اخبارمقالات

اهمیت الیاف طبیعی در آمیزه های پلیمری فراتر از دوام و ماندگاری

بسپار / ایران پلیمر توجه زیادی به آمیزه های بسپاری تقویت شده با الیاف طبیعی وجود دارد و شاید در دسترس بودن منابع طبیعی کلیدی برای آن ها و شهرت منطقه برای فناوری های متمرکز بر ماندگاری و دوام، نقش مهم و برجسته ای را ایفا می کند. شرکت های تجاری و خصوصا عملیات تحقیقاتی در فنلاند و نروژ، پیشرفت قابل توجهی در استفاده از الیاف سلولز برای افزایش ماندگاری و عملکرد آمیزه های پلاستیکی داشته اند. هم چنین کار جالبی در آمریکای شمالی غنی از جنگل، در حال انجام است.

نگرانی های زیست محیطی درباره ی زباله   های پلاستیکی، انگیزه ای برای تولید چند سازه های زیستی ماندگار (sustainable) است، که پلاستیک های پایه زیستی تقویت شده با الیاف لیگنوسلولزی، مثالی آشکار از آن است.

 

به گفته شرکت RISE PFI، صنعت فراورش چوب، پتانسیل الیاف لیگنوسلولزی به عنوان جایگزین و تقویت کننده پلاستیک ها و زیست پلاستیک ها را شناخته است. شرکت، توسعه ی همیشگی محصولات چند سازه های زیستی جدید را درنظر دارد.

مزایای الیاف لیگنوسلولزی شامل بهبود خواص مکانیکی، زیست محیطی و بهبود عملکرد آمیزه ها است. شرکتRISE PFI، محرک اصلی در شناخت این مزایا است. پروژه ی FiberComp روی چند سازه های الیاف چوب با کارایی عالی و پروژه ی ValBio-3D روی اعتبارسنجی زیست توده باقی مانده برای مواد چاپ شده ی سه-بعدی پیشرفته، انجام شده است. آن ها در شناخت آمیزه های جدید حاوی الیاف لیگنوسلولزی و انواع مختلف بسپار های پایه زیستی مانند پلی لاکتیک اسید (PLA) و پلی هیدروکسی آلکانوات (PHA) و هم چنین پلی الفین های به دست آمده از شکر نیز، مشارکت می کنند.

در چندین پروژه ، شرکت های فعال در صنایع فراورش چوب و قالب گیری تزریقی در نروژ با هم همکاری می کنند. نمونه هایی از این پروژه ها، نوآوری ها و سرمایه گذاری های اخیر دو شرکت سازنده ی کاغذ Norske Skog Saugbrugs و شرکت تصفیه زیستی (bio-refiner) Borregaardمی باشد که هر دو شرکت از الیاف کاج تولید خود، برای ساخت دانه های (pellets) چند سازه ی زیستی استفاده می کنند. کاربرد آن ها در صنایع مختلف ازجمله مبلمان، خودرو، ساختمان و بسته بندی پیش بینی شده است.

آخرین فعالیت های تحقیقاتی نشان می دهد که الیاف چوب، می تواند زیست تخریب پذیری در خاک را برای پلاستیک های زیستی مانند پلی هیدروکسی آلکانوات که برای محصولات یکبار مصرف استفاده می شود، بهبود بخشد.

هم چنین الیاف پسماند های کشاورزی صنعتی، به دلیل قیمت کم و دسترسی زیاد، مورد توجه هستند. این مورد به خصوص در کشورهایی مانند برزیل که در آن اتانول و پلی اتیلن پایه ی زیستی از نیشکر تولید می شود، مورد توجه است.

الیاف تفاله نیشکر (Bagasse) به عنوان یک محصول جانبی، حدود یک سوم زیست توده نیشکر را تشکیل می دهد. نتایج تصدیق می-کند که الیاف تفاله نیشکر می تواند برای بهبود عملکرد مکانیکی در محصولات چند سازه های زیستی شرکت کند.

مدیریت الیاف

سازمان تحقیقاتی VTT، در فنلاند، مطالعات و تحقیقاتی درباره ی مدیریت الیاف در آمیزه کاری الیاف طبیعی در گرمانرم ها انجام داده است. برای مثال، آن ها یک دستگاه فشرده ساز منحصربه فرد برای پیش فراورش الیاف طبیعی قبل از آمیزه کاری و یک آمیزه ساز جدید که می تواند الیاف طبیعی بلند را در گرما نرم ها وارد کند، ساخته است.

شرکت کانادایی Performance BioFilaments (PBI)، موفقیت هایی در بهبود خواص مواد PP و PA و هم چنین چندسازه ی زیستی PLA، گزارش کرده است که نمونه ای از آن را در شکل 1 آورده شده است. در مرکز تحقیقات NRC Automotive و Surface Transportation، از آمیخته ی سلولز نانولیفچه ای (NFC) و خمیر کاغذ لیفچه ای نشده استفاده شده است.

برگردان: مهندس مهسا امیر شاهرخی
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۷ ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا