با توجه به سهم قطعه سازان در صنعت خودرو، باید ۶۵ درصد سرمایهگذاری در این بخش جذب شود
بسپار می نویسد، وزیر صنعت، معدن و تجارت به رسانهملی رفت و با حضور در برنامه «نگاه یک» از فراز و فرودهای صنعت کشور سخن گفت. مهندس نعمتزاده در بخشی از صحبتهای خود نیز به صنعت قطعهسازی و حمایت از این صنعت پرداخت.
کمبود نقدینگی که به دلایل مختلفی ازجمله تحریمهای بانکی در کشور بهوجود آمده، بر بسیاری از صنایع کشور از جمله صنعت قطعهسازی تاثیرگذاشته است. قطعهسازان برای بقا به حمایتهای مالی نیازمندند زیرا تولید قطعات خودرو هزینهبر بوده و در صورت بازنگشتن سرمایه، فعالیت قطعهسازان را با مشکل جدی روبهرو خواهد کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این برنامه اذعان کرد: «اگر بخواهیم قطعات (خودرو) را کامل و با استفاده از استاندارد روز بسازیم، باید چندصد میلیون دلار سرمایهگذاری کنیم.»
حمایت از قطعهساز، حمایت از اشتغال است
قطعهسازان در ردیف بنگاههای اقتصادی قرار میگیرند که در اشتغالزایی بخش صنعت نقش گستردهای دارند. توقف در فعالیت قطعهسازان، بیکاری تعداد زیادی نیروی انسانی بهویژه متخصص را به همراه خواهد داشت بنابراین حمایت از این صنعت با سرمایهگذاری الزامی به نظر میرسد.در همین حال رییس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در گفتوگو با سرمایهگذاری در صنعت قطعهسازی را ضروری عنوان کرد و توضیح داد: درحالحاضر حمایت از خودروسازان نسبت به قطعهسازان بیشتر مورد توجه است. نزدیک به ۶۵ درصد قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو داخلی بهوسیله قطعهسازان کشور تامین میشود بنابراین برای مثال اگر قرار است ۷۵ میلیارد دلار در بخش خودرو سرمایهگذاری شود، باید ۶۵ درصد آن در اختیار قطعهسازان قرار بگیرد. علی فراهانی افزود: قطعهسازان نیاز به سرمایهگذاری جدید و ضمانت دارند تا بتوانند دانش فنی خود را ارتقا دهند اما متاسفانه هیچگونه حمایت مالی را دریافت نمیکنند. برای تولید خودرو با کیفیت در کشور حمایت از قطعهسازان الزامی است، زیرا با حمایت از قطعهسازان، خودروسازان نیز حمایت خواهند شد. یکی از راههای جذب سرمایهگذاران خارجی، حضور قطعهسازان خارجی در کشور است. وی درباره چگونگی جذب سرمایهگذاران خارجی برای ورود به صنعت قطعهسازی گفت: اگر قرار شود قطعهسازی خارجی به کشور بیاید، فعالیتاش باید در گرو مشارکت با قطعهسازان داخلی باشد.
فراهانی تصریح کرد: در داخل کشور قطعهسازانی فعالیت میکنند که سالهای سال از حضورشان در این حرفه میگذرد و در این زمینه سرمایهگذاری هم کردهاند، اما نگران آینده خود هستند، زیرا فردای فعالیتشان روشن نیست. حدود ۱۳۰۰ قطعهساز در کشور وجود دارد که در کنار آنها افراد زیادی مشغول به فعالیت هستند، بنابراین حمایت از قطعهسازان، حمایت از اشتغال هم خواهد بود. رییس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور با اشاره به این نکته که در ایران توانایی ساخت خودرو خوب با حضور نیروهای متخصص و کارآمد وجود دارد، گفت: در حالحاضر تبلیغات منفی و نامناسبی درباره خودروهای داخلی در کشور دیده میشود. این صنعت نیاز به حمایت مردم، دولت و مسئولان برای ساخت خودروی باکیفیت دارد.فراهانی در ادامه با حمایت از کیفیت قطعات داخلی اظهار کرد: قطعاتی که در کشور برای تولید خودروهای داخلی ساخته میشود، هیچ مشکلی ندارند. ایران ۳۵ سال است که در تحریم بهسر میبرد و در ۱۰ سال اخیر تحریمها بهطور مستقیم اعمال شده است. در این مدت قطعهسازان پشت خودروسازان ایستاده و از آنها حمایت کردهاند.
زیرساختهای صنعت قطعهسازی نیازمند سرمایهگذاری
حدود ۴ ماه پیش، از سوی انجمن قطعهسازان ایران گزارشی در اختیار وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت که در بخشی از آن، سخن از سرمایهگذاری روی زیرساختهای صنعتقطعهسازی برای رقابتی شدن به میان آمده است.در همین حال یکی از اعضای انجمن قطعهسازان در گفتوگو با صمت صحبتهای نعمتزاده را در زمینه سرمایهگذاری در صنعت قطعهسازی در راستای گزارش این انجمن دانست و اظهار کرد: انجمن قطعهسازان ایران در این گزارش پیشنهاد داده که ۸ میلیارد دلار در مدت ۵ سال در زمینه زیرساختهای صنعت قطعهسازی سرمایهگذاری شود تا این صنعت علاوه بر رقابتپذیر شدن بتواند نیازهای داخلی را نیز تامین کند و به اهداف سند چشمانداز ۱۴۰۴ برسد.
محسن رزمخواه با اشاره به این نکته که در بیشتر کشورها این سرمایهگذاری بهوسیله برنامهریزی دولتها از طریق بانکها عملی میشود، گفت: بانکها در ایران خود را فقط بنگاه اقتصادی میپندارند، این درحالی است که در دنیا بانکها علاوه بر بنگاه اقتصادی، موتور محرک توسعه صنایع نیز به شمار میروند و به توسعه طرحهای صنعتی کمک میکنند.
وی از دولت درخواست کرد بانکها را موظف کند بخش عمدهای از این سرمایه را تامین کنند و در اختیار سرمایهگذاران باکفایت و شایسته بخش خصوصی قرار دهند. به گفته رزمخواه بخشی از این سرمایه هم باید بهوسیله صنعت قطعهسازی تامین شود تا کار پیش رود؛ البته در این زمینه دولت باید حتما تامین منابع کرده و بر این موضوع نظارت کافی داشته باشد. رزمخواه توضیح داد: در پیشنهاد انجمن قطعهسازان آمده که بخشی از سرمایهگذاری باید بهوسیله سرمایهگذاران خارجی انجام شود که این موضوع در ارتباط مستقیم با تعادل روابط سیاسی، اقتصادی و صنعتی با کشورهای خارجی است. این سرمایهگذاری میتواند از طریق بانکها و موسسات پولی خارجی و اعطای وامهای کمبهره، سرمایهگذاریهای مشترک و انتقال فناوری انجام شود.عضو انجمن قطعهسازان ایران درباره رعایت استانداردهای جهانی برای تولید قطعات داخلی اظهار کرد: بخشی از قطعات ساخت داخل با استاندارهای بینالمللی مطابق است و بخشی هم مطابقت ندارد. از آنجایی که ارتباط ما با جهان صنعت و فناوری، قطع و بسیار ناچیز است، به برقراری ارتباط و تعامل با شرکتهای صنعتی دنیا نیازمندیم. هیچ کشوری بدون این تعامل و همکاری قادر به پیشرفت نیست. برای نمونه کشورهای آسیایی ژاپن، چین و کره بهطور مشخص با همکاری شرکتهای بزرگ اروپایی و امریکایی به حل مسائل خود پرداختند. باید توجه داشت رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت از صنایع مختلف کشور رویکردی حمایتی است. صنعت قطعهسازی، صنعتی حیاتی در زمینه تولید خودرو محسوب میشود که به توجه روزافزون برای حمایت مالی از سوی دولت و سرمایهگذاران نیاز دارد. اکنون که وزیر صنعت، معدن و تجارت روی سرمایهگذاری در این صنعت تاکید کرده است، انتظار میرود افق روشنی پیشروی صنعت قطعهسازی ترسیم شود.