اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ تغییرات ریژه‌ یا دای‌ برای پروفیل های صاف و باریک

بسپار / ایران پلیمر  رانشگری (اکستروژن) پروفیل در حال تبدیل شدن به یک عملیات دیجیتالی است که در روشی که ریژه (دای) طراحی می‌شود و عمل می‌کند خود را نشان می‌دهد. در این مقاله، تغییرات اخیر در ریژه‌های تولید پروفیل صاف و باریک آورده شده است.

فناوری دیجیتال، مانند روش‌های پیشرفته کنترل فرایند، تاثیر بزرگی در تولید مدرن داشته است و رانشگری پروفیل هیچ تفاوتی نکرده است. کنترل دیجیتالی سامانه‌های ریژه رایج‌تر شده است. هم‌زمان، برنامه‌های شبیه‌سازی به‌طور گسترده‌ای برای طراحی ریژه‌های رانشگری استفاده می‌شوند.
شرکت اتریشی Extrunet قابلیت‌های رانشگری دیجیتالی خود را مانند برخی از فناوری‌های مرتبط با ریژه در نمایشگاه K سال 2019 به نمایش گذاشت. به گفته این شرکت، فناوری‌های دیجیتال در رانشگری اهمیت زیادی یافته‌اند. در گذشته، رانشگری پروفیل فرایندی آنالوگ بود. وابستگی به دانش فرد در طی فرایند تولید بسیار زیاد بود. شرکت با این فناوری، شفافیت را در دنیای رانشگری پروفیل ایجاد کرده است.
یک نمونه، پودمان (ماژول) کنترل هوای چندگانه (E: Mac) است که هوا را درون ریژه رانشگری کنترل می‌کند. در این‌جا، تنظیم‌کننده‌های دیجیتالی حجم هوا، جریان هوا را بر اساس مقادیر تنظیم شده و مقادیر واقعی کنترل می‌کنند. این به کنترل ابعاد پروفیل در یک عملیات رانشگری کمک می‌کند. با ورود داده‌های فرایند، فرایند کاملا قابل تکرار است.
شرکت Extrunet یک واحد با شش خروجی هوای کنترل شده دارای جریان هوای 5/0 تا 20 لیتر بر دقیقه ساخته است.
E: Mac-C یک تنظیم‌کننده هوا روی یک واسنجشگر (calibrator) است که طبق طراحی پروفیل و افشانک‌های (نازل‌های) هوا، از صفحات پیرابند شکل‌دار استفاده می‌کند.
E: Mac-D تنظیم هوا را درون ریژه به تنهایی کنترل می‌کند و می‌تواند برای سرمایش یا گرمایش بخش‌های با پروفیل خاص استفاده شود. از هوای تحت‌فشار می‌توان به عنوان پشتیبان هوای درون ریژه برای باز نگه‌داشتن محفظه‌های کوچک استفاده کرد. این واحد می‌تواند با یک میز واسنجی ادغام شود و با یک سامانه کنترل مرکزی نظارت شود. هم‌چنین می‌توان آن را به صورت یک واحد مستقل متحرک تامین کرد.
در نوامبر سال 2019، این شرکت کارخانه جدیدی را افتتاح کرد که به رانشگری دیجیتالی پروفیل اختصاص یافته است. هم‌چنین شرکت Extrunet همکاری مداوم با شرکت Battenfeld-Cincinnati دارد تا بتواند راهکارهای ترکیبی در رانشگری پروفیل ارایه دهد.

پنجره‌ها و قاب‌ها (پانل‌ها)

برگردان: دکتر فاطمه خودکار [email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ۲۱۷ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو و طاقچه قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا