخوردار باشند. همان­طور که در شکل 1 مشاهده می‌شود، شرکت Lanxess بازه گسترده‌ای از آمیزه‌های پلی‌آمید (PA) و پلی‌بوتیلن‌ترفتالات (PBT) به رنگ نارنجی را برای کاربردهای ولتاژ-زیاد تولید کرده است. هم­چنین این محصولات با رنگ‎های زنده و درخشان RAL 2003 رنگ‌آمیزی خواهند شد. این آمیزه‌ها هم از نظر فرمول­بندی، استاندارد هستند و هم از نظر پایداری گرمایی تثبیت شده‌اند. این دو مورد به بهبود پایداری رنگ این آمیزه‌ها در شرایطی که در معرض گرما هستند، کمک خواهد نمود.

 

برگردان: مهندس سیدحمیدرضا صباغی
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 216 ماهنامه بسپار که در نیمه مهرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا