اخبار

بازار افغانستان برای ایرانیان گرم تر می‌شود؟/ فهرست اسامی شرکت های مهم افغانستان

بسپار می نویسد، طبق اظهارات مسئولان، در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از کل بازار وارداتی کشوری چون افغانستان در اختیار ایران قرار دارد.


صحبت‌های برخی مقامات افغان گویای آن است که طی سه سال گذشته و به ویژه بعد از توافق هسته ای غرب با ایران، حجم روابط تجاری ایران و افغانستان افزایشی دو برابری داشته است، به گونه‌ ای که حجم آن از حدود یک میلیارد دلار در سه سال گذشته به نزدیک دو میلیارد دلار در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

این آمارها در شرایطی ارائه می‌شود که حجم تجارت غیررسمی میان دو کشور بالاتر از این ارقام ارزیابی می‌شود اما رقم ثبت شده تجارت میان دو کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۲ رشدی دو برابری را نشان می‌دهد.

به گفته مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت قاره آسیا، در حال حاضر بازار واردات کشوری چون افغانستان حدود ۷.۵ میلیارد دلار است که از این رقم حدود ۲.۵ میلیارد دلار سهم کشور ایران بوده و به عبارتی می‌توان گفت که ۳۰ درصد از واردات این کشور از طریق ایران تامین می‌شود.

به تازگی نیز اعلام شده است با تعیین ساختارهای هدفمند به منظور تسهیل روابط تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان از این پس تجار می توانند با سهولت بیشتری به بازارهای هدف خود دسترسی داشته باشند.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، رایزن ایران در افغانستان در خصوص نحوه ارتباط شرکت‌های دو کشور و حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه های افغانستان گفته است: اتاق تجارت و صنایع افغانستان شبکه‌ای را بین شرکت‌های افغان و شرکت‌های خارجی در تارنمای خود به آدرس WWW.acci.org.af ایجاد کرده و شرکت‌های ایرانی علاقمند به همکاری با شرکا و طرف‌های ذیربط افغانستان می‌توانند فرم نمونه پیوست را تکمیل و به آدرس مدیر روابط بین‌الملل اتاق تجارت و صنایع افغانستان ارسال کنند.

فهرست اسامی شرکت های مهم افغانستان در تارنمای اتاق تجارت و صنایع افغانستان موجود و قابل دسترسی است و شرکت‌های ایرانی علاقمند به حضور در مناقصات مربوط به پروژه‌های مختلف در افغانستان می‌تواتند به تارنمای WWW.kabul-tenders.org مراجعه و در صورت علاقمندی به پروژه خاصی با مدیر روابط بین‌الملل اتاق تجارت و صنایع افغانستان از طریق ایمیل یا تلفن تماس گرفته و اطلاعات و مشخصات بارگذاری شده پروژه مزبور را دریافت کنند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا