اخبارمقالات

اختصاصی بسپار/ تبادل فناوری: رفع مشکلات آمایش سطح

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر 5 سال قبل مطلبی تحت عنوان “پوشش های پودری را سرزنش نکنید” نوشتم. مطلب بیان گر کیفیت بالای پوشش های پودری (با اعمال و پخت مناسب) بوده و دلیل اصلی عدم موفقیت آن ها در محل اجرا، به دلیل آمایش نامناسب سطح و مشکلات مربوط به زیرایند است.
در این متن به چگونگی آمایش سطح به منظور دست یابی به عملکرد مطلوب پوشش های پودری پرداخته خواهد شد.

ضرورت پیش آمایش:
بخش اعظم پوشش های پودری بر روی زیرایندهای فلزی اعمال می شود. ماهیت و طبیعت زیرایند فلزی نوع پاک کننده و فرایند آمایش را تعیین می کند. کیفیت سطح فلز قبل از اعمال، نقش به سزایی در دست یابی به چسبندگی و مقاومت به خوردگی بالا، ایفا می کند. فرایند کلی آمایش فلز قبل از اعمال، تحت عنوان پیش آمایش شناخته شده و شامل چندین مرحله از جمله پاک کردن، شست و شو، تبدیل شیمیایی، شست وشوی بیشتر و اغلب، مهر و موم کردن نهایی است.

سمباده زدن
چنان چه سطح فلز اکسیدشده باشد و یا توسط لایه ی نورد پوشیده شده باشد، ممکن است نیاز به زدودن این مواد توسط سمباده قبل از انجام پیش آمایش شیمیایی باشد. سمباده زدن معمولا با پرتاب ساینده همراه است. بسته به نوع فلز، ماده و موادی که باید زدوده شوند، ساینده ها، مواد معدنی سخت مانند اکسید آلومینیوم، کاربید سیلیکون، شیشه خردشده و یا گوی های شیشه ای هستند. در مورد زیرایندهای نرم تر مانند برخی از آلیاژهای آلومینیوم، ساینده های غیر معدنی مانند پلاستیک ها، ساچمه های فولادی و یا پوست گردو استفاده می شود.
تمیزبودن سمباده ها بسیار مهم است. سمباده زدن زیرایندهای آلوده نیازمند تعویض مداوم ساینده ها است. تعویض ساینده ها قبل از اینکه مملو از مواد آلوده شوند، امری ضروری است. ساینده های آلوده، آلودگی را به نحوی وارد زیرایند کرده که حذف مجدد آن بسیار دشوار است.

مترجم: مهندس معصومه کاویانی دارانی، دانشجوی دکتری مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 222 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار  که در فروردین ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا