اخبار

انتقاد فریال مستوفی از تعامل ضعیف دولت و بخش خصوصی در انتخاب رایزنان بازرگانی

بسپار/ایران پلیمر  رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران از تعامل ضعیف دولت و بخش خصوصی در انتخاب رایزنان بازرگانی انتقاد کرد.

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: در اغلب کشورهای دنیا رایزن‌های بازرگانی را دولت‌ها تعیین می‌کنند.ممکن است در جایی هم بخش خصوصی نقش تعیین‌کننده داشته باشد. مثلا در آلمان بخش رایزنی بازرگانی مربوط به وزارت اقتصاد است و در فرانسه مربوط به وزارت اقتصاد و بازرگانی است.

وی افزود: افراد فعال در بخش خصوصی با مشغله‌های شخصی شرکت خویش درگیر هستند و ایفای همزمان این دو وظیفه اگر چه غیرممکن نیست، ولی کار دشواری است. درضمن رعایت عدالت بین این دو وظیفه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و ممکن است به نتیجه مطلوب منجر نشود.

مستوفی گفت: کار وابسته بازرگانی به مثابه، کار دیپلماتیک است. در این راستا، بخش خصوصی به‌عنوان متخصص در حوزه تجارت بین‌الملل می‌تواند با استفاده از تجربیات حرفه‌ای خود در این مسیر از طریق آموزش و کارآموزی عملی، مهارت‌های رایزنان را تقویت کند.در نتیجه هماهنگی و ارتباط بین بخش خصوصی و دولتی اهمیت زیادی پیدا می‌کند که متاسفانه در اینجا این تعامل ضعیف است.

وی اظهار داشت: تعامل دولت و بخش خصوصی برخلاف موادی از قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار که بر مشورت‌گیری دولت از بخش خصوصی تاکید می‌کند، درحال حرکت است. ما امروز در کل سیستم اقتصاد و مدیریت کشور با چالش عدم‌مشورت گیری و تعامل پیوسته دولت با بخش خصوصی مواجه هستیم؛ در نهایت این موضوع به بحث رایزنان بازرگانی نیز تسری پیدا کرده است.

اکسپورتنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا