اخبار

اقدام مهم اتحادیه ی اروپا در جهت حمایت از پلاستیک های پایه زیستی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، رویکرد اروپاییان در مورد پلاستیک ها که توسط اتحادیه ی اروپا منتشر شد، اهداف مشخصی را در جهت جلوگیری از ایجاد هرچه بیشتر زباله های پلاستیکی، افزایش بهره وری منابع، ایجاد ارزش و رشد شغلی در اروپا دنبال می نماید. اما ارائه ی این راه حل ها محدود به جایگزینی پلاستیک های پایه نفتی بوده و تمرکزی بر رویکرد “بازیافت مکانیکی” صورت نگرفت.

در این مسیر، هدف اصلی جایگزینی مواد اولیه ی فسیلی توسط جایگزین های پایه گیاهی می باشد. جایگزینی مواد اولیه ی فسیلی معمول توسط جایگزین های گیاهی رهایش گازهای گلخانه ای را به مقدار چشم گیری کاهش داده و به اهداف مورد نظر اتحادیه ی اروپا و توافق نامه ی پاریس تا حدود زیادی نزدیک است.

به صورت همزمان، رشد تحرک تولید پلاستیک های پایه زیستی موقعیت های مناسبی را در جهت ایجاد شغل در اقتصاد زیستی (Bioeconomy) ایجاد نموده و درآمد مضاعفی را به جریان می اندازد.

نقش پلاستیک های زیست تخریب پذیر در اقتصاد مدور چیست؟

برداشت قدم های بنیادین در جهت کاهش وابستگی به منابع فسیلی با ارتباط به اقتصاد مدور و حمایت از پلاستیک های پایه زیستی نوین تا به حال به تعویق افتاده بود. علاوه بر این، نقش پلاستیک های زیست تخریب پذیر در اقتصاد مدور مورد توجه قرار گرفته است ولی اقدامات اساسی هنوز  به طور کامل صورت نگرفته است.

طبق گفته ی  François de Bie مدیر عامل پلاستیک های زیستی اروپا یا EUBP :”پلاستیک هایی که از مواد خام تجدیدپذیر ساخته می شوند، جایگزین هایی پایدار برای بسیاری از محصولات پلاستیکی محسوب می شوند. برای برخی از کاربردها، پلاستیک های بازیافتی قابل استفاده نمی باشند چراکه کیفیت مطلوب مورد نظر را نداشته و در مواردی از نظر امنیتی دچار مشکل می باشند. بنابراین، همانطور که در جهت بازیافت های پلاستیکی تبلیغات گسترده صورت میگیرد، باید در جهت استفاده از منابع زیستی به جای منابع فسیلی نیز تشویق های گسترده ای صورت پذیرد.”

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا