اخباراخبار ویژه

روایت نقش آفرینی صنعت ارزآور پلیمر در اقتصاد کشور، در نخستین همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری

بسپار / ایران پلیمر دکتر مسعود جمالی، رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در نشست خبری همایش صادرات صنایع پلیمری ایران با اشاره به اینکه صادرات این صنایع طی سال های گذشته بین صنعت اول تا سوم صادراتی کشور بوده گفت: صنایع پلیمر در سال گذشته با یک میلیارد و 31 میلیون دلار صادرات، صنعت پیشتاز صادراتی صنایع کشور بوده و همین ظرفیت موجود، باعث شد ما با برگزاری همایش، این موفقیت و ارزآوری در زمینه صادرات و اشتغال را به همکاران و صنعتگران این عرصه و مسئولان معرفی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برخلاف برخی تبلیغاتی که برای مصرف کیسه های پلاستیکی در جامعه شاهدیم، باید به این موضوع نیز توجه کرد که این صنعت در حوزه‌هایی مثل صادرات و همچنين حوزه بهداشت و درمان برای مقابله با پاندمی کرونا صنعتی پیشران بوده است.

عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران افزود: در همین راستا پس از برگزاری جلسات متعدد تصمیم گرفته شد که اولین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری را با ۴ محور برگزار کنیم.

جمالی ادامه داد: همزمان با این همایش، رویداد تقدیر از صادرکنندگان پویا در صنایع پلیمری نیز برگزار می شود.
این در حالیست که هرساله بین صادرکنندگان نمونه استانی و ملی حضور صادرکنندگان صنعت پلیمر را شاهدیم، با این حال تصمیم گرفته شد در کنار صادرکنندگانی که حجم صادرات بالایی دارند، از صادرکنندگانی که در بخش صادرات خود پویا هستند، تقدیر شود چرا که پویایی صادرکننده جدا از حجم صادرات برای ما مهم است.

 

سهم 1.5درصدی صنعت پلیمر از تولید ناخالص داخلی کشور

دکتر رضا توفیقی، دبیر علمی همایش نیز در ابتدای این نشست توضیح داد: صنعت پلیمر ایران 1.5 درصد از سهم تولید ناخالص داخلی و 3.6 درصد از اشتغال را در بر می گیرد که نشان می دهد این صنعت اشتغال آفرین است.

وی ادامه داد: 4.5 درصد از سهم صادرات غیر نفتی نیز در این صنعت شکل می گیرد که نشان می دهد از 110 کد آیسیک زیر مجموعه طبقه بندی های اقلام صنعتی، صنعت پلیمر به تنهایی 4.5 درصد از سهم صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص می دهد و در نهایت تراز ارزی صنعت مثبت است.

توفیقی خاطر نشان کرد: تراز ارزی همان تفاضل درآمد حاصل از صادرات صنعت و مصارف ارزی مورد نیاز برای ماشین آلات است که با وجود نیاز بالای این صنعت به تکنولوژی و ماشین آلات، شاهد آن هستیم که همچنان برای کشور ارزآوری قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: در نتیجه این ضرورت ایجاد شد که در حوزه صنایع پلیمری مجموعه ای از اقداماتی را ساماندهی کنیم که به تشویق بیشتر فعالان صنعت پلیمر در جهت صادرات بینجامد.

به گفته توفیقی، وقتی یک واحد تولیدی، صادراتی می شود به همان اندازه صادرات می تواند از مزیت مقیاس سود ببرد، به عبارت دیگر بخشی از هزینه سربار تولیدی واحد صنعتی که در حوزه صادرات به کار رفته، بین کالاهای صادراتی و کالاهای عرضه داخلی سرشکن می شود. به بیان دیگر صادرات با کاهش قیمت تمام شده محصول، مزیت رقابتی واحد صنعتی را بهبود می دهد و هدف از برگزاری این همایش نیز این است که به رشد و موفقیت و توسعه واحدهای صنعتی کمک شود.

 

صادراتی شدن واحدهای تولیدی برابر است با ایجاد توان رقابتی در داخل و خارج کشور

دبیر علمی همایش گفت: هرگاه واحدهای صنعتی ما بیشتر درگیر فعالیت های صادراتی شده و اقدام به فعالیت های صادراتی کنند برای آن ها چه در داخل و چه در خارج از کشور توان رقابتی ایجاد خواهد شد؛ چرا که با افزایش تیراژ تولید و تیراژ فروش قیمت تمام شده کالا کاهش خواهد یافت و به این ترتیب واحد صنعتی می تواند هم در بازار داخل و هم در خارج به موفقیت بیشتری برسد.

توفیقی ادامه داد: نکته دوم این است که افزایش صادرات باعث می شود واحد صنعتی در مقابل مخاطرات ناشی از قاچاق یا واردات کالا مصون بماند چرا که به این ترتیب با وجود کاهش قیمت تمام شده امکان عرضه کالای خود را در آن برهه با قیمت پایین تر از کالای وارداتی رسمی یا قاچاق دارد و جلوی آسیب این رقابت نابرابر را می‌گیرد.

وی افزود: از این رو برای همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری ۴ محور در نظر گرفته ایم تا در روزهای ١۴ و ١۵ تیر ماه سال جاری در دو روز متوالی در دو بخش سخنرانی و کارگاه های آموزشی در خدمت مخاطبین برنامه باشیم.

توفیقی با اشاره به محور اول مبنی بر معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های صادراتی محصولات پلیمری ایران، گفت: در زمینه شناخت فرصت های صادراتی به شرکت ها، عملا با اطلاع رسانی درست مخاطبین را از ورود به ریسک های ناشی از اطلاعات ناکافی مصون میداریم. بر این اساس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران به عنوان یک تشکل تلاش می کند با اطلاع رسانی و آموزش درست شرکت های پلیمری را از ریسک های ناشی از نقص اطلاعات مصون بداریم.

دبیر علمی همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری با اشاره به محور دوم همایش یعنی بررسی بازارهای هدف و شناسایی بازارهای جدید صادراتی گفت: یکی از بخش های هزینه بر برای واحدهای تولیدی، شناسایی بازار هدف و صرف هزینه وزمانی است که باید برای شناسایی بازار هدف انجام دهد. امیدواریم با تکنیک ها و روش هایی که در این همایش آموزش می دهیم، بتوانیم شرکت ها را در جهت شناسایی بازارهای جدید با موفقیت بیشتر همراه کنیم.

توفیقی به محور سوم با عنوان آشنایی با قوانین و مشوق های قانونی و شناسایی موانع موجود در توسعه صادرات صنایع پلیمر اشاره کرد و گفت: کشورهای مختلف در حیطه حاکمیت برای موضوع صادرات مشوق هایی را در نظر می گیرند و اطلاع درست از این مشوق ها می تواند به توسعه صادرات کمک کند. یکی از مهم ترین این مشوق ها موافقت نامه های دوجانبه و چندجانبه ایران با کشورهای دیگر است.

و افزود: در این راستا در این همایش تلاش می شود شرکت ها از ظرفیت هایی که این قبیل موافقت نامه ها ایجاد می کنند، مطلع شوند.

توفیقی ادامه داد: اخیرا ایران با اتحادیه اوراسیا موافقت نامه تجارت ترجیحی امضا کرده و بخش قابل توجهی از اقلامی که مشمول ترجیح است، یعنی بیش از 60 درصد اقلامی که در این موافقتنامه مورد توافق قرار گرفته مربوط به صنایع پلیمر و پلاستیک است و اگر فعلان اقتصادی ما از این امتیاز آگاه باشند، می‌توانیم بازار 4.5 میلیارد دلاری اوراسیا را بدست بگیریم.

وی افزود: موضوع مهم دیگر بازار کشور پاکستان است که سالانه قریب به 2 میلیارد دلار واردات محصولات پلاستیکی دارد و ما با این کشور 20 سال است موافقتنامه تجارت ترجیحی داریم.

توفیقی خاطر نشان کرد: در نتيجه، ما در تعامل با دستگاه‌های حاکمیتی باید تلاش کنیم در بازبینی موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و پاکستان، محصولات پلیمری هم مشمول تخفیف تعرفه شوند.

به گفته توفیقی در حال حاضر 330 تعرفه در این موافقتنامه وجود دارد اما محصولات پلیمری در سال 81 خیلی مورد توجه قرار نگرفت و امیدواریم در بازبینی کنونی به این موضوع بپردازیم.

دبیر علمی همایش توضیح داد: در کنار مباحث مربوط به زیرساخت ها حقوقی مشوق برای توسعه صادرات تلاش می کنیم سایر مشوق ها از جمله کمک به شرکت در نمایشگاه ها و اعزام و پذیرش هیات های تجاری نیز توسط نهادهای حاکمیتی ایجاد شود.

توفیقی در خصوص EMC نیز خاطر نشان کرد: شرکت‌های مدیریت صادرات سازوکارهایی هستند که در دنیا از آنها زیاد استفاده می‌شود اما در ایران از ظرفیت این شرکت ها خیلی خوب استفاده نمی کنیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه انجمن ملی در زمینه تشکیل شرکت های مدیریت صادرات تجربه خوبی دارد، گفت: این شرکت ها به صورت تجمعی و یکپارچه مطالعات بازار، بررسی های حقوقی، زیرساخت های مربوط به انعقاد قراردادها، عملیات گمرکی، نقل و انتقالات پول و… را می‌تواند تسهیل کند.

در ادامه این نشست، جمالی در خصوص بازارهای صادراتی منطقه گفت: متاسفانه ما وابسته به یکی دو کشور عراق و افغانستان در منطقه شده ایم و این می تواند برای توسعه پایدار تهدیدی در حوزه صادرات محسوب می شود، به خصوص اگر تحولات سیاسی و اقتصادی رخ دهد به چالش می‌خوریم، بنابراین باید روی شناسایی بازارهای جدید مثل اوراسیا و پاکستان تلاش کنيم.

دبیر کل همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری با بیان محور چهارم مبنی بر نقش تشکل ها و شرکت‌های مدیریت صادرات(EMC) در توسعه پایدار صادرات محصولات پلیمری خاطر نشان کرد: آشنایی بیشتر با قوانین موجود برای رفع تعهد ارزی، برندینگ و ثبت برندهای بین المللی و… از جمله اهداف این همایش است.

وی در خصوص انتخاب صادرکنندگان پویا وتقدیر از آن‌ها در این همایش بیان کرد: معیارهای ارزیابی صادرکنندگان پویا در این رویداد شامل رشد میزان صادرات شرکت ها در سال 97 تا 99، ساختار صادراتی شرکت ها، حفظ تنوع بازارهای صادراتی برای سال های 97 تا 99 و ورود به بازارهای جدید در سال 99 و عضویت در تشکل های زیرمجموعه انجمن ملی و یا تشکل های صادراتی می شود و گستره اقلام صادراتی در دسته محصولات پلیمری هستند.

وی خاطر نشان کرد: پس از پایان ثبت نام هم کمیته داوران متشکل از نمایندگان سازمان توسعه تجارت، کمیسیون توسعه صادرات غیر نفتی اتاق ایران، کنفدراسیون صادرات ایران و نهادهای ذیربط به ارزیابی اطلاعات صادرکنندگان خواهند پرداخت.

 

جمالی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری صدای دیپلماسی در خصوص مقابله با برخی انحصارات دولتی و قوانین مانع زا در مسیر صادرکنندگان و نقش تشکل ها در این خصوص گفت: تشکل ها و انجمن ها در همه جای دنیا و در ایران تمرکز خود را بر دو مساله توانمندسازی اعضا و اصلاح قوانین و مقررات می گذراند و انجمن ملی، کنفدراسیون صادرات و کمیسیون توسعه صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی ایران همواره به دنبال جاده زنی ها بودند و شناسایی موانع موجود یکی از مسائلی است که در این همایش به آن پرداخته می شود، مشکلات صادرات تنها در حوزه پلیمر نتس و از سال 97 به بعد گریبانگیر کشور بود و البته بخش دیگر آن هم عملکرد نادرست دولتی از جمله بخشنامه های خلق الساعه ای بود که مرتبا یکدیگر را نقض می کردند و این چالش بزرگی در سال 97 ایجاد کرد.

 

وی افزود: در حقیقت بخشی از این موانع به دولت و شراط محاطی جامعه برگشته و بخش دیگر آن مربوط به ناآگاهی برخی فعالان و صادرکنندگان بود که همین باعث می شد خیلی از صادرکنندگان از امتیازات موجود نیز اطلاع نداشته باشند.

 

جمالی در خصوص مالیات صادرکنندگان نیز توضیح داد: متاسفانه با وجود گذشت دو سال از سال 97، معافیت مالیاتی کسانی که در سال 97 رفع تعهد ارزی خود را انجام نداده و سال99 آن را انجام دادند، سلب شده و آن ها مکلف به پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده صادراتی خود هستند که این موضوع آسیب جدی به صادرات می زند.

 

رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر خاطر نشان کرد: خوشبختانه رویه وزارت صمت در سال گذشته تغییر کرد و با کمک سازمان توسعه تجارت در مسیر اصلاح بخشنامه ها علیرغم مقاومت بانک مرکزی قدم برداشتند.

 

وی همچینین توضیح داد: در حوزه کشورهای CIS، در دو کشور ارمنستان به واسطه مشکلات سیاسی که با ترکیه به عنوان رقیب جدی ما در این صنعت است و کشور آذربایجان توانستیم عملکرد صادراتی خوبی داشته باشیم و رتبه اول را در صادرات کد 39 در ارمنستان و رتبه دوم را در کشور آذربایجان کسب کنیم و البته می توانیم با استفاده از تعرفه های ترجیحی، در سایر کشورهای این حوزه مثل قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان نیز سقف بازار صادراتی صنعت پلیمر را افزایش دهیم.

 

این فعال اقتصادی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری سهام انرژی در خصوص مشکلات مربوط به نقل و انتقالات مالی در دوران تحریم توضیح داد: سیستم های رسمی نقل و انتقالات بانکی از کشورهای همسایه به ایران وجود ندارد و معمولا از کشورهای ثالث و یا از صرافی های مجازی که با هماهنگی بانک مرکزی در کشورها وجود دارند، این انتقالات انجام می‌گیرد.

 

جمالی در پاسخ به سوال خبرنگار انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در خصوص هیات داوران رویداد تقدیر از صادر کنندگان گفت: نمایندگانی از کنفدراسیون صادرات ایران کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران، نمایندگان اتاق های مشترک بازرگانی، انجمن ملی صنایع پلیمر و سازمان توسعه تجارت در هیات داوران برای ارزیابی صادرکنندگان حضور دارند.

 

دبیر کل همایش در پاسخ به خبرنگار برنا در خصوص برد بین‌المللی همایش، امتیازات محصولات پلیمری ایران برای کشورهای دیگر و فرصت بازگشت ارز صادراتی توضیح داد: طبق اعلام بانک مرکزی صادرکنندگان موظفند طرف مدت ۴ ماه از تاریخ صادرات، ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند البته با توجه به فصلی بودن فروش برخی اقلام ممکن است نیاز به زمان بیشتری برای بازگشت ارز صادراتی باشد.

 

وی ادامه داد: ۴ اتاق بازرگانی مشترک عمان، قزاقستان، ترکیه و امارات و همچنین رایزنان بازرگانی و انجمن های متناظر در سایر کشورها از جمله ایتالیا، چین، فرانسه و ترکیه در حال رایزنی برای حضور در کارگاه‌های این همایش هستیم.

 

جمالی در خصوص مزیت صادراتی محصولات پلیمری ایران با اشاره به دسترسی به بازارهای منطقه ای خاطر نشان کرد: رقیب جدی ایران در کالاهای ساخته شده در منطقه از نظر تکنولوژی و مقیاس تولید، ترکیه است اما وضعیت جغرافیایی و مرزهای متعدد کشور ما به عنوان امتیاز نسبت به سایر کشورهاست. همچنین علیرغم همه مشکلاتی که در تایمن مواد اولیه است، تولید این مواد در کشور نیز می تواند یکی از مزیت های ایران باشد در صورتی که میزان عرضه مواد و قیمت های فروش در داخل نیز به حالت مطلوب برسد.

وی در پایان تاکید کرد: در سال 99 در اوج تحریم ها و با وجود تمامی مشکلات بیش از یک میلیارد و 39 میلیون دلار صادرات داشته باشیم، البته این عدد بسیار بزرگتر است چون سهم اقلام پلیمری در بسته بندی سایر کالاهای غیر پلیمری صادراتی محاسبه نمی‌شود.

 

بیشتر بخوانید: اختصاصی بسپار/گفت و گو با دکتر مسعود جمالی، دبیرکل اولین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری: توسعه صادرات در گرو اجرای سیاست های اقتصادی است

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا