اخبار

باید بازارهای چین و ترکیه را هدف قرار داد

بسپار به نقل از ستاد خبری ایران پلاست می نویسد، تولید کنندگان مستربچ می توانند به جای عراق و افغانستان ، بازارهای چین و ترکیه را تصاحب کنند.
علی دادخواه ، به نسل دوم از تولید کنندگان مستربچ ایران متعلق است.پدرش در اواخر دهه ۵۰ در حوالی ۱۵ خرداد، مواد اولیه صنعت پلاستیک را وارد می کرد . اواخر دهه ۶۰ به کمک قعطه سازان یارانی و از روی مدل ها و نقشه های خارجی دستگاه اکسترودر را ساخت و به تدریج آن را توسعه داد . آریا مستربچ هم اکنون با دستگاه های وارداتی کره ، ژاپن و برخی کشورهای اروپایی ، روزانه ۲۰ تن مستربچ و کامپاند تولید می کند و تا پیش از ایران پلاست نهم آن را به ۴۰ تن در روز ارتقا خواهد داد. به گمان علی دادخواه حدود نیمی از بازار مصحولات مستربچ در گریدهای مورد استفاده در صنعت پلاستیک در اختیار شرکت آریا مستربچ است.
دادخواه می گوید : گرچه ما هم نظیر همکاران خود به برخی کشورهای همسایه و ارمنستان صادرات داریم، اما ظرفیت و توان شرکت های ایرانی خیلی فراتر است ما در شرکت خود نمونه هایی از مستربچ هایی را تولید کردیم که در صنعت غذا و خودروسازی قابل استفاده و قابل رقابت با نمونه های خارجی بود . مدت زیادی هم وقت صرف بازدید مدیران فنی این شرکت ها و تایید نمونه ها در داخل و خارج شد ، اما درست وقتی که می توانستیم از خروج میلیون ها دلار ارز به خارج جلوگیری کرده و به بازارهای صادراتی در کشورهایی مثل ترکیه هم راه باز کنیم، در پیچ و خم اداری دریافت پروانه تولید به مدت دوسال سرگردان ماندیم.
دادخواه می گوید که این معطلی نه برای پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان حق پروانه ، نه برای درخواست وام و بخشودگی مالیاتی که صرفا برای انتظار بازدید کارشناسان و صدور مجوز پروانه تولید صرف شده است و در این شرایط تولید کننده چگونه انگیزه توسعه و صادرات خواهد داشت .

به گفته این تولید کننده مستربچ ، قیمت این محصول پس از نوسانات ارز به ۴ برابر افزایش یافت و این امر تاثیراتی بر بازار گذاشته است . به تعبیر دادخواه مشتریان او به تدریج کمتر ، ولی بزرگتر می شوند و این امر را نشانه تحول مثبت در صنعت می داند.
او می گوید : بازار مستربچ چین بیشتر کشورهای دنیا را تسخیر کرده ولی هنوز به دلیل مزیت اتصال ما به صنعت پتروشیمی نتوانسته است با محصول ایرانی از لحاظ قیمت و کیفیت رقابت کند. این امر نشان دهنده این است که ما می توانیم با توسعه صادرات ، بازارهای چین را تصاحب کنیم و به نظر من این امر در مورد محصولات ساخت ترکیه هم صادق است.

دادخواه بیشترین مشکل نمایشگاه ایران پلاست را همچون سایر نمایشگاه های ایران موقعیت برگزاری آن و محدودیت های فضا و سرویس دهی می داند و در عین حال معتقد است که برگزار کنندگان می توانند تدابیری جهت حضور خریداران محصولات صادراتی نظیر مستربچ نیز برنامه ریزی کنند تا به ارتقای توان صادراتی کشور در این زمینه کمک شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا