اخبار

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی: تحریم‌ها قدرت چانه‌زنی در تجارت را کاهش داد/ باید از حالت جزیره‌ای خارج شویم

بسپار/ ایران پلیمر نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی اظهار داشت: با وجود تحریم‌ها، صادرات محصولات غیرنفتی کشور مشتریان محدودی خواهد داشت چراکه شاید همه کشورها راغب به کار با ما نباشند، صادرات نفت نیز با مشکل انجام می‌شود. در مورد واردات هم کالاهای مورد نیاز را باید از فروشندگان خاصی تامین کرد. به طور کلی قدرت چانه زنی برای فروش و خرید کاهش پیدا می‌کند.

عباس آرگون درباره تاثیر لغو احتمالی تحریم‌ها بر اقتصاد کشور اظهار کرد: یکی از عوامل مهمی که در اقتصاد ما تاثیر می‌گذارد موضوع تحریم‌ها است، این موضوع هم مراودات را مشکل کرده و هم تامین مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز کشور را با چالش مواجه کرده است. صادرات نفت نیز آنطور که باید رخ نمی‌دهد و با مشکل مواجه کرده که باعث کاهش درآمدهای دولت شده است. علاوه بر این مساله هزینه‌های جابجایی پول که به کشور تحمیل می‌شود نیز موضوع حائز اهمیتی است.

وی افزود: با وجود تحریم‌ها صادرات محصولات غیرنفتی کشور، مشتریان محدودی خواهد داشت چراکه شاید همه کشورها راغب به کار با ما نباشند، صادرات نفت نیز با مشکل انجام می‌شود. در مورد واردات هم کالاهای مورد نیاز را باید از فروشندگان خاصی تامین کرد. به طور کلی قدرت چانه زنی برای فروش و خرید کاهش پیدا می‌کند.

آرگون با اشاره به منابع ارزی خارج از کشور گفت: از سوی دیگر دسترسی به منابع کشور در خارج کشور مشکل است. شاهد بودیم که کشور برای دسترسی به منابع خود حتی برای خرید دارو نیز با مانع مواجه بود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه تصریح کرد: می‌توان گفت همه این موضوعات به تحریم‌ها مربوط می‌شود. اگر تحریم‌ها برداشته شود، کشور می‌تواند دوباره به جامعه جهانی بازگردد و با کشورهای بیشتری مراوده داشته باشد. ریسک‌های تجاری کاهش پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر تاثیر عوامل داخلی بیان کرد: البته نباید گفت که مشکلات اقتصادی کشور تنها ناشی از تحریم‌ها است. بخشی از آن مربوط به موضوعات داخلی می‌شود که به طور همزمان باید اصلاح شده و زیرساخت‌های تعامل با جهان فراهم شود. علاوه بر تلاش برای دیپلماسی فعال در تجارت خارجی، در حوزه مسائل داخلی نیز باید اقداماتی صورت بگیرد.

آرگون همچنین اضافه کرد: با توجه به نام‌گذاری سال و موضوع رفع موانع و پشتیبانی‌ها این مساله نیز بسیار موثر است. موانع پیش روی بخش‌های مولد اقتصادی باید برداشته شده تا افراد بتوانند در حوزه‌های اقتصادی مولد به نحو بهتری کار کنند، منابع و نقدینگی به سمت این بخش‌ها هدایت شوند و بخش‌های واسطه‌ای که تاثیر عمده‌ای بر اشتغال و رشد اقتصادی ندارند به سمت بخش واقعی اقتصاد حرکت کنند. امیدواریم که مذاکرات به رفع تحریم‌ها منجر شود تا گشایش‌های بیشتری را در حوزه‌های اقتصادی خود داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد علت‌های کاهش چشمگیر صادرات از سال 90 تاکنون گفت: بخش عمده علل کاهش تجارت خارجی ما، تحریم‌ها است. در یک و نیم سال اخیر مساله کرونا هم در این موضوع موثر بوده است. از آنجا که تحریم‌ها محدودیت‌های زیادی را ایجاد می‌کند، شاید نداشتن دیپلماسی فعال هم در این موضوع تاثیرگذار باشد. فاکتور موثر دیگر، عدم توجه به صادرات کالاهای غیرنفتی و همینطور تولیدات صادرات‌محور است.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: این عوامل در صورت وجود می‌توانند تجارت خارجی کشور ما را بهبود ببخشند. در این بازه زمانی که تحریم‌ها روی صادرات نفت تاثیر زیادی داشت منابع ارزی کشور تحت تاثیر قرار گرفت. از طرف دیگر مدیریت واردات هم صورت گرفت، با توجه به اینکه بخشی از مواد اولیه کالاهای صادراتی ما، وارداتی است کاهش واردات این کالاها به کاهش صادرات هم می‌انجامد. بنابراین عمده‌ترین دلایل کاهش صادرات کشور، تحریم‌ها، شیوع بیماری کرونا، سیاست‌گذاری داخلی و نداشتن دیپلماسی فعال اقتصادی است.

وی با اشاره به راه‌های پیش روی کشور برای جلوگیری از اتفاقات مشابه سال‌های قبل بیان کرد: ما به هر میزان که بتوانیم اقتصاد کشور را به اقتصاد جهانی پیوند بزنیم، در گام اول تحریم‌ها به سختی اتفاق می‌افتد چراکه منافع کشورها درگیر می‌شود و در گام بعدی تاثیر کمتری خواهد داشت. هر چقدر بتوانیم کشور را از حالت جزیره‌ای خارج کنیم و خود را به اقتصاد جهانی پیوند بزنیم تحریم‌های کمتری را در ادامه خواهیم داشت.

 

ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا