اخبار

بازار مواد پتروشیمی چگونه آشفته شد؟/ گفت و گوی بسپار با عیسی غریبی، رییس هیات مدیره سنی پلاستیک: راه حل مشخص است اما اراده ­ای نیست/ دلسوزان مانند شمع رو به خاموشی اند

بسپار/ ایران پلیمر غریبی بحران مواد اولیه را فاجعه ارزیابی کرد و گفت: شخصا مواد اولیه را از بازار آزاد تهیه می­کنم و نوسانات قیمت به حدی زیاد بود که متضرر شدیم. افزایش قیمت برای واحد تولیدی و صنعتی هر سه یا شش ماه یکبار میسر است در صورتی که افزایش قیمت مواد امسال روزانه است. دستگیری اخلالگران صنعت هم تاثیر محسوسی در بازار نداشت.

وی ادامه داد: بی ثباتی فراگیر شده و در همه­ ی بخش­ها قابل مشاهده است. شناسایی واحدهای تولیدی و جداسازی تولیدکننده نماها از تولیدکنندگان واقعی بسیار آسان است و بر اساس فاکتورهایی مانند مالیات می­توان این معضل را حل کرد اما متاسفانه اراده ­ای برای بهبود شرایط وجود ندارد. علاقه ی سوداگری همه گیر شده و کسی به سهم خود راضی نیست. افراد دغدغه مند نیستند و دلسوزان صنعت بسیار کم شده و مانند شمع، رو به خاموشی­ اند.

غریبی اذعان داشت: حتی در حال حاضر و با قیمت­های کنونی نیز فروشنده در بازار نیست. این نوع از مهندسی بازار بحث دیروز و امروز هم نیست و سال­هاست که با این معضل دست و پنجه نرم می­ کنیم. انجمن ها نیز در شرایط کنونی قدرت چانه زنی خود را از دست داده ­اند و علی­رغم تلاش ­های انجمن ملی که دارای مدیران خوب و شایسته است، نتیجه ­ی عملی مشاهده نشد. رسانه ­ها نیز کار ژورنالیستی را کنار گذاشته و در اکثر موارد سکوت کرده ­اند. بسپار بیشتر رویکرد علمی دارد و به بحث پیگیری موارد اینچنینی وارد نشده و کار روزنامه ­نگاری انجام نمی ­دهد.

وی وضع قانون مشخص را راه برون رفت از بسیاری معضلات دانست و گفت: با اراده و شهامت قوی می ­توان قوانینی برای اصلاح ساختار موجود وضع کرد. متاسفانه هنوز اسفندماه است و تکلیف دستورالعمل­های زیادی که صادر شده مشخص نیست. ما نیز در گیجی به سر می­بریم. این قوانین نباید سد مزیت بسیار بالای صادرات در شرایط کنونی باشد.

غریبی در پایان بیان کرد: امیدوارم فعالان اقتصادی از مزیت صادرات نهایت استفاده را ببرند و کار خود را حفظ کرده و عرصه را خالی نکنند. به دنبال اهداف تولیدی بوده و تحت تاثیر اخبار منفی قرار نگیریم. به خود و ثبات قدم خود و فعالیت سالم خود مفتخر باشیم.

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این گفت و گوها را که در شماره 198ام و شماره نوروزی ماهنامه بسپار منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا