با حضور مدیران برگزاری نمایشگاه رنگ و رزین تهران، نمایندگان تشکل ها و نیز مشارکت کنندگان برگزار شد: به رسم قدردانی با چاشنی نقد
بسپار- امسال شانزدهمین دوره ی نمایشگاه بین المللی رنگ، رزین، پوششهای صنعتی و مواد کامپوزیت در تاریخ 16-19 آذرماه در محل نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد. این نمایشگاه در سال 1380 با حضور 67 شرکت داخلی و 13 شرکت خارجی کار خود را آغاز کرده و با روندی رو به رشد در سال جاری به مشارکت 233 شرکت داخلی و 128 شرکت خارجی انجامیده است. بنا به گفته ی مجریان برگزاری نمایشگاه، این عنوان نمایشگاهی برای سال آتی، از همین امروز با چندین هزار مترمربع کمبود فضا مواجه است.
به دلیل اهمیت بحث نمایشگاه داری در کشور و به ویژه بررسی و تحلیل نمایشگاه رنگ و رزین تهران که در این سالها توسط یک مجری مدیریت شده و امکان برنامه ریزی بلند مدت را در اختیار داشته است، ماهنامه بسپار از مجریان نمایشگاه و تعدادی از اهالی صنعت برای حضور در نشستی دعوت کرد که قریب به اتفاق میهمانان در دفتر ماهنامه بسپار حضور به هم رساندند و نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در جهت بهبود این نمایشگاه عنوان کردند. آنچه پیش رو دارید گزارشی از این جلسه است که ابتدا با داستان محل نمایشگاه در شهر آفتاب شروع شد.
اسامی حاضران در جلسه به به ترتیب حروف الفبا عبارت بودند از:
مهدی امینی، مدیرعامل شرکت رنگچی شیمی
حمید رقمی، مشاور ارشد صنعت رنگ و رزین
شهنام سپاسدار، رییس هیات مدیره شرکت نمایشگاهی بانیان امید
شقایق سرتیپی، از مدیران فروش شرکت پرشیانجد اسپانه
سینا فضل الهی، مشاور شرکت نمایشگاهی بانیان امید
بهراد محمودی، مدیر فروش AkzoNobel در ایران
مهشید منفرد، عضو هیات مدیره شرکت نمایشگاهی بانیان امید و مدیر اجرایی نمایشگاه
پویان نوربخش، مدیرعامل شرکت پرشیانجد اسپانه
شهرام یزدی، مشاور ارشد صنایع رنگ و رزین آب پایه
مجید یگانه ثمر، مدیرعامل رنگسازی نقش درخشان و رییس هیات مدیره شرکت تعاونی تولیدکنندگان رنگ و محصولات وابسته
بسپار- پیش از شروع بحث اصلی، در خصوص محل نمایشگاهی جدید تهران در شهر آفتاب، صحبت هایی داشتیم که خالی از لطف نخواهد بود خوانندگان بسپار نیز از برخی حواشی و پشت پرده های آن مطلع شوند.
سپاسدار: در این مورد در روزنامه صمت مقاله ای منتشر کرده ام. به نظر من تهران بیش از چند سایت مناسب نمایشگاهی نیاز دارد، به نمایشگاههایی با 20 هزار متر مربع متراژ مفید نیاز داریم. شهرهای بین المللی دیگر همچون تهران با این ظرفیت ها، تعداد زیادی سایت نمایشگاهی دارند. بنابراین نفس ساخت شهر آفتاب خوب است. البته از نظر من نباید در انتخاب مکان از کمربندی پایینتر می رفتند. نکاتی هست که باید به آنها دقت کرد. اولا در حال حاضر کل فضای نمایشگاهی شهر آفتاب، 25 هزار متر مربع است که یعنی 10 هزار مترمربع متراژ مفید! این متراژ مفید جوابگوی نمایشگاههای گرید C، یعنی نمایشگاههای کوچک است. الان ما نمایشگاههایی با 60 هزار مترمربع فضای مفید داریم که اصلا نمیتوانند به شهرآفتاب منتقل شوند! در سال نزدیک به 80 نمایشگاه داریم که تنها حدود هشت نمایشگاه گرید C هستند.
گفته میشود 1700 میلیارد تومان هزینه ساخت این سایت شده و زیرساخت دارد! اما هنگام باران آب بالا میزند. البته من خودم قصد تهیه مجوز و فعالیت در این سایت را دارم و آمادگی آن به نفع ماست. وقتی تنها یک سایت داریم، اگر بخواهند زمان و مکان نمایشگاه ما را تغییر دهند؛ ما اختیاری نداریم. اما اگر 5 سایت باشد، ما به سایت دیگری مراجعه میکنیم. تعدد سایت به نفع ماست. اما اکنون برای شهر آفتاب باید موتور برق و سرویس بهداشتی سیار اجاره کرد، از مترو باید با تاکسی تا نمایشگاه آمد. یعنی زیرساخت مناسبی ندارد. اگر زیرساختها درست شود و با افزودن چند سالن ظرفیتها افزایش پیدا کند، ساخت سایت نمایشگاهی جدید خوب است، چون کشور به آن نیاز دارد.
بسپار- البته برای شهر آفتاب تبلیغات معکوس این است که شما گفتید. از نمایشگاههای پرجمعیت میخواهند که به این سایت جدید بیایند! (چون یکی از ابزارهای فشار انتقال نمایشگاه، ترافیک منطقه فعلی است که مرتبا به برگزاری نمایشگاه ها نسبت داده می شود.)
سپاسدار: بله، بازی جالبی است! تنها نمایشگاهی که تا به حال در شهر آفتاب برگزار شده، نمایشگاه کتاب بوده که تاکنون بیش از 11 هزار متر مربع فضای مفید اشغال نکرده است! هرچند نمایشگاه پرمخاطبی است. این پارادوکس تبلیغاتی است.
امینی: البته کاهش ترافیک یک زمانی دلیل جابه جایی نمایشگاه کتاب از نمایشگاه بین المللی به مصلی عنوان شد.
سپاسدار: این بحث دیگری است. به صراحت میگویم تاکنون هیچ تصمیمی در خصوص ترافیک گرفته نشده است. حتی با انتقال به شهر آفتاب 15 کیلومتر ترافیک ایجاد شد. همکاران من محاسبه کردهاند که ترافیک پالادیوم به مراتب بیش از ترافیک نمایشگاه بین المللی است!
انتقال نمایشگاه کتاب به مصلی نیز دلیل دیگری داشت. به دنبال ایجاد کاربری برای مصلی بودند، ابتدا هم در نظر داشتند کاربری فرهنگی به آن بدهند. نمایشگاه کتاب یک نمونه از کاربری فرهنگی است. به تدریج نمایشگاههای غیرفرهنگی نیز در آن برگزار شد. اکنون مجدد در نظر دارند تنها نمایشگاههای مربوط به امور فرهنگی را در آن برگزار کنند.
بسپار- نمایشگاههای تخصصی تاکنون از سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاهها مجوز دریافت میکردهاند. از این پس اگر نمایشگاه شهر آفتاب محل برگزاری نمایشگاههای تخصصی شود، این روند چگونه خواهد بود؟
سپاسدار: طبق برنامه سوم توسعه کلیه مجوزهای نمایشگاههای بینالمللی باید توسط سازمان توسعه تجارت صادر شود. ماده 62 بند ب برنامه ششم توسعه نیز در همین خصوص است که در مجلس بحث شد، قرار بود مجوزها به اتاقها منتقل شود که مجدد به سازمان توسعه تجارت بازگشت و اتاقهای سهگانه (اتاق اصناف، اتاق تعاون و اتاق بازرگانی) دیگر نقشی در این فرآیند ندارند. متولی اصلی صنعت نمایشگاهی، سازمان توسعه تجارت است. اما شهرداری قدرت دارد! از نگاه قانون، مجوز نمایشگاههای بینالمللی از سازمان توسعه و تجارت که زیرنظر وزرات صنعت، معدن و تجارت است باید اخذ شود.اکنون در حال مذاکره هستند که برای نمایشگاه های شهر آفتاب نیز با هماهنگی دو طرف مجوز صادر شود. اما به هرحال شهرآفتاب نیز روزی به طور کامل راه اندازی میشود و باید مجوز بگیرد و اگر سازمان توسعه تجارت مجوز ندهد و شهرداری نمایشگاه را برگزار کند، چه کسی توان مخالفت دارد؟ هرچند در حال مذاکره برای رسیدن به تعامل هستند.
بسپار-به هرحال سازمان توسعه تجارت سابقه و تاریخچه ای در برگزاری نمایشگاه های بین المللی یافته که اگر از بین رود مایه تاسف خواهد بود.
سپاسدار: بله، منابع اطلاعاتی مفیدی در سازمان توسعه تجارت مدون شده که از بین رفتن آن مایه افسوس است. اگر ماده 62 برنامه ششم تصویب میشد واقعا آسیب زننده بود و یک مرکز تحقیقات و اطلاعات مفصل نمایشگاهی پاک میشد و این موضوع به اتاقهای سهگانه منتقل میشد که اصلا حتی نمی توانند با هم یک جلسه مشترک برگزار کنند! خوشبختانه بیش از 150 نماینده مجلس به این ماده رای مخالف دادند.
رقمی: در مطبوعات مطالعه کردم که مهدی چمران ریاست شورای شهر گفته است اگر نمایشگاهی در مرکز نمایشگاههای بین المللی برگزار شود، زنجیره انسانی تشکیل میدهیم.
سپاسدار: اگر این حرف عملی شود، شورای تامین استان و شورای امنیت ملی اجازه برگزاری نمیدهد! این حرف ها صرفا نوعی فشار سیاسی است.
امینی: یکی از موضوعاتی که در شهر آفتاب لحاظ نشده، مساله هتل است. در تهران هتل مناسب پیدا نمیشود. هتلهایی در خیابان انقلاب و فردوسی وجود دارد که گاها اسکان و جابه جایی مهمان خارجی از محل هتل تا نمایشگاه مشکل است. کما اینکه در هنگام برگزاری نمایشگاه و در ساعات عصر انتقال مهمان خارجی از نمایشگاه بین المللی تا نزدیکترین هتلها مثل استقلال و آزادی مشکل است، چه رسد به سایر نقاط شهر. حال فرض کنید ساعت 5 بعدازظهر بخواهید مهمان خارجی را از شهر آفتاب به هتلش در تهران برسانید! آیا ایشان زودتر از 7 عصر به هتل میرسد؟! شهرآفتاب به هتل و زیرساخت مناسب نیاز دارد. حتی این مساله در مورد مهمانانی که از شهرستان به تهران میآیند صادق است. ما در تهران کمبود هتل داریم. این شهر به زیرساختی نیاز دارد تا در فضای پس از برجام مورد استفاده قرار گیرد.
منفرد: همینطور است. ما برای نمایشگاههای خود هتل را از یکسال پیش رزرو میکنیم و اکنون برای نمایشگاه رنگ و رزین سال دیگر برای شرکتهای خارجی حاضر هتل رزرو کرده ایم.
سپاسدار: شهرآفتاب روزی رونق میگیرد، اما اکنون به زیرساخت نیاز دارد.
علت دیگری نیز وجود دارد. شورای شهر مبالغ زیادی از بانک شهر استقراض کرده است و شهرداری به بانک شهر مقروض است. شورای شهر تصویب کرده است که بانک شهر این سایت نمایشگاهی را به قیمت 4 یا 5 هزار میلیارد تومان خریداری کند. بانک مرکزی با این موضوع مخالفت کرده است. تمام مشکل آقای چمران حل مساله استقراض شورای شهر به بانک شهر است. چون با خرید شهر آفتاب توسط بانک شهر، علاوه بر تسویه بدهی، شهرداری مبلغی نیز طلبکار میشود. بانک شهر اجازه بنگاهداری بیش از 40 درصد را ندارد. پس اگر به قیمت 4 یا 5 هزار میلیارد شهر آفتاب را خریداری کند بیش از 40 درصد نقدینگی بانک شهر وارد بنگاهداری می شود که چنین اجازه ای ندارد و یک ایراد است. ایراد بزرگ تر آنکه اگر بانک شهر 4 هزار میلیارد این سایت را خریداری کند، باید سالی 800 میلیارد تومان به سپردهگذاران خود بهره دهد. در بهترین شرایط درآمد سالیانه این سایت بیش از 60 میلیارد تومان نیست که با 800 میلیارد تومان فاصله چشمگیری دارد! ظرف دو سه سال چه اتفاقی برای بانک شهر رخ میدهد؟! مشکلات شهرداری حل، اما بانک شهر نابود میشود، سپردهگذاران میمانند و بانک مرکزی!
رقمی: بانک شهر متعلق به کیست؟
سپاسدار: شهرداری، اما استقراض کرده است.
بسپار- با توجه به فعالیت بانیان امید در حوزه نمایشگاه داری رنگ رزین به نظرم بهتر است بحث نمایشگاه رنگ و رزین را با گزارشی در مورد نمایشگاه از سوی شما شروع کنیم و سپس تحلیل سایر دوستان از این 16 سال فعالیت را بشنویم.
سپاسدار: این اطلاعات به صورت دقیق از تمامی دوره هاست. از دوره اول که مهندس رقمی، مهندس کثیریها و آقای ذبیحی کمک میکردند تا امسال. از دوره اول تا سال 88 رشد داشتیم. اما پس از آن افتی را تجربه کردیم و از سال 92 دوباره شرایط بهتر شده است.
رقمی: آمار سالهای حضور ما در قعر جدول است! (خنده)
سپاسدار: این مساله طبیعی است. دوره اول نمایشگاه، سختترین و حرفه ای ترین دوره است. در برگزاری یک نمایشگاه دو گروه داریم: برگزارکننده کسی است که نمایشگاه را تعریف و بنیان کرده و در حال ادامه دادن آن است و مجریای که موسس نیست و ممکن است فقط چند سال نمایشگاه را اجرا کند. سازمان توسعه تجارت برای موسسین حق تالیف قائل است. از دوره دوازدهم تازه توانستیم اسپانسر جذب کنیم. یعنی این شغلی است که باید پای آن نشست و کار کرد تا به ثمر برسد. همیشه گفته ام که مدیون شما سه نفر هستیم. دوره های اولیه سخت است و پس از آن که بر کار مسلط شوید، دیگر کار پیش میرود. اکنون هرساله 6-7 هزار متر مربع کمبود فضا داریم و تقریبا فضای سال آینده و مکانهایی که درخواست کننده زیادی دارد، پر شده است.
محمودی: دلیل افت سال 88 چیست؟
منفرد: در این سال یکی از سالنهای ما را ناگهان گرفتند و در مقابل سالن 14 و 15 را به ما دادند که باعث شد 4 هزار متر کنسلی و ریزش داشته باشیم.
امینی: یک موضوعی که کمتر در نمایشگاه رنگ و رزین تهران به آن توجه شده، زمان برگزاری نمایشگاه است. در دوره 10 یا 11 زمان نمایشگاه را نزدیک کریسمس انتخاب کردید. حتی میتوان گفت در ایام کریسمس بود. همچنین با توجه به شرایط سال قبل نمایشگاه و تغییر سالنها، غرفهای داشتیم که از بالا بارندگی و از دیوارهها ریزش داشتیم و در مقابل، نمایشگاه به خاطر این ریزش ما را جریمه کرد! وقتی از شرکت Lanxess در خصوص حضور در نمایشگاه پرسش کردیم، نپذیرفتند که در ایام کریسمس به ایران بیایند. البته اکنون بانیان امید متفاوت شده است. پس از آن سال تقریبا منتقد بودیم و در نمایشگاه شرکت نکردیم تا امسال که پس از سالها دوباره مشارکت داشتیم.
(ادامه دارد …)
متن کامل این مقاله را در شماره 173 ام دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در دی ماه منتشر شده است بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.