اخبار

بررسی اجمالی صنعت رنگ و پوشش در کشور پاکستان

بسپار/ ایران پلیمر پاکستان دومین کشور آسیای جنوبی از لحاظ جمعیت و مساحت جغرافیایی می¬باشد. با توجه به پتانسیل¬های موجود، پاکستان به¬عنوان یکی از جاذبه¬های مهم تولید کنندگان رنگ و پوشش در حال ظهور است. به¬دلیل مصرف سرانه بسیار کم پوشش¬ها در کشور پاکستان، اکثر تولیدکنندگان رنگ و پوشش نسبت به چشم اندازهای بین¬المللی میان مدت و بلند مدت صنعت این کشور خوشبین هستند. باتوجه به عملکرد قابل قبول اقتصادی داخلی این کشور در سال¬های اخیر، صنعت رنگ و پوشش رشد پایداری را تجربه کرده است. با رشد GPD به میزان 3/5 درصد برای FY2017 (بیشترین میزان در دهه گذشته) و همچنین رشد سالم در بخش ساخت و ساز، پیشرفت محسوسی در بخش تولید حاصل شده است.
جدول شماره 1- تولیدکنندگان اصلی رنگ و پوشش در پاکستان
اگرچه هیچ آمار رسمی از ارزش و حجم صنعت رنگ و پوشش در این کشور وجود ندارد ولی کارگزاران صنعت رنگ و پوشش این بازار را به میزان 306 میلیون دلار ارزش¬گذاری کرده¬اند. این صنعت در پنج سال گذشته به میزان چهار تا هفت درصد رشد کرده است. در چند سال گذشته، رشد چشمگیری در صنعت ساخت و ساز در کشور پاکستان رخ داده است و موجب گردیده که فرصت¬هایی در زمینه-های معماری و ساختمانی به¬وجود آید. با حضور نزدیک به 20 بخش سازمان یافته و حدود 110 تولید¬کننده بخش غیرسازمان یافته(غیر رسمی)، حضور تولیدکنندگان بین¬المللی از قبیل آکزونوبل، جوتون، کانسای و … را در خود می¬بیند.
پیش¬بینی می¬شود که صنعت رنگ و پوشش پاکستان به دلیل کمبود سرانه فعلی، افزایش درآمد قابل عرضه، رشد اقتصادی و کاهش چرخه بازپرداخت، در سال¬های آینده نرخ مداوم رشد را تجربه کند. تقریبا مانند سایر کشورهای منطقه آسیای جنوبی، صنعت رنگ و پوشش پاکستان بخش عظیم غیرسازمان¬یافته¬ای را در خود می¬بیند که توجه خود را به نیاز¬های مشتریان حساس به قیمت معطوف داشته است. براساس آمار، بخش غیرسازمان یافته، 34 درصد از کل صنعت را به خود اختصاص داده است که در این بخش حدود 110 تولیدکننده خرد و کوچک پوشرنگ وجود دارد. چنین تولیدکنندگانی بازارهای گسترده مناطق روستایی و نیمه¬شهری را پوشش می¬دهند، جایی که قیمت تعیین¬کننده¬ترین عامل برای خرید محصول می¬باشد. از این رو، تولیدکنندگان در بخش¬های رسمی و سازمان¬یافته نسبت به افت کیفیت محصولات ابراز نگرانی می¬کنند.

 

مترجم: مهندس بابک نظری، دانشجوی دکتری مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 210 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که درپایان اسفند ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا