اخبار

ایران پلاست مهم ترین ویترین نمایش توانمندی های صنعت پتروشیمی است

مهدی شریفی نیک نفس، مهدی شریفی نیک نفس، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی، دانش آموخته رشته امور مالی از دانشگاه صنعت نفت است. وی گفت و گویی با خبرنگار ماهنامه بسپار داشته که در آستانه نمایشگاه ایران پلاست منتشر شده است. شریفی، مقطع فوق لیسانس را در زمینه MBA طی کرده و در حال حاضر مشغول ادامه تحصیل در مقطع دکترای گرایش کسب و کار است. حدود ۴ سال است در شرکت بازرگانی پتروشیمی در بخش معاونت مالی و اقتصادی فعالیت داشته و از تیرماه سال ۹۳ به عنوان مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی پس از دو ماه عهده دار بودن سرپرستی، معرفی شده است.
وی در گفت و گو با خبرنگار ماهنامه بسپار می گوید: شرکت بازرگانی پتروشیمی در واقع به عنوان یکی از شرکت های صادرکننده کشور بعد از شرکت ملی نفت ایران قرار دارد که از سابقه ای ۲۵ ساله برخوردار است، باید اشاره کنم که سابقه همکاران ما در این شرکت بیش از این رقم است، چون قبل از تشکیل شرکت PCC همکاران ما در واحد مجزایی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی حاضر بودند و کار صادرات را انجام می دادند و شاید سابقه کاری همکاران ما در شرکت بازرگانی پتروشیمی به اندازه عمر صادرات کشور باشد. ماموریت شرکت، فروش داخلی محصولات پتروشیمی و صادرات به بازارهای جهانی است، برند PCC نامی شناخته شده و دارای اعتبار در جهان است، در تمام مجامعی که بحث صنایع پتروشیمی مطرح است حضوری فعال داریم و یکی از شرکت هایی هستیم که در این زمینه صاحب نظر است و مورد مشورت صنعتگران در این امور قرار می گیرد. فعالیت دیگر ما تنظیم بازار داخل کشور با توجه به اطلاعات همکاران من در بخش های مختلف بازرگانی است که با توجه به بررسی همکاران و استفاده از بانک های اطلاعاتی نقاط ضعف بازار شناسایی و برنامه ریزی برای رفع مشکلات بازار کشور از طریق واردات مواد مورد نیاز در مقاطع خاص صورت می گیرد و با یک سود منطقی در اختیار صنایع قرار می گیرد تا کمبودی در بازار پتروشیمی کشور احساس نشود.
وی می افزاید:‌ ماهیت شرکت ما خدماتی یا service provider است. در شرکت های خدماتی بر اساس سرمایه انسانی کارها صورت می گیرد که در مورد ما نیز مصداق دارد، ستون های شرکت ما نیز بر اساس نیروهای انسانی مملکت تشکیل شده است. افرادی که در همین مملکت تحصیل کرده و به تجربه اندوزی پرداخته اند، شاید در برخی موارد این امر با خسارتهایی نیز همراه بوده،‌ اما ما به این خسارت به چشم تجربه نگاه کرده ایم و از آن به عنوان یک دانش سازمانی استفاده کرده ایم. متخصص هایی در شرکت ما وجود دارند که در واقع به نوعی خودشان برند و صاحب نظر محسوب می شوند. اگر ۵۰ نوع محصول پتروشیمی در کشور وجود داشته باشد ما ۵۰ متخصص تربیت شده در این زمینه داریم و شرکت به طور فعال با توجه به روابط و دفاتری که در سراسر جهان دارد تمام اطلاعات در زمینه صنعت پتروشیمی در جهان را رصد می کنیم که شامل مسایل کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است که توسط واحد تحقیقات بازار مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. کارشناسان ما در جلسات و نشست های مختلف شرکت می کنند،‌ نشریات معتبر جهان در اختیار کارشناسان ما قرار می گیرد و باید بگویم شرکت ما کاملا کارشناس محور است. البته به خاطر ماهیت کار بازرگانی در برخی مواقع باید ریسک پذیر باشیم، در این خصوص شاید کارشناسان ما معتقد باشند وارد معامله ای نشویم، ولی به عنوان یک تاجر ریسک کرده و وارد کار می شویم. در برخی موارد ریسک منجر به سود برای شرکت شده و در برخی موارد نیز منجر به بروز مشکل شده است. مواردی بوجود می آید که باید در لحظه تصمیم بگیریم، تصور کنید کشتی بار زده شده، در مسیر، مشتری ممکن است منصرف شود، کشتی به بندر رسیده و اینجاست که باید تصمیم گیری کرد، تخفیف دهیم، محصول را برگردانیم، در انبار کالا را خالی کنیم و … اینها مسایلی است که باید در لحظه در خصوص آنها تصمیم بگیرید، و این دقیقه ها حتی برای شما هزینه ایجاد می کنند. یک کشتی در یک روز هزینه ای حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار برای شما در پی دارد، به خاطر همین عدم تصمیم گیری صحیح در لحظه برای شما مخاطره انگیز می شود.
شریفی در خصوص نمایشگاه ایران پلاست می گوید: قطعا با توجه به جایگاه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور در دنیا و منطقه که جایگاه ویژه ای است و ما به آن اذعان داریم هر چقدر بتوانیم باید این قدرت را ابراز کنیم تا جایگاه ما بیشتر تثبیت شود و به آن توجه بیشتری در منطقه شود. ایران پلاست نیز این نقش را دارد و به عنوان ویترینی است که تا می توانیم باید به آن بپردازیم و برای آن اهمیت قائل شویم تا بتوانیم قدرت و توانمندی کشور در این زمینه را به دنیا نشان دهیم.
ما به عنوان یک بازیگر بزرگ اقتصادی در صنعت پتروشیمی در تمام رویدادها حضوری فعال داریم و ایران پلاست نیز به عنوان رویدادی که در کشور برگزار می شود از این نظر برای ما اهمیت زیادی دارد و اگر در یک رویداد مشابه در خارج انرژی ۱۰۰ درصدی مصرف کنیم در این رویداد باید با توانی بسیار بالاتر حاضر شویم. شرکت بازرگانی پتروشیمی با حمایت از نمایشگاه، قصد دارد که ایران پلاست از جایگاه بهتری برخوردار باشد، حضور ما به عنوان یک برند بین المللی باعث می شود که مشتریان و بازیگران اصلی صنعت بتوانند اعتماد بیشتری برای حضور در این نمایشگاه بدست آورند، دوستان و همکاران من در این مجموعه به دعوت رسمی از مشتریان مهم ما در سطح جهان خواهند پرداخت و به ارایه سرویس های خاصی به آنها نیز اهتمام می ورزیم. قصد داریم جلسات و مذاکره تجاری بین آنها و مجتمع های تولیدی را هماهنگ کرده تا روابط بهتری ایجاد شود و معرفی بهتری از صنعت پتروشیمی ایران به جهان صورت گیرد، قطعا در کنار این مسایل قراردادهای تجاری برای ما حایز اهمیت است، چرا که صرف این هزینه ها باید خروجی مطلوبی برای شرکت و کشور در پی داشته باشد. حل و فصل اختلاف و مشکلاتی که ممکن است در طول زمان برای مشتریان ایجاد شده باشد از دیگر اهداف ما است، ما حتی قصد داریم تورهایی را برگزار کنیم تا این مهمانان از مجتمع های صنعتی بازدید کنند تا از توانایی های ما در صنعت بیشتر مطلع شوند.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی در مورد چالش ها و فرصت های صنایع پتروشیمی نیز معتقد است:‌ چالش های زیادی در مقابل صنعت قرار گرفته است، امیدواریم با لطف خدا محدودیت ها و مشکلاتی که به صورت ناجوانمردانه بر صنعت ایران تحمیل شده در کمترین زمان ممکن از بین برود، به خاطر این محدودیت ها یکسری از مشتری ها از وضعیت موجود سوء استفاده می کنند که قطعا منفعت هیچ کسی در این شرایط تامین نمی شود. امیدواریم که بحث لجستیک و بحث بانکی با رفع مشکلات صورت بهتری بگیرد، چرا که اینها ابزار کار تجارت هستند. چالش بعدی چند صدایی موجود در صنعت کشور است، ما معتقدیم خصوصی سازی برای مملکت نقش خیری را ایفا می کند و حضور بخش خصوصی در صنایع نفت و گاز موجب پیشرفت می شود، ما از تک صدایی و انحصار بیزاریم و معتقدیم باید در این زمینه هم صدایی ایجاد شود، باید ساز و کار ایجاد هم صدایی در کشور برای تامین منافع کشور ایجاد شود، باید بدانیم که بازیگران جهانی محدود و مشخص هستند و نباید اجازه دهیم از چند صدایی ما بهره ببرند و با تبانی های خاص سرمایه مملکت را از چنگ ما در بیاورند که درنهایت دود این وضعیت به چشم همگان خواهد رفت. حاشیه های سود پایین و کاهش قدرت رقابت ما به صنعت کشور لطمه می زند، آنهم صنعتی که موتور محرکه اقتصاد ایران است.
وی در پایان می افزاید: من از نشریه بسپار به خاطر توجه به مسایل صنعت تشکر می کنم. امیدواریم که بتوانیم با پرداختن به صنایع تکمیلی و تکمیل زنجیره تولید، حلقه تامین تجاری را تکمیل کنیم و در جهت منافع کشور گام برداریم. قطعا نمایشگاه ایران پلاست یکی از مهمترین ویترینهای ما در این زمینه است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا