اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ بسته بندی: مواد کمتر و بازار بزرگتر

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر محققان در تلاشند که از طریق قالب های چند حفره ای، بهبود سرعت و کیفیت، خودکار سازی و اسفنجش، باعث افزایش کاربردهای قطعات با دیواره نازک بشوند. در این مقاله پیشرفت ها در این حوزه آورده شده است.

بازار جهانی برای ظروف پلاستیکی دیواره نازک جلوتر از رشد اقتصادی کلی به گسترش خود ادامه می دهد. بین سال های 2018 و 2026 افزایش سالیانه حدود 5/6 درصد تخمین زده شده است. وزن سبک از این جهت که مطلوب مشتری بوده و باعث تولید اقتصادی و البته ماندگاری (sustainability) بیشتر می شود،  از اهمیت خاصی برخوردار است. تولیدکنندگان در زمینه تجهیزات قالب گیری، قالب ها، مواد پلاستیکی و فناوری های فراورش، همگی در تلاشند تا در قالب گیری با دیواره نازک به موفقیت دست یابند.
شرکت Stack Systems که برای انواع مختلف بسته بندی ها، قالب های بزرگ چند حفره ای را تولید می کند در نمایشگاه K2019 در دوسلدورف آلمان از یک ظرف مستطیل شکل 500 گرمی 1×4 TRIM IML که در دستگاه ترکیبی (هیبریدی) 4500 کیلونیوتنی شرکت BMB از طریق فرایند اسفنجش Mu-Cell شرکتTrexel تولید می شود، رونمایی کرد. قالب توسط فناوری KoolTrack شرکتStackTeck بهینه شده و دارای کانال های خنک کننده هم شکل با گلویی، درونه و سرپوش مغزی می باشد.
به گفته شرکتStackTeck ، این ظرف IML (برچسب گذاری شده درون قالب) دارای یک برچسب سه طرفه (از شرکت Verstraete که IML آن توسط شرکت Machine Pages خودکار شده است) است و با ترکیب دو فناوری موثر وزن بسیار سبک برای کاربردهای با دیواره نازک، نسبت به یک ظرف با دیواره نازک معمول، 20 درصد سبک تر است. ضخامت دیواره برابر با 25/0 میلی متر و زمان چرخه 5/4 ثانیه بود.
به منظور ایجاد مجموعه ای از فناوری های موثر، کاربردی و سبک سازی وزن برای مشتریان از منابع مهندسی متعدد قابل توجهی استفاده شد تا در رابطه با چالش های مربوط به ماندگاری یاری بخش باشد.
دستگاه شرکت BMB، دستگاه eKW45HP/2200 ، یکی از سری های جدید دستگاه های HP شرکت بود. به گفته شرکت، این دستگاه به طور کاملا سفارشی برای تولید ظروف مستطیل شکل با دیواره نازک، با فناوری های IML و MuCell تولید شد.
به گفته BMB، دستگاه های جدید HP نسبت به قبل سریع تر و دقیق تر هستند و هم چنین بر اساس دیدگاه Industry 4.0 با در نظر گرفتن یکپارچگی و به هم پیوستگی طراحی شده اند. مدل eKW45H/2200 دارای واحد نرم سازی (plasticisation) و تزریق الکتریکی در زیر انباشتگر (accumulator) بوده و توسط یک شیر Moog دوفرمان یار کنترل می شود. موتورهای گشتاور مستقیم روی واحدهای نرم سازی و گیره (clamping) استفاده شده و مستقیما با حرکت های چرخشی پیچ و لولا بدون استفاده از تسمه یا جعبه دنده جفت می شوند.

به گفته شرکت Trexel، سامانه P-300 SCF برای کاربردهای بسته بندی با دیواره نازک از نیتروژن در مذاب پلاستیک در ماردان MuCell مدل TDM (دارای بخش تزریق نیتروژن در سر) جدید خود استفاده می کند. این کار امکان ظرفیت نرم سازی بیشتر با کیفیت مذاب خوب را فراهم می کند. این سامانه از تزریق کننده SCF با فشار زیاد استفاده می کند که باعث حذف صفحه اطمینان متداول می شود. سامانه MuCell از طریق VNC(محاسبه گر شبکه مجازی) به یک کنترل گر دستگاه نیز متصل می شود و از این طریق برای کاربر این امکان را فراهم می کند که ورودی را با استفاده از این کنترل گر تغییر دهد.
از دستگاه اسفنج ساز فیزیکی MuCell شرکت Trexel نیز در نمایشگاهK2019 رونمایی شد. با این دستگاه از پلی لاکتیک اسید لیوان شیشه گون شامپاین تولید می شد. شرکت Trexel خاطرنشان کرد که در فرایندهای استاندارد قالب گیری PLA، رایج است که در قطعات دیواره نازک، تزریق ها (shots) ناقص باشد، زیرا سیالیت PLA بسیار کم است. شرکت Nissei یک فناوری جدید برای اختلاط دی اکسید کربن  ابربحرانی درون PLA مذاب برای بهبود سیالیت مواد ارایه کرد. به ادعای این شرکت، این روش قالب گیری تزریقی، ساخت نازک ترین ظروف (65/0 میلی-متر) در کنار شفافیت بسیار زیاد را امکان پذیر ساخته است.

برگردان: مهندس مریم نیک پور
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 218 ماهنامه بسپار که در اواسط اذر ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا