اخبار

تلاشی بی وقفه برای درآمدزایی یک میلیون دلاری درهر روز/ راه اندازی یک مجتمع پتروشیمی در شرایط سخت تحریم و کرونا

بسپار/ ایران پلیمر عقربه های ساعت 22:40 دقیقه شب یکی از آخرین روزهای بهار را نشان می‌دهد که یک پتروشیمی دیگر در عسلویه به طور رسمی به فهرست  تولید کنندگان متانول این منطقه افزوده می‌شود. پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه زیرمجموعه هلدینگ پتروفرهنگ دراین ساعت، نخستین بخش  محصول تولیدی خود را  تولید کرد تا رکورد زمان در نظر گرفته شده برای بهره برداری این مجموعه را بزند و زودتر از موعد به تولید برسد.

تولیدی که به گفته مدیرعامل این شرکت در هر روز می‌تواند یک میلیون دلار درآمدزایی برای این مجتمع به همراه داشته باشد. عباس دولتی زاده که با هدف راه اندازی این مجتمع در اسفندماه سال گذشته به این مجموعه افزوده شده است که از تلاش های نیروی انسانی فعال این شرکت برای تحقق این امر می گوید تا جاییکه اشاره ای دارد به نیروهایی که گاهی 60 روز رنگ خانه خود را آنهم در روزهای سخت کرونائی ندیدند تا هر چه زودتر سودآوری این مجتمع آغاز شود که قطعا نتیجه آن با توجه به آنکه هلدینگ پتروفرهنگ زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان است نصیب معلمان و بازنشستگان این عرصه خواهد شد.

عباس دولتی زاده  مدیرعامل شرکت کیمیای پارس خاورمیانه در گفت وگو  با نیپنا از برنامه های  آتی  و البته برنامه  هلدینگ پتروفرهنگ برای تحولی بزرگ در صنعت متانول می‌گوید که در ذیل می‌خوانید:

وضعیت تولید به چه شکلی است؟

باید بگویم در حال حاضر ما پلنت خود را با بهترین شرایط به بهره برداری رساندیم و اولین محموله صادارتی شرکت را  هفته اول تیرماه صادر کردیم و محموله های بعدی هم   به زودی صادر خواهد شد .

آیا زودتر از موعد وارد مدار شده اید؟

شاید تمرکز زیاد روی کار و به کار بردن تمام توانایی و پتانسیل مجموعه و کارکنان آن بر روی هدف نقطه قوت ما بود، به این صورت که تمام اعضای مجموعه باور داشتند آغاز به کار مجموعه به صلاح همه آنها خواهد بود. برای مثال اگر متانول کیمیای پارس یک روز زودتر راه اندازی شود، یعنی یک میلیون دلار درآمد، و ۵ هزار تن تولید در روز و اگر نباشد یعنی این حجم از پول را از دست خواهیم داد پس چه بهتر که این درآمد زودتر محقق شود.

در واقع به نظرم وقتی با کارکنان با عدد و رقم حرف می‌زنید درک بهتری از اوضاع خواهند داشت و این به پیشرفت این وضعیت کمک خواهد کرد و با این که ما کارمان را در اوج کرونا شروع کردیم اما خوشبختانه توانستیم با اعتماد به کارکنان ایرانی ؛ چون چینی ها به علت کرونا از ایران رفته بودند، در راه اندازی بدون هیچ مشکلی کار را به پایان برسانیم.

در طول اجرای کار بودند کارکنانی که 60 روز به خانه نرفتند تا اینکار به ثمر بنشیند.ما ساعت ۱۰:۴۰ شب نمونه را گرفتیم که غوغای زیادی در سایت برپا شد و این برای ما خیلی جذاب بود و به نظرم همین تعهد و حس نیروی انسانی ما توانست علی رغم وجود مشکلات زیاد باعث پیشبرد کار شود. البته دراین میان نباید همکاری و حمایت های همه جانبه هلدینگ پتروفرهنگ و شرکت‌های همسایه را نادیده گرفت. همین اساس هم خوشبختانه ما ۱۴ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه در اجرا را هم به ثبت رساندیم.

ظرفیت تولید فعلی مجتمع چقدر است؟

کل ظرفیت تولید مجتمع یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تن است اما  به دلیل کمبود خوراک اکسیژن در حال حاضر با ظرفیت حدود 70 درصد در حال تولید هستیم.

چند درصد نیروهای فعال در مجتمع شما بومی هستند؟

طبق آمار کمی  حدود پنجاه درصد نیروهای ما بومی هستند، که بیشتراز طریق روش آزمونی جذب شدند؛ و امیدوار هستیم که با نیروهایی که در آینده جذب خواهیم کرد کمبود بومی بودن مطابق تعهد و مصوبه هیأت دولت را جبران کنیم.

در حال حاضر فقط صادارت دارید؟

بله محصول ما صددرصد صادراتی است.البته نیاز داخل به متانول هم کم است که در صورت نیاز داخلی ما امادگی فروش را داریم.

به نظر شما اینکه می‌گویند متانول دیگر خریدار چندانی در دنیا ندارد تا چه اندازه صحت دارد؟

اتفاقا فکر می‌کنم متانول در جهان همچنان پیشتاز است و مشتریان خودش را دارد. از خصوصیات مجتمع‌های متانولی که در دنیا وجود دارند این است که مصارف زیادی دارند، که مصرف کننده های اصلی این مجتمع‌ها پلنتهای (MTO)متانول به الفین یا پلنت های (MTP) متانول به پروپیلن هست. همچنین یکی از طرح‌هایی که مصرف کننده زیاد متانول هست، طرح فرمالدهید هست که ماده اولیه تولید چسب و رزین است که مصرف کننده های ما هستند.

از جمله محصولات دیگری که ماده اولیه آن متانول است، تولید اسیداسیتک است که مصارف بالایی در سراسر جهان دارد. بنابراین هنوز برای اینکه بگوییم متانول کمتر خریداری دارد زود است. لیکن با وجود همه این مصارف ورود به حوزه صنایع پایین دستی و زنجیره ارزش از الزمات است.

در عسلویه چند مجتمع متانول تولید می‌کنند؟

در عسلویه اکنون پتروشیمی های زاگرس، بوشهر، مرجان و البته شرکت ما تولید کننده متانول هستند  همچنین متانول کاوه در منطقه دیر نیز از دیگر شرکت های متانولی منطقه به شمار می رود و امید است به زودی پتروشیمی‌های سبلان و دنا نیز به این جمع افزوده شوند.

با توجه به افزایش تولید متانول در بازار ایران این امکان وجود دارد که رقابت منجر به شکستن قیمت این محصول صادراتی شود؟

به هرحال از امروز تدابیری برای جلوگیری از این اتفاق در حال وقوع است. به عنوان مثال ماهم در راستای ایجاد این نگرانی که در خصوص اشباع شدن بازار و شکست قیمت متانول وجود دارد در تلاشیم تا درباره صنایع تکمیلی آن چاره اندیشی کنیم. معتقدیم احداث صنایع تکمیلی پلنت‌های متانول در عسلویه به آسانی قابل اجراست زیرا به اندازه کافی خوراک داریم و حتی می‌توانیم ازخام فروشی آن هم صرفه نظر کنیم. برهمین اساس به دستور هلدینگ پترو فرهنگ که ما زیرمجموعه آن هستیم تمام تلاش ها بکار گرفته شده تا با راه اندازی صنایع زنجیره تکمیلی متانول از خام فروشی جلوگیری شود.

پترو فرهنگ حجم زیادی شرکت متانولی دارد. این بد نیست؟

می توان گفت که پتروفرهنگ یک هلدینگ متانولی است و این بستگی به نوع نگرش ما دارد. می تواند بد باشد اگر با این وضعیت به چشم یک امتیاز منفی نگاه کنیم و از طرفی هم می‌تواند خوب باشد و از نگاه اینجانب این می تواند یک مزیت رقابتی باشد . از نگاه مثبت وقتی یک مجموعه ای است که کلا با متانول کار می‌کند، خودش می‌تواند یک بازیگر اصلی در بازار و تعیین کننده قیمت متانول باشد و بازار را به دست بگیرد و همینطور می تواند به راحتی صنایع پایین دست خود را راه اندازی و تعیین کننده باشد و لذا این خود یک مزیت رقابتی است.

برای فعال سازی بخش پایین دستی هم برنامه ای دارید؟

ما در موضوع MTO و MTP بیشتر متمرکز هستیم چون از جنس خود پتروشیمی هستند و خوراک محسوب می‌شوند، مثلا MTO را که تولید می‌کنیم از متانول میتوانیم الفین تولید کنیم و از الفین‌ها اجزای مختلف آن از جمله پلی الفین‌ها را تولید و نهایتا به پلی پروپیلن برسیم.یا با MTP از متانول مستقیم به پروپیلن برسیم که خوشبختانه قیمت بالایی دارد و نیاز جهانی خوبی هم دارد.

برای فعال سازی بخش پایین دستی چه قدر زمان نیاز است؟

معمولا طرح‌های پتروشیمی اگر مشکل مالی نداشته باشند، از آغازشروع کارشان تا بهره‌بردای حداقل ۴- ۵ سال زمان می‌برد. البته نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که سایز و ظرفیت پلنت چه قدر باشد و همه این‌ها در زمان اتمام و هزینه کرد این پروژه‌ها تاثیر گذار است.

واحد پایین دستی توسط خود شرکت شما فعال خواهد شد یا توسط بخش خصوصی  انجام می‌شود؟

ما در حال حاضر در مرحله انجام مطالعات هستیم که ترجیحاً اگر بتوانیم از طریق پتروفرهنگ، خودمان این کار را انجام دهیم قطعاً به نفع ماخواهد بود.

در این میان بحث تامین مالی طرح مطرح است که اگر فاینانس آن تامین شود خود ما این کار را انجام خواهیم داد که دراین صورت اگر به درآمدزایی برسیم می‌توانیم طرح‌های توسعه ای و تکمیلی خود را پیش ببریم. اما در صورتی که مشکل تامین منابع مالی باشد به سمت مشارکت خواهیم رفت اما اولویت این است که خودمان انجام این کار را بر عهده بگیریم.

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا