اخبار

بازرسی لوله های پلاستیکی چرا به افزایش سودآوری کمک می کند؟

بسپار / ایران پلیمر بازرسی لوله های رانشگری شده (اکسترود شده) به تولیدکننده ها کمک می کند تا با حذف نقایص، کیفیت را به حداکثر رسانند و سود را با اطمینان از اینکه در محصولات از مواد زاید استفاده نمیشود، افزایش دهند.
لوله های پلاستیکی، به خصوص با قطرهای زیاد، حاوی مواداولیه زیادی هستند. به همین دلیل اندازه گیری ابعادی یک راه مهم برای اطمینان از عدم استفاده از مواد اضافی در لوله است. شرکت Inoex، تولیدکننده پیشرو لوله در آلمان، شروع به استفاده از فناوری terahertz برای اندازه گیری ضخامت دیواره لوله ها نموده است.
شرکت Westfalische Kunststofftechnik (WKT) در حال استفاده از نسخه قابل حمل و دستی فناوری Warp شرکت Inoex برای بررسی ضخامت لوله های تولیدی خود است (شکل1). Warp قابل حمل، از یک فناوری رادار مبتنی بر تراشه (chip) برای اندازه گیری ضخامت دیواره لوله های تک لایه رانشگری شده و بوشن های (sockets) بزرگ، و نیز ورق های پلاستیکی استفاده میکند. به گفته شرکت Inoex، این فناوری میتواند بررسی ها و اندازه گیری های اتفاقی برخط و برون خط را طی چند ثانیه و به صورت بسیار دقیق انجام دهد.
سامانه حمل شونده دستی که با باتری کار میکند دارای مدت زمان کاری در حدود هشت ساعت است که نیازهای شرکت  WKTرا برآورده می سازد. اندازه گیری ضخامت لوله مستقیما در انتهای مخزن خلا، این امکان را به شما میدهد که بسیار زود مداخله کنید و این موضوع منجر به صرفه جویی های زیادی میشود. در گذشته این شرکت برای بررسی ابعادی در انتهای خط تولید لوله، از اندازه گیری فراصوت (Ultrasonic) استفاده کرده بود.
فناوری Warp قابل حمل، اندازه گیری ضخامت دیواره بین mm 5 تا 110 را به صورت غیرتخریبی و بدون تماس ارایه میدهد. شرکت WKT میگوید کاربری آسان مزیت اصلی این فناوری است. وجود دو راهنمای مکان یابی، برای قطرهای مختلف لوله ها، قراردهی دستگاه به طور صحیح را آسان میکند. اندازه گیری با فشار یک دکمه انجام میشود. درعرض چند ثانیه، ضخامت دیواره و تاریخ تولید در صفحه نمایش نشان داده میشود. یک حسگر شتاب داخلی اطلاعات بیشتری را در مورد زاویه اندازه گیری ابزار به سمت لوله فراهم می کند.
این اطلاعات به متصدی خط تولید کمک میکند تا ریژه (Die) فرایند رانش گری را به طور دستی و به سرعت تنظیم کند. داده های ثبت شده را میتوان از طریق درگاه USB یا به صورت اختیاری از طریق شبکه WiFi در یک رایانه محلی بارگیری و وارد کرد. شرکت WKT از این داده ها برای اندازه گیری درواره های (پروتکل های) داده در پایگاه داده های خود استفاده میکند. فناوری Warp قابل حمل، میتواند لوله های ساخته شده از تمام انواع پلاستیک های متداول شامل پلی اتیلن (PE)، پلی پروپیلن (PP)، پلی آمید (PA) و پلی وینیل کلراید (PVC) را اندازه گیری کند.

آزمون های تحت فشار
شرکت دانمارکی Sciteq، سامانه جدید Sigma را که شامل هر دو نرم افزار و سخت افزار برای انجام آزمون فشار لوله ها و اتصالات پلاستیکی است، عرضه کرده است. در این سامانه، جایگاه های فشار ایستا برای انجام آزمون های فشار ایستا و ترکیدگی با حجم کم برای نمونه های با اندازه های کوچک تا متوسط استفاده شده است. تا 50 جایگاه فشار انفرادی در یک محفظه قابل نصب است.

 

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
[email protected]

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 208 ماهنامه بسپار که درنیمه بهمن ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا