اخبار

بازندگان سال 2015 کدام کشورها هستند؟

بسپار به نقل از وبگاه  صدای اقتصاد می نویسد، صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود اظهار کرده‌است که کشورهای کم‌درآمد صادرکننده نفت بازندگان اصلی 2015 هستند.

بر اساس آخرین پژوهش‌های صورت‌گرفته توسط صندوق بین‌المللی پول، کشورهای در حال‌توسعه‌ای که درآمد کمتری دارند طی هجده ماه گذشته بیشترین آسیب خارجی را دیده‌اند. البته در هر کشور میزان این تأثیر متفاوت است.

همه 60کشوری که به عنوان کشورهای کم‌درآمد در میان اعضای صندوق بین‌المللی پول تقسیم‌بندی شده‌اند، از ضعف اقتصاد جهانی آسیب پذیرفته‌اند. طی هجده ماه گذشته اصلی‌ترین عامل تأثیرگذار قیمت کالاها بوده‌است.

طبق پژوهش صندوق بین‌المللی پول، کشورهایی که وابستگی زیادی به صادرات (به ویژه صادرات نفت) دارند از این مسئله آسیب پذیرفته‌اند. این در حالی است که کشورهایی که در صادرات خود تنوع بیشتری دارند از کاهش قیمت سود برده‌اند و به رشد خود ادامه داده‌اند.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد کلان کشورهای کم‌درآمد مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته‌است و چشم‌انداز کوتاه‌مدت آن‌ها آمده‌است.

شان نولان نماینده موسسه تحقیقاتی در صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: «در حالی‌که ضعف اقتصاد جهانی به ویژه در زمینه کاهش قیمت کالا روی تمامی کشورهای کم‌درآمد تأثیر گذاشته‌است اما اثرات آن در کشورهای مختلف، تفاوت دارد. این تفاوت از سیاست‌های داخلی این کشورها ناشی می‌شود.» در واقع برخی سیاست‌ها به گونه‌ای بوده که کشورهای موفق شده‌اند خود را با این شرایط وفق بدهند.

سخت‌ترین ضربه را کشورهای صادرکننده کالا و به طور خاص صادرکنندگان نفت متحمل شده‌اند. رشد اقتصادی آن‌ها از متوسط 5.7درصد در سال 2014 به 3.0درصد در سال 2015 رسیده‌است.

این پژوهش در نقاط مختلف اثرات مختلفی را نشان می‌دهد. وقتی به کلمبیا، نیکاراگوئه و سگال نگاه می‌کنید رشد و سود اقتصادی آن‌ها در این دوره مشاهده می‌کنید. این در حالی است که کشورهایی مثل نیجریه که وابستگی زیادی به صادرات نفت و قیمت کالا داشته‌اند بسیار متضرر شده‌اند. به این ترتیب کاهش قیمت کالا برندگان و بازندگانی داشته‌است.

در این گزارش تأکید شده‌است که طی دو سال گذشته آسیب‌پذیری اقتصادی کشورهای کم‌درآمد بیشتر شده‌است. حدود 40درصد از این کشورها در حال حاضر بیشترین آسیب‌پذیری را دارند. نکته کلیدی نیز در این بین کاهش قیمت کالا بوده‌است.

گزارش صندوق بین‌المللی پول همچنین تأکید کرده‌است که کشورهای کم‌درآمد وابسته به صادرات باید تلاش کنند خود را با کاهش قیمت کالا وفق بدهند.

پژوهش صندوق، تغییر آب‌وهوایی را تهدیدی بزرگ برای کشورهای کم‌درآمد در درازمدت دانسته‌است. این کشورها آسیب‌پذیری بیشترین در برابر خطرات طبیعی دارند. آن‌ها بیشتر از سایر کشورها از گرمایش زمین آسیب خواهند دید که این مسئله به موقعیت جغرافیایی آن‌ها مربوط می‌شود. علاوه بر آن محصولات کشاورزی که برای آن‌ها تولید ناخالص داخلی به همراه دارد در برابر تغییرات آب‌وهوایی و گرم شدن زمین حساس هستند.

در نهایت این گزارش تأکید کرده‌است که کشورهای کم‌درآمد در حال توسعه، جریان سرمایه بالایی داشته‌اند. اکثر آن‌ها اقتصاد آزاد را انتخاب کرده‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا