اخبار

تهران پلاست چگونه نمایشگاهی خواهد بود؟ بیم ها و امیدها

بسپار می نویسد، نخستین دوره نمایشگاه بین المللی تهران پلاست یک بار به خواست نمایندگان تشکل های صنفی و یا آماده نبودن اکثریت مشارکت کنندگان برای بازه زمانی پیشنهاد شده، یعنی شهریور ماه تغییر تاریخ داد. این نمایشگاه از ۳۰ام دی ماه تا سوم بهمن ماه در شهر آفتاب، محل جدید برگزاری نمایشگاه های تهران برگزار خواهد شد.

داستان نمایشگاه های تهران که عملا به دلیل برگزاری در پایتخت، نمایشگاه های شناخته شده در دنیا به نام ایران هستند، هم اکنون در هاله ای از ابهام قرار دارد. الزام انتقال نمایشگاه ها به خارج از شهر و شهر آفتاب از یک سو و عدم مشخص بودن چگونگی مالکیت و صدور مجوزها برای هر نمایشگاه از سوی دیگر برگزاری آنها را برای دوره های آتی تا حدودی در سردرگمی فرو برده است. تماس خبرنگار ماهنامه بسپار با مدیران سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی نشان می دهد که این مدیران به هیچ وجه اعتقادی به جابجایی محل نمایشگاه ندارند، چنانکه در همین مجموعه در حال ساخت و راه اندازی سالن های نمایشگاهی جدید هستند.

از طرف دیگر شهرداری تهران به عنوان مالک شهر آفتاب با فشار از طریق رسانه های عمومی و طرح و ارتباط قفل ترافیکی تهران با برگزاری نمایشگاه های پربازدید از همه اهرم های خود برای تثبیت محل نمایشگاهی شهر آفتاب استفاده می کند. در نهایت این مشارکت کنندگان در نمایشگاه هستند که میان نمایشگاهی درون شهری و نمایشگاهی با دسترسی به نسبت دشوارتر گاها باید انتخاب کنند. رفته رفته شهر آفتاب با تعریف عنوان های نمایشگاهی مشابه درصدد ایفای نقش در برگزاری نمایشگاه های تخصصی و کم رنگ کردن نمایشگاه هایی است که پیشتر سالها برگزار می شده است.

تهران پلاست یکی از این نمایشگاه هاست که هدف خود را رقابت نه با نمایشگاه های استانی بلکه با ایران پلاست قرار داده است. 

گفت و گوی زیر با آقای دکتر خاکسار به دلیل عدم حضور وی در کشور  به صورت مکتوب انجام شد که حاوی نقطه نظرات و برخی اطلاعات مورد توجه مشارکت کنندگان در این نمایشگاه است. (این گفت و گو دو هفته پیش انجام شده است.)

 

خاکسار: اینجانب دارای سابقه ١٩ ساله در مدیریت برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی هستم. تجربه برگزاری بیش از ۵٠ نمایشگاه  اختصاصی ایران در خارج کشور و نیز مشارکت در نمایشگاه بین المللی خارجی در بیش از ٣٠ کشور دنیا و همچنین برگزاری دهها نمایشگاه تخصصی در داخل کشو را دارا هستم.

همچنین در ۴ سال گذشته مدیر عامل شرکت مدیریت بین المللی تجارت و رویداد ارسا بوده ام که در زمینه های تخصصی از جمله صنعت، معدن، فلزات، آب، برق، کامپیوتر در مشهد نمایشگاه برگزار می کنیم و سابقه برگزاری چند دوره نمایشگاه پارس پلاست را در حوزه صنعت پلاستیک، در کارنامه خود داریم.

 

[EasyDNNGallery|16383|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

 

بسپار- فضای تحت پوشش نمایشگاه تهران پلاست، تعداد سالن ها و تفکیک گروه های کالایی حاضر در نمایشگاه چگونه است؟

خاکسار: ما در نمایشگاه تهران پلاست سه سالن اصلی این نمایشگاه را رزرو کرده ایم.

سالن A این نمایشگاه به متراژ ۵٠٠٠ متر مربع در اختیار انجمن ماشین سازها هست که با استقبال خیلی خوب شرکتهای ماشین ساز عضو انجمن و همچنین شرکتهای غیر عضو قرار گرفته است و تقریبا ظرفیت این سالن تکمیل گردیده و شاید بتوان گفت این نمایشگاه شاهد بزرگترین اجتماع شرکتهای ماشین ساز  صنعت پلاستیک در کشور باشد.

سالن B با متراژ مفید حدود ٣٠٠٠ متر مربع در اختیار محصول نهایی صنعت پلاستیک هست که تا کنون بیش از ۶٠ درصد از فضای این سالن اشغال  شده است و با توجه به اینکه قرار بود این سالن توسط انجمن ملی پلاستیک پر شود، امیدواریم در زمان باقیمانده این سالن با محصول نهایی پر شود و مجبور نباشیم از سایر زمینه فعالیتها این سالن را تکمیل کنیم.

سالن c نمایشگاه هم به همت انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند به اعضای این انجمن و همچنین مواد اولیه و پتروشیمی ها اختصاص دارد که با استقبال خیلی خوب مواجه شده است. البته انتظار حضور بیشتر پتروشیمی ها را داشتیم که تا کنون در حد انتظار ظاهر نشده اند  و امیدواریم در مدت زمان باقیمانده این عزیزان هم حضور یابند تا زنجیره صنعت پلاستیک در این نمایشگاه تکمیل شود.

 

بسپار- از چه زمانی طرح برگزاری این نمایشگاه کلید خورد؟ توسط چه کسی برای اولین بار این طرح مطرح شد؟

آیا مدیران شهر آفتاب از طریق برگزاری مناقصه یا آشنایی با سوابق موجود در شهر مشهد، برگزاری نمایشگاه تهران پلاست را به شما سپردند؟

خاکسار: بعد از افتتاح نمایشگاه شهر افتاب که همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ٩۵ اتفاق افتاد و بحث انتقال نمایشگاهها به این مرکز مطرح شد، ما هم به عنوان شرکت برگزار کننده نمایشگاه چند پیشنهاد نمایشگاه از جمله برگزاری نمایشگاه تهران پلاست را مطرح کردیم.

ما اولین شرکتی بودیم که پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه را دادیم و طرح توجیهی ارسال کردیم. حدود دو ماه بررسی سوابق شرکت و طرح توجیهی طول کشید و جلسات متعددی برگزار شد و در نهایت با پیشنهاد ما برای برگزاری این نمایشگاه موافقت شد.

البته از دلایلی که باعث شد ما این پیشنهاد را بدهیم این بود که در نمایشگاه ایران پلاست امسال خیلی از انجمنها و اعضای آنها مشارکت نداشتند و نیاز بود که در یک رویداد دیگر در تهران مشارکت کنند. همچنین با افراد متخصص در انجمنهای صنعت پلاستیک هم مشورت شده بود.

البته کلیات سیاست واگذاری نمایشگاهها در شهر آفتاب طبق مصوبات هیات مدیره و شورای شهر بوده و با توجه به اینکه این نمایشگاهها برای اولین بار برگزار می شود و هنوز برآورد دقیقی وجود ندارد به مناقصه گذاشته نشده و سوابق و عملکرد شرکتها بررسی شده و نمایشگاه ها واگذار می شود.

ما هم به عنوان شرکتی که داری گرید A در سازمان توسعه تجارت هستیم و عضویت انجمن های بین المللی و انجمن برگزارکنندگان نمایشگاههای کشور را داریم، پس از برآوردهایی که داشتیم تصمیم به برگزاری این نمایشگاه را گرفتیم.

 

بسپار- تعداد ثبت نام کنندگان تا امروز و حال و هوای برگزاری نمایشگاه چگونه است؟

خاکسار: تعداد مشارکت کنندگان تا امروز بیش از یکصد شرکت بوده که در حال تکمیل مراحل ثبت نام در وب سایت رسمی نمایشگاه و سایر مراحل هستند و شرکتهای جدیدی هم در راه هستند که به زودی ثبت نام آنها نیز انجام خواهد شد. الان بیشترین تمرکز در جانمایی شرکتهاست و حال و هوایی خیلی خوبی وجود دارد.

 

(ادامه دارد …)


متن کامل این گفت و گو را در شماره ۱۷۲ ام ماهنامه بسپار که در دی ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا