اخبار

بزرگترین هیات تجاری روسیه به ایران می آید

بسپار می نویسد، ایران و روسیه به عنوان مهم ترین شرکای سیاسی در منطقه قصد دارند تا در زمینه های دیگر از جمله اقتصاد نیز روابط خود را توسعه دهند.

کشور روسیه یکی از مهمترین شرکای سیاسی ایران به شمار می رود اما  روابط دو کشور در زمینه تجاری و اقتصادی وضعیت مناسبی ندارد. به همین دلیل در سال های اخیر  دو کشور سعی کرده اند راهکارهایی برای توسعه روابط اقتصادی بیندیشند.

در سال های اخیر و به دنبال تحریم های اتحادیه اروپا بر علیه روسیه، نیاز به ارتباط بیشتر میان دو کشور احساس شد و تجار روس علاقه مندی خود را برای همکاری با بخش خصوصی ایران نشان دادند اما برخی مشکلات از جمله تعرفه ها و عدم شناخت بخش خصوصی ایران از بازار روسیه موجب شد مانع شد که سطح روابط تجاری دو کشور به سطح رضایت بخشی برسد.

اما در ماه های گذشته تلاش هایی از سوی دو کشور برای توسعه این روابط انجام گرفته است که در این راستا هیاتی متشکل از ۳۰۰ نفر و از ۱۸۰ شرکت عمده از کشور روسیه به ایران سفر کرده اند تا بطور مستقیم با بخش خصوصی و بخش دولتی ایران به گفتگو بپردازند.

حل مسائل بانکی بین دو کشور

در این راستا قدیر قیافه نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه هیات ورودی در قالب کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و فرهنگی و علمی ایران و روسیه به کشور ما سفر کرده است، گفت: موضوع کمیسیون مبحث توسعه همکاری ها در قالب کمیسیون دولتی و بخش خصوصی است که در کمیته های تخصصی موضوعات مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه روس ها در تامین مایحتاج خود در حوزه های مختلف ظرفیت های ایران را شناسایی کردند، افزود: این هیات تجاری به ایران آمده است تا شرکای تجاری خود را پیدا کرده و در بخش های مختلف انتقال تکنولوژی همکاری کنند.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه موضوع انتقال تکنولوژی و تامین نیازهای کشور روسیه در این جلسات مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: در همایشی که به این منظور برگزار می شود، بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ فعال اقتصادی کشور حضور دارند و به بررسی و آسیب شناسی  روابط دو کشور می پردازند همچنین در انتها راهکارهایی برای توسعه روابط پیشنهاد خواهد شد.

 

این فعال بخش خصوصی در خصوص جایگزینی روبل و ریال در معاملات بین دو کشور، اظهار داشت: با توجه به اینکه عمده درآمد هر دو کشور از محل نفت و گاز و مواد خام است و قیمت این مواد هم تحت تاثیر بازارهای جهانی است بنابراین ارزش پول ملی هر دو کشور از بازارهای جهانی تاثیر می گیرد.

قیافه با اشاره به اینکه پول ملی دو کشور وابسته به ارز آمریکا است و از این پول تاثیر می گیرد، گفت: هر دو کشور از ثبات اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند و اقتصاد آنها فراز و نشیب زیادی دارد بنابراین اینکه از پول ملی دو کشور در مبادلات استفاده شود، کار را سخت می کند.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا