اخبار

بطری و سایر ظروف پلیمری برای عرضه مواد غذایی وجود ندارد!/ دستور وزارت صنعت برای ساماندهی بازار

بسپار/ ایران پلیمر وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستوری به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خواستار نظارت و جلوگیری از فروش پریفرم و سایر ملزومات پلاستیکی با قیمت‌های حاشیه‌ای بازار توسط تولید کنندگانی شده است که مواد را از طریق بورس خریداری می‌کنند.

 درحالی کمبود بطری برای بسته‌بندی مواد غذایی اعم از آب معدنی و آشامیدنی، روغن، نوشابه و ماءالشعیر برای این صنایع دردساز ساز شده که به گفته تولیدکنندگان این بخش آن ها را با بحران مواجه کرده است و محصول تولید شده، ظرف برای بسته‌بندی و عرضه در بازار  به مقدار کافی وجود ندارد!

مواد اولیه مورد استفاده در صنعت آب معدنی و آشامیدنی، صنعت روغن، لبنیات، نوشابه، ماء الشعیر، مواد شوینده و…قیمت‌شان نسبت به پارسال ۲.۵ برابر شده است؛ موضوعی که تولیدکنندگان را به فکر برده که تولید دیگر برایشان توجیه اقتصادی ندارد. هرچند مواد تولیدی متعلق به پتروشیمی‌ها به ویژه مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان کاهش یافته اما ظاهرا تعدادی متخلف نیز با استفاده از رانت در حال سودجویی هستند و این مواد را با قیمت بالا در بازار آزاد عرضه می‌کنند.

در این میان صنایع غذایی و دیگر صنایع وابسته به این بخش به عنوان مشتری این ظروف و بطری‌ها برای بسته‌بندی محصولات خود نیز با مشکل مواجه شده‌اند و  ظرفی برای بسته‌بندی و عرضه محصول‌شان ندارند یا به سختی و با افزایش قیمت این نیاز صنعت را تامین می‌کنند.

دو هفته پیش مدیر کل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به مدیر کل نظارت بر کالاهای غیر فلزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خواستار “نظارت و جلوگیری از فروش پریفرم و سایر ملزومات پلاستیکی با قیمت‌های حاشیه‌ای بازار توسط تولید کنندگانی شده ند که مواد را از طریق بورس خریداری می‌کنند”.

این‌ در حالی است که لیست تولیدکنندگان پریفرم که از شرکت بورس کالای ایران خرید می‌کنند نیز اخذ و تهیه شده است؛ بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درخواست کرده ضمن نظارت کامل بر فعالیت واحدهای تولیدکننده پریفرم گزارش مربوطه را به اداره کل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت و کارگروه ساماندهی عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی منعکس کند.

تصویر نامه ارسالی وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

 

منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا