اخبار

بازار پلیمرها تشنه عرضه های جدید

بسپار می نویسد، افزایش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و همچنین رشد قیمت غالب پلیمرها در بازار های داخلی ویژگی های اصلی این روزهای بازار را تشکیل می دهد که از وجود بازار مصرفی قدرتمند برای غالب مواد اولیه پلیمری حکایت می کند.

  به گزارش خبرنگار نیپنا ، دیروز  حجم معامله پلیمرها در بورس کالا بیش از 34 هزار تن بود که نسبت مدت مشابه در هفته گذشته و ثبت معامله ای کمتر از 27 هزار تن ، از یک جهش جدی حکایت می کند.

در روز سه شنبه بورس کالای ایران شاهد عرضه 39 هزار و 889 تن انواع مختلف پلیمرها بود و پیش بینی نیپنا از افزایش قیمت ها و تقویت حجم معاملات محقق شد به طوری که در نهایت با ثبت 256 هزار تن تقاضا ، 34 هزار و 170 تن معامله به ثبت رسید. همین ارقام یعنی مقایسه حجم عرضه ها و تقاضا نشان می دهد که در این بازار عرضه ها کفاف تقاضا را نداده یعنی به عرضه های بیشتری نیاز داریم هرچند که از این شرایط باید از هجوم تقاضا در برابر عرضه های محدود در بورس کالا یاد کنیم. با توجه به فرارسیدن زمان تقاضای فصلی بسیاری از پلیمرها همچون پلی اتیلن های ترفتالات بطری و یا PVC ، شاهد التهابی مشهود در این بازار هستیم هرچند که مدتی است این وضعیت ادامه یافته و گام مؤثری در جهت بهبود این اوضاع برداشته نشده است.

نگاهی به جدول معاملات نشان می دهد که غالب گریدهای پلیمری با رقابت و افزایش قیمت ها مورد معامله قرار گرفته ولی بسیاری از گریدها جذابیت بیشتری از خود نشان داده اند. به عنوان مثال برای خرید 1584 تن PVC-S65 پتروشیمی اروند 12 هزار و 276 تن تقاضا بر روی تابلو ثبت شده و همچنین 200 تن عرضه  PET- BG825پتروشیمی تندگویان با 39 هزار و 600 تن تقاضا بر تابلوی بورس به ثبت رسید. این دو مثال می تواند چهره واقعی بازار را ترسیم کرده هرچند که غالب عرضه های جذاب در بورس کالا ، همین وضعیت را تجربه کردند. با توجه به این موارد نیاز به افزایش حجم عرضه ها در بورس کالا مخصوصاً برای گریدهای جذاب PVC ،  PET  بطری ،  پلی پروپیلن های شیمیایی و نساجی می تواند اولویت اول افزایش حجم عرضه ها را به خود اختصاص دهد.

 در بازار آزاد پلیمرها همان گونه که قبلاً نیز به آن اشاره کردیم با افزایش قیمت ها رو به رو بودیم زیرا حجم تقاضای مورد نیاز در بازار آزاد تأمین نشده و البته دلیل اصلی آن را نیز باید در کاهش حجم معاملات در بورس کالا جستجو کرد. هم اکنون در کنار افزایش حجم تولید در صنایع پایین دستی و پایین بودن موجودی انبارها همچنین محدودشدن جدی حجم خرید از سوی کدهای معاف از مالیات ، عدم عرضه کافی پلیمرها در بورس کالا ، شرایطی را فراهم آورده که تقاضا از عرضه ها پیشی بگیرد که همین رخداد به افزایش قیمت ها در بازار آزاد منجر شده است. این در حالی است که کاهش قیمت های پایه از سوی شرکت ملی پتروشیمی نیز نتوانست تا سیگنالی کاهشی را به بازار تزریق کند بنابراین افزایش قیمت ها به جز جو روانی آن ، از طرف سیگنال هایی بنیادین در بازار آزاد و بورس کالا کلید خورده است. به نظر می رسد این شرایط در کوتاه مدت ادامه یافته و تا زمانی که کالاهایی جدید به بازار تزریق نشود تغییر خاصی را شاهد نخواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا