اخبار

تحلیل مهدی پورقاضی از پیش بینی 5.8 درصدی رشد اقتصاد ایران در سال 2016

بسپار به نقل از صدای اقتصاد می نویسد، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران بر این باور است که تحقق رشد اقتصادی 5.8 درصدی دور از دسترس نیست اما تنش های سیاسی اخیر در منطقه این کار را بسیار سخت کرده است.


بسیاری از نهادهای بین المللی در تازه ترین گزارش های خود، روزهای خوبی را برای اقتصاد ایران پیش بینی می کنند. بانک جهانی پیش بینی کرده است که در سال 2016، رشد اقتصادی ایران عدد 5.8 درصدی را تجربه خواهد کرد و سالانه 700 هزار بشکه صادرات به سبد صادراتی خود اضافه کند. این گزارش موسوم به «دورنماهای اقتصادی جهان» همچنین رشد اقتصادی ایران در سال 2015 را 1.9 درصد برآورد کرده است که با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و افت شدید قیمت نفت غیر واقعی به نظر می رسد. مهدی پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در گفت وگو با صدای اقتصاد تازه ترین پیش بینی بانک جهانی را تحلیل کرده و به تشریح تحقق یا عدم تحقق این درصد از رشد اقتصادی پرداخته است که در ادامه می خوانید.

 

تازه ترین پیش بینی بانک جهانی در مورد رشد اقتصادی از دیدگاه برخی از تحلیلکران اقتصادی کمی خوشبینانه به نظر می رسد. نظر شما در این مورد چیست؟

به نظر من پیش بینی تازه ای که بانک جهانی از نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 2016 انجام داده، قابل تحقق است اما پیش شرط های هم دارد. اگر همه مسائل به آرامی و خوبی پیش رود می توان به این نرخ رشد اقتصادی را در قابل دسترس دانست. اما این اگری که از آن نام می برم اما و اگر بسیار بزرگی است. چرا که در طول دو هفته اخیر جنجال های که در سفارت عربستان به وجود آمد و تاثیراتی که این اتفاق بر نوع تعامل ما با کشورهای همسایه ایفا کرد کمی نگران کننده به نظر می رسد. روابط دیپلماتیک ما تحت تاثیر این جریان قرار گرفته و به نوعی می توان گفت که بهم ریخته است. این بهم ریختگی ها امتیازهای منفی برای روابط سیاسی و به دنبال آن برای روابط اقتصادی مان در پی خواهد داشت. امتیازهای منفی که خواه ناخواه رشد اقتصادی ما را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.

 

بنابراین شما چشم انداز مناسبی برای این پیش بینی نمی بینید؟

بله. البته این در حالی است که درمورد افزایش رشد اقتصادی کشور به دو عامل داخلی و خارجی اعتقاد دارم. باز هم تاکید می کنم که اگر فضای داخلی و خارجی کشور آرامش باشد، رسیدن به این رشد به هیچ عنوان غیر ممکن نیست، در صورتی که روابط مان با کشورهای همسایه را حفظ کنیم و تشویشی ایجاد نشود. با این حال هم در داخل و هم در خارج کشور، عواملی هستند که مانع رسیدن به این رشد خواهند شد. بنابراین این این جهت برای تحقق رشد 5.8 درصدی در سال 2016 مردد هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا