اخبار

برداشت متفاوت مسوولان و صادرکنندگان از یک تصمیم/ نرخ سود تسهیلات صادرات کاهش یافت یا افزایش؟

بسپار/ایران پلیمر می نویسد، در حالی که مسئولان سازمان توسعه تجارت معتقدند نرخ سود تسهیلات پرداختی به صادرکنندگان کاهش یافته است، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید نرخ سود تسهیلات اعطایی به صادرکنندگان عملا 3.5 درصد افزایش یافته است.


 

 

لزوم توجه به صادرات و کاهش هزینه های صادرات از خواسته‌های مکرر و جدی صادرکنندگان از دولت بوده است، لذا دولت در این خصوص مقرر کرده است تا نرخ کارمزد تسهیلات پرداختی به متقاضیان با کمک منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانکی کاهش و با کارمزد 13.5  تا 14.5 درصد به متقاضیان پرداخت شود.

* خسرو تاج: 4600 میلیارد تومان تسهیلات با سود 13.5 درصد پرداخت می‌شود 

مجتبی خسروتاج در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس درباره پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان گفت: منابع صندوق توسعه ملی حدود 2300 میلیارد تومان است که با نرخ 11 درصد در اختیار 3 بانک عامل قرار می‌گیرد و پرداخت آن در سال جاری در حال عملی شدن است. 

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: بانک‌ها نیز همین مقدار منابع (2300 میلیارد تومان) را به منابع صندوق توسعه ملی اضافه می‌کنند، اما نرخ کارمزد منابع بانکی 16 درصد است. 

وی افزود: نتیجه‌ این اقدامات، پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان با نرخ میانگین 13.5 درصد است. 

خسروتاج گفت: سال گذشته دسترسی به این نرخ‌ها بسیار محدود بوده است. 

* افزایش 3.5 درصدی نرخ سود تسهیلات به صادرکنندگان

در عین حال محمد لاهوتی در این باره به خبرنگار فارس گفت: براساس مصوبه ابلاغی معاون اول رئیس جمهور، 50 درصد از منابع بسته حمایتی برای پرداخت تسهیلات از صندوق توسعه ملی و 50 درصدی دیگر از منابع بانکی تأمین می‌شود. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: براین اساس نرخ کارمزد تسهیلات صندوق توسعه ملی 11 درصد و نرخ کار مزد تسهیلات بانک‌ها براساس مصوبه شورای پول و اعتبار 18 درصد تعیین شده که میانگین این دو نرخ برای تسهیلات پرداختی به صادرکنندگان 14.5 درصد می‌شود.  

وی افزود: اما از میانگین کارمزد تسهیلات پرداختی به صادرکنندگان در صورت ارائه ضمانت‌نامه صندوق؛ درصدی کم می‌شود و میانگین این کارمزد برای صادرکنندگان نمونه نیم درصد کاهش می‌یابد و با محاسبه این ارقام می‌توان گفت که میانگین نرخ کارمزد تسهیلات به صادرکنندگان در بانک‌های تخصصی مثل توسعه صادرات حدود 13.5 درصد و یا حتی کمتر است. 

لاهوتی گفت: میانگین نرخ کارمزد تسهیلات در سایر بانک‌ها 14.5 درصد است. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به این سوال که آیا این تسهیلات به صادرکنندگان در حال پرداخت است؟ گفت: براساس گزارشات، سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک‌های مختلف انجام شده است.

وی افزود:  بانک توسعه صادرات بیشترین منابع را از صندوق توسعه ملی دریافت کرده و بیشترین تسهیلات را هم تاکنون به متقاضیان پرداخت کرده است. 

لاهوتی بیان داشت: برخی بانک‌ها تمایلی برای شرکت در این فرآیند نداشته‌اند و برخی هم سهم خود را در مقابل منابع صندوق توسه ملی تأمین نکرده‌اند.

وی گفت: براین اساس تاکنون بانک توسعه صادرات حدود 800 میلیارد تومان تسهیلات به صادرکنندگان پرداخت کرده و علاوه بر این رقم 200 میلیارد تومان دیگر هم منابع از صندوق توسعه ملی دریافت و 200 میلیارد تومان از منابع  داخلی خود به این امر اختصاص داده است تا مبلغ 400 میلیارد تومان دیگر به صادرکنندگان تسهیلات پرداخت کند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا سال گذشته کارمزد تسهیلات پرداختی به صادرکنندگان 24 درصد بود، گفت:  سال گذشته کارمزد تسهیلات 11 درصد بود زیرا منابع فقط از صندوق توسعه ملی تأمین می‌شد و بدین ترتیب تسهیلات با کارمزد 11 درصد به صادرکنندگان پرداخت می‌شد. 

لاهوتی با بیان اینکه در سال گذشته نرخ کارمزد بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان 18 درصد بود گفت: با توجه به اختصاص منابع از صندوق توسعه ملی نرخ کارمزد از 18 به 11 درصد کاهش یافت ولی برخی بانک‌ها تا 24 درصد هم سود تسهیلات دریافت می‌کردند.

عضو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: امسال به دلیل افزایش منابع تسهیلات پرداختی به صادرکنندگان مقرر شد 50 درصد از منابع توسط صندوق توسعه ملی با نرخ 11 درصد و 50 درصد دیگر آورده بانک‌ها با نرخ مصوب شورای اقتصاد باشد که با نرخ کارمزد میانگین 13.5 تا 14.5 درصد این منابع به عنوان تسهیلات در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: نرخ سود تسهیلات نسبت به سال گذشته حدود 3.5 درصد افزایش یافته است. 

وی افزود: سال گذشته مبلغ 800 میلیارد تومان با نرخ 11 درصد تسهیلات توسط بانک توسعه صادرات به صادرکنندگان تسهیلات پرداخت شد. 

لاهوتی با تاکید بر اینکه نرخ 14 تا 14.5 درصد برای صادرات گران است گفت: اگر واقعا نرخ تورم 9 درصد است میزان نرخ بهره بانکی باید 2 درصد بیشتر  و حدود 11 درصد باشد. 

وی افزود: بهتر بود به جای افزایش منابع، تسهیلات به صادرکنندگان از همان محل منابع صندوق توسعه ملی و با نرخ کارمزد 11 درصد پرداخت می‌شد. 

* مودودی: نرخ سود در سال گذشته ۲۴ درصد بود

محمدرضا مودودی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس با تاکید بر کاهش نرخ سود تسهیلات پرداختی صندوق توسعه ملی به صادرکنندگان گفت: نرخ سود تسهیلات پرداختی صندوق توسعه ملی به صادرکنندکنندگان 24 درصد بود.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت گفت: صندوق توسعه ملی مبلغ 2300 میلیارد تومان در راستای پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان در بانک‌ها با نرخ 11 درصد سپرده‌گذاری کرده است و معادل همین مبلغ را بانک‌ها در راستای پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان با نرخ 16 درصد در نظر گرفتند که در مجموع رقم پرداختی تسهیلات بانکی به صادرکنندگان مبلغ 4600 میلیارد تومان است که سود آن هم 13.5 درصد در نظر گرفته شده است. 

منبع: فارس

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا